ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (חמישי) סדרת דיונים בבקשות לדחיית הנגשת מבני ציבור, אשר חוק ההסדרים לשנים 2018-2019 קבע כי הנגשת המבנים הקיימים תושלם עד סוף 2019, אלא אם כן יאושר אחרת בוועדה. בדיון, סירבה הוועדה לבקשת משרד הבריאות לדחות את הנגשתם של המוסדות הרפואיים עד לשנת 2012. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ביקר בחריפות: "הטיפול רשלני ובלתי נסבל. זה חוסר חמלה, חוסר אנושיות. אוי ואבוי למשרד שמטפל בבריאות שלנו שככה הוא מטפל בנכסים".



מנהל בינוי מוסדות רפואה במשרד הבריאות, אבי בן זקן, ענה כי "אנחנו לא מבקשים ארכה כדי למשוך זמן, אלא כדי להנגיש כמו שצריך. משרד הבריאות רואה חשיבות עצומה בנושא הנגישות, ומקצה לכך מעל מיליארד שקל בשנה. כל מבנה חדש שמוקם מותאם לתקנות הנגישות". הוועדה דורשת מהמשרד דיווח בכתב כל שלושה חודשים על התקדמות הנגשת המוסדות הרפואיים, בהם: בתי חולים, מרפאות חוץ, מכוני איבחון ועוד, ותכנית עבודה ברורה בנושא.



ח"כ אילן גילאון (מרצ), הידוע בפעילותו הרבה למען נכים ובעלי מוגבלויות, כעס: ״מקבלי ההחלטות, סגן שר הבריאות, כולם מבקשים שהות נוספת לעבירה שלהם. עבריינים של ממש. אם מערכת הבריאות לא נגישה, מה יגידו האחרים? מי שמונע נגישות מאנשים הוא עבריין ואנחנו לא צריכים לשתף איתו פעולה".



למרות זאת, אישרה הוועדה דחיית הנגשה לדואר ישראל ולמוסד לביטוח לאומי. ראש אגף רגולציה בדואר ישראל, זיו ברק, אמר בדיון כי "עלינו להנגיש 3,600 מתקנים כולל סניפים, מרכזי מסירה ועוד. כרגע אנחנו עומדים על 56% ביצוע. נסיים הכל עד סוף שנת 2019 באופן מדורג".



הוועדה אישרה בנוסף גם את בקשת המוסד לביטוח לאומי, להאריך בהדרגתיות הנגשת חלק מהסניפים עד שנת 2021. עו"ד יוסף פולסקי מהלשכה המשפטית במוסד לביטוח לאומי, ציין כי "יש מבנים שצריך להרוס באופן מוחלט לצורך הנגשתם".



יו"ר ועדת נגישות בלשכת עורכי הדין, עו"ד טליה דוד, התנגדה לכך בתוקף ואמרה כי "המוסד לביטוח לאומי היה צריך להיות חוד החנית של כל החברה בישראל. זה ממש בושה ולעג לרש", אולם היו"ר אלאלוף השיב כי "כל המאמצים של המוסד לביטוח לאומי ושל הדואר מוכיחים עד עכשיו רצון טוב. אנחנו רואים התקדמות משמעותית". לדבריו, "גוף שפועל, אני רוצה לעודד אותו. אני לא בעד לרוץ ולהפוך את עובדי המדינה לעבריינים". גם ח"כ גילאון תמך באישור הדחיות: "הבקשות סבירות יחסית למציאות, אבל יש לפקח בשבע עיניים שהן מתבצעות".



גם המועצה להשכלה גבוהה ביקשה לדחות הנגשת מוסדות על תיכוניים (כגון אוניברסיטאות). המועצה מבקשת דחייה עד שנת 2021 עבור חלק מהמבנים, אך לא התקיימה בהצבעה בנושא. יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף, כמו גם יו"ר ועדת נגישות בלשכת עורכי הדין, איתן עמרם, ציינו לטובה את השיפור בבינוי ובהנגשה המתבצע במוסדות להשכלה גבוהה, אך ההצבעה נדחתה לצורך השלמת נתונים והיוועצות המועצה עם ארגוני הנכים.



עו"ד ערן טמיר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אמר כי הנציבות תומכת בהחלטות שהתקבלו על ידי הוועדה היום.


 


נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם: "אנו מברכים על קבלת המלצתנו בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ אלי אלאלוף ועל ההחלטה לא לאשר את הצו של משרד הבריאות שביקש דחייה גורפת של מועדי ההנגשה עד שנת 2021. נגישות היא תנאי הכרחי לקיום חיים שוויוניים של אנשים עם מוגבלות, וזו צריכה להתבצע תוך קביעת סדרי עדיפויות מתאימים. אנו קוראים לסגן שר הבריאות לעבוד ולקדם את ההנגשה בהתאם לחוק. משרד הבריאות יצטרך לדווח לוועדה על ההתקדמות בתכנית הביצוע של ההנגשה הפיסית של מוסדות בריאות".