הרב הראשי של רוסיה, ברל לאזר, ואחד מהאנשים המקורבים ביותר לנשיא ולדימיר פוטין, דיבר היום (חמישי) באירוע שארגנו ״מצעד החיים״ ולימוד FSU לציון יום הולדת ה-90 לאלי ויזל בסיגט שברומניה, והתייחס לסוגיה הבוערת שמדאיגה את ישראל – העברתם של טילי קרקע-אוויר לסוריה על ידי הרוסים. ״אני חושב שהסיפור הזה של ההעברה נמשך כבר הרבה שנים, ותקרית המטוס הרוסי היא זו שהביאה בסופו של דבר להחלטה החד משמעית – והיא שרוסיה חייבת להעביר את החומר הזה בכדי להגן על המטוסים שלה. אני חושב שזו טעות, שתביא רק יותר קשיים לאזור״, אמר הרב.
 
לאזר הוסיף שהוא לא חושב שמדובר כאן באיום קיומי ו״אני בטוח שלישראל ולצה״ל יש היום את האפשרויות הטכנולוגיות להתמודדות עם האויב, כמו גם עם הS-300. אנחנו מדברים על הסוגיה הזו עם הנשיא פוטין על מנת לחדד את הרגישות של הנושא״.

הרב הוסיף כי ״אנחנו מאוד מקווים ששיתוף פעולה של ישראל עם הרוסים יימשך, ושהמדינה תמשיך לשמור על הגבולות שלה ולעשות את כל מה שהיא צריכה על מנת שאיום האויב לא יגיע לשעריה. יש חשיבות לקשר שלנו עם רוסיה ועלינו להמשיך אותו, אבל לא לסמוך על אף אחד, אלא רק על עצמנו״.

הרב ברל לאזר. צילום: יוסי זליגר
הרב ברל לאזר. צילום: יוסי זליגר

 
האירוע היום התקיים חודשיים בלבד לאחר התקרית החמורה בעיר הרומנית, במהלכה רוססו על בית ילדותו של ויזל כתובות נאצה אנטישמיות פוגעניות. במהלך היום התקיים טקס הענקת אותות לראש העיר סיגט ולרשויות אכיפת החוק של האזור על מאבקם העיקש באנטישמיות ובגילויי האלימות והגזענות. 

בנוסף, התקיים במהלך היום המיוחד דיאלוג בין-דתי עם נציגי שלוש הדתות במדינה ואישים עובדים נוספים בביתו של אלי ויזל, שהיום משמש כמוזיאון לשואה ולזיכרון. בין המשתתפים באירוע - הרב הראשי של רומניה הרב רפאל שפר, פרופסור אביעד הכהן, יד ימינו של אלי ויזל ומייסד הארכיון על שמו באוניברסיטת בוסטון ד״ר יואל רפל, המשנה ליו״ר מצעד החיים אהרון טמיר, מייסד לימוד FSU חיים צ׳סלר ועוד.