קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נמצאת בביקור מדיני בישראל וערכה היום (חמישי) מסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח דבריו הודה נתניהו למרקל על תמיכתה בישראל. "לפני עשר שנים דיברת בפני הכנסת ואמרת שגרמניה וישראל קשורים בידידות מיוחדת, החולקת ערכים ואינטרסים משותפים. אמרת שגרמניה לא תנטוש את ישראל והביטחון של ישראל לא יהיה נתון למשוא ומתן עמדת במילתך". 

"אני מודה לך על כך שאת נוקטת בעמדה נחרצת נגד האנטישמיות ומשקיעה מאמצים גדולים. תחת המנהיגות שלך הקשר בין שני העמים שלנו הדוק ואנחנו משתפים פעולה בהמון תחומים".

לדברי ראש הממשלה, ישראל היא אחת המדינות בעלת היזמות הגבוהה ביותר. "ראינו איך חברות ישראליות וגרמניות עובדות ביחד כולל בחקלאות, בריאות ובשדות נוספים", אמר. נתניהו הזכיר את תעשיית הרכב הגרמנית ואת תעשיית ההייטק הישראלית שעוסקת במכוניות אוטונומיות. "הפגישה שלנו היום מגבירה את שיתוף הפעולה שלנו בענייני תחבורה, דיור, כלכלה ועוד. יש מעט מאוד כלכלות שיש להן את יכולות היזמות הללו. אני שר החוץ ולא אמנה מדינות אחרות, אבל זה כוח אדיר". לדבריו, "יש בינינו ידידות קרובה זה לא אומר שאין בינינו חילוקי דעות. הקשר בין גרמניה לישראל מוביל לתקווה ולעולם טוב יותר".



"האיראנים מנסים להיכנס לאירופה מהדלת האחורית"

נתניהו עבר לדבר על המזרח התיכון. "זה לא סוד שאני מתנגד להסכם עם איראן כי זה יביא לאיראן פצצה. ההסכם גם הזרים מיליארדים לאיראן שלא משפרים את חייהם של האיראנים אלא מממן את מערכת המלחמה של המשטר. הטרור האיראני מגיע גם לאירופה וציינתי שאיראנים רצו לבצע פיגועים בגרמניה. שמחתי לראות שבכיר איראני נעצר בגרמניה ואת הפעולה הצרפתית נגד משרד המודיעין האיראני. הם מנסים להיכנס לאירופה בדלת האחורית. איראן עושה את זה גם בסוריה והיא צריכה לצאת משם".
לדברי ראש הממשלה, ישראל ממשיכה להילחם באיראן בלבנון וסוריה. "האיום של איראן הביא ליתרון אחד, קירוב בין ישראל למדינות בעולם הערבי. זה סולל את הדרך לשלום".

מרקל אמרה כי צריך לעשות הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. "דיברתי עם נשיא רוסיה ופעלנו לביטול הכוחות האיראנית בסוריה. אנחנו רוצים אפס נוכחות איראנית בסוריה כי זה איום לישראל וזה איום ללבנון. אני יודעת שהאזור בו אנחנו חיים שונה למזלנו לגמרי מהאזור הזה ואני מבינה שישראל צריכה להגן על עצמה כשמאיימים עליה".

נתניהו: "אבו מאזן הקשה מאוד את המצב בעזה"

השניים התייחסו גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני. ראש הממשלה אמר כי "אני מצטער לומר, שאני לא רואה מהצד הפלסטיני רצון לשלום ואני חושב שמדינות צריכות לקום ולומר להם, הפסיקו את מה שאתם עושים. בעיקר את העובדה שאתם חונקים את עזה".

ראש הממשלה התייחס גם למצב ברצועת עזה והטיל את האחריות על אבו מאזן. "המצב בעזה מתחלק לשניים. קודם כל יש שם כמובן ניסיון קבוע של חמאס להתחמש ולהתארגן נגד ישראל, אבל מה שהגדיש את הסאה זה המרכיב השני. החלק השני הוא כמובן שאבו מאזן בשנה האחרונה מאוד הקשה את המצב בעזה, על ידי כך שהוא חנק את העברת הכספים מהרשות הפלסטינית לעזה, וכתוצאה מהחנק הזה נוצרו שם לחצים, וכתוצאה מהלחצים החמאס מעת לעת תוקף את ישראל, בעצימות יחסית נמוכה, אבל החנק הולך וגדל". 
 
"אבו מאזן מתערב בכל דרך בניסיונות של האו"ם להקל על המצוקה בעזה, כולל עכשיו, כולל היום, ובזה כמובן, מדינות רבות, היום אני יכול להגיד שגם המדינות התורמות מוקיעות אותו על כך, ובצדק. מנגד, אם החמאס חושב שכתוצאה מהמצוקה הזאת הוא יכול לתקוף את ישראל - הוא יעשה טעות גדולה מאוד. התגובה שלנו תהיה קשה, קשה מאוד. אני מקווה שאפשר להפסיק את החנק הזה, אבל אני גם מבהיר שישראל תפעל בכל העוצמה הדרושה כדי להגן על עצמה ועל אזרחיה".

מרקל נגד חוק הלאום: "גם למיעוטים יש זכויות בדמוקרטיה"

מרקל אמרה כי "אנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות ושמעתי מרה"מ את הצורך לעודד גם את הצד השני ואנחנו נעשה זאת. זה הפתרון הנכון. הבעתי את הדאגה ממדיניות ההתנחלויות שמקשה על הפתרון הזה". לדבריה, "אני מעדיפה לדבר ישירות עם הרשות. ואמרתי לראש הממשלה שבנוסף להתייעצות אדבר עם אבו מאזן ואעדכן אותו על מה שדיברתי עם רה"מ. אני לא רוצה לעשות את זה כאן אלא לדבר איתו ישירות".

מרקל נשאלה ומתחה ביקורת על חוק הלאום: "זו נקודה שמדאיגה אותי במקצת. "אנחנו תומכים במדינה היהודית אך גם למיעוטים יש זכויות לדמוקרטיה. היו דיונים גם בישראל ולכן גם אני הצבתי מספר שאלות. אנחנו תומכים במדינה היהודית ואם יהיה שלום בר קיימא, לא יכול להיות שהפלסטינים לא יאמרו שישראל היא המדינה היהודית".