עיריית תל אביב הגישה מוקדם יותר היום (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה, ישראל כ"ץ, וחברת נתיבי איילון, בגין עיכוב עבודות הקמת גשר יהודית. ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, דיבר בתכנית "שש עם עודד בן עמי" בערוצים 12 ו-13 והסביר: "העבודה הזו הוזמנה מזמן מנתיבי איילון, ולאחר שהשר ביטל את העבודה, היינו אמורים לקבל תשובות מדוע הוא ביטל אותה. הוא ביקש זמן ונתנו לו, אך עד היום לא קיבלנו תשובה מדוע בוטלה העבודה. לכן, אין לנו ברירה אלא לעתור לבית המשפט כדי שיורה על ביצועה".

חולדאי אף טען כי אין לו כל בעיה עם קיום העבודה גם ביום חול, כל עוד היא ניתנת לביצוע ביום כזה. לדבריו, "ברור שזה עניין פוליטי וכניעה לדתיים. אבל כדי לא להגיד את זה, כ"ץ אומר שזה עניין של סדרי עדיפויות והקו לירושלים או שלל דברים אחרים שהם לא מן העניין. הם ניסו למצוא איזושהי דרך ועדיין לא מצאו. אנחנו פונים לבית המשפט שיורה על המשך ביצוע העבודה".



"אם הוא היה פונה אליי היום ומבטיח לי שבעוד חודש הוא מבצע את העבודה, בין אם ביום חול או ביום שבת, אז בבקשה, אבל שיבצעו אותה", הסביר והוסיף כי "אין לו סמכות לבטל את העבודה".



לאחר מכן, כשנשאל האם פקחי עיריית ת"א מממשים את סמכותם להחרים אופניים של רוכבים בלי קסדה או מתחת לגיל 16, טען חולדאי כי אין לפקחים כלל סמכות כזו: "זו בדיוק הבעיה עם משרד התחבורה. כל דבר מורכב, כמו תחבורה ציבורית, כמו האופניים, אפילו עניין הגשר. בכל דבר יש בעיה בביצוע".



"אופניים הם כמו אופנועים, כלים גדולים מאוד שנוסעים בשני גלגלים, אבל אין עליהם שום רישוי. משרד התחבורה מתקשה לבצע את הרישוי וגם בהסדרת עניין האכיפה עם המשטרה. אין לנו אפילו איך לחבר שבילי אופניים בצמתים. קורקינטים שנוסעים בכל מקום בעיר, אין לנו סמכות לבצע אכיפה עליהם. כל הסיפור הזה כאילו ראש העיר תל אביב או הפקחים קיבלו סמכות על אופניים חשמליים הוא סיפור סרק. אין לנו סמכות על אופניים חשמליים בכלל".



ישראל כ"ץ. "מתבצר בעמדתו שהכל בסדר". צילום: מרק ישראל סלם



"יש לנו סמכות רק בדבר אחד - אם נוסעים עם אופניים חשמליים על המדרכה, מותר לנו לתת קנס של 100 שקל ולהוריד אותם ממנה", טען חולדאי. "נו, ואז כשהם נוסעים על הכביש במהירות עצומה, נוסעים ללא קסדה, מי תפקידו לטפל בזה? שר התחבורה והשר לביטחון פנים צריכים להסדיר את האופנועים הלא מורשים האלה. יש כבר 140 קילומטר שבילי אופניים ואנחנו נבנה עוד רבים כאלה, כמו שצריך, אבל מישהו צריך לאחוז בשור בקרניו ולפתור אותו. שר התחבורה מצטבר בעמדתו שהכל בסדר".



באשר למועמדותו של סגנו לשעבר, אסף זמיר, לראשות עיריית תל אביב, אמר חולדאי כי הוא בדרך לקדנציה חמישית: "כל קדנציה שעשיתי בעיר הייתה טובה מזו שקדמה לה. אני קם לפני הסגנים שלי בבוקר והולך לישון אחריהם. אני אמשיך להיות ראש עיריית תל אביב יפו גם בחמש השנים הבאות". לדבריו, "אני לא מאוכזב מהחלטתו של זמיר. זכות הבוחרים להחליט אם הם מאוכזבים או לא. כל מועמד הוא ראוי, אנחנו במדינה דמוקרטית וכל אחד רשאי להעמיד עצמו לבחירה כמו שאני עשיתי זאת. הציבור יכריע".



השר ישראל כ"ץ טען מוקדם כי "כשמצבו של חולדאי בסקרים מחמיר, היוזמות מתרבות". בתגובה לראיון, אמר כ"ץ כי "במקום לאפשר את קידום מיזמי התחבורה הציבורית החשובים המעוכבים על ידו, ראש עיריית תל אביב חולדאי שוב מציף את עניין הגשר הפוליטי ערב הבחירות לרשויות המקומיות. חברת נתיבי איילון תפעל להקמת הגשר בעיתוי ובאופן המתאימים, ועל פי מדיניות משרד התחבורה - למתן קדימות להשלמת קו הרכבת החשמלית הישיר מירושלים לת"א, ולצמצום הפגיעה בציבור".




הדמיה של גשר יהודית. "חברת נתיבי איילון תפעל להקמת הגשר בעיתוי ובאופן המתאימים". חן אדריכלים, הדמיה


עו"ד ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר וראש סיעת "חי - חילונים ירוקים" בעיריית ת"א, אמר כי "כבר לפני מספר שבועות פניתי לראש העיר חולדאי בבקשה להגיש עתירה כנגד הפסקת העבודות. במדינה נורמלית לא היה צורך בבג"צ כדי לעשות את המובן מאליו. בגלל אינטרסים פוליטיים קטנוניים הפך לשר התחבורה כץ לשר הפקקים. שר שדואג לכך שתושבי תל אביב והסביבה יעמדו  בפקקים נוספים, כאילו אין להם מספיק. עצוב שבמציאות של ישראל ב2018 עיריית תל אביב צריכה לעתור לבג"צ כדי שמשרד התחבורה יקים את הגשר בשבת בשעה שהתנועה הכי דלילה".

העתירה כוללת בקשה למתן צו ביניים, המשעה את החלטת שר התחבורה לעכב או להפסיק את העבודות על גשר יהודית, ומחייב את נתיבי איילון להמשיך את העבודות לביצוע הגשר כמתוכנן, עד להכרעה בעתירה זו. בין נימוקיה בעתירה, טוענת עיריית תל אביב כי החלטת שר התחבורה להפסיק את העבודות בשבת אינה חוקית, שכן השר אינו מוסמך לתת הוראות לחברת נתיבי איילון ובפרט חסר סמכות לתת לה הוראות ביחס לעבודה בשבת.