ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי טרם התקבלה החלטה בשאלה אם להקדים את הבחירות לכנסת ה־21. אולם, לפחות בקרב חלק מהשותפים הקואליציוניים גברה התחושה כי הבחירות, שנועדו להתקיים בנובמבר 2019, יוקדמו – וייערכו אולי כבר בחודשים הקרובים. נתניהו התייחס לסוגיית מועד הבחירות בפתח ישיבת שרי הליכוד שנערכה אתמול. “אני שומע ששואלים אם יש בחירות ומתי. התשובה היא שאין החלטה", אמר נתניהו והותיר את הערפל בנושא בעינו.
 
אחר כך התייחס לנושא ביתר הרחבה בישיבת ראשי הקואליציה, שממנה נעדר כהרגלו יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן, וגם יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן לא השתתף בה.

נתניהו שב והבהיר גם בישיבה זאת כי בניגוד לפרסומים - אין החלטה בנושא הקדמת הבחירות, וכי טרם התקיימה התדיינות עם המפלגות החרדיות בנושא חוק הגיוס. 


הוא רמז לכך שהוא ממתין להחלטת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, שאמורה להתכנס ביום ראשון, ערב פתיחת כנס החורף של הכנסת. זאת כדי להחליט אם לתמוך במתווה חוק הגיוס שגובש על ידי מערכת הביטחון, לדרוש להכניס בו שינויים או להתנגד לו.

גורם בקואליציה אמר אתמול: “אם נתניהו יחליט ללכת לבחירות בגלל משבר הגיוס, הוא יחכה לכך שהחרדים יעשו לו את העבודה ויגידו לו בשבוע הבא ‘לא’, כדי שהוא יוכל להציג לבוחרי הליכוד עמדה נחרצת מול סחטנות החרדים".
 
ליברמן. מחלוקת לא פתורה עם נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
ליברמן. מחלוקת לא פתורה עם נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


אתמול העלה נתניהו מוקש נוסף שלדבריו יש להתגבר עליו כדי לאפשר לקואליציה למלא את ימיה, והזכיר את חוק הגיור. לדבריו, יהיה קשה לקיים קואליציה באווירה משברית של חוק גיוס וחוק גיור. 

גורם בקואליציה מסר ל"מעריב": “חרב הבחירות מונפת מעל צווארנו כבר חודשיים. המשרדים למעשה משותקים, משום שאף אחד לא יודע אם הוא יכול להתקדם עם תוכניות או לא. זה מצב בלתי נסבל שככל הנראה יקבל מענה די מהר עם פתיחת המושב. צריך כבר לקבל החלטה".

בישיבה אומנם נאמר כי בקואליציה ינסו להגיע להסכמות בנושאים השנויים במחלוקת וכי אם לא - יהיה צורך להגיע לתאריך מוסכם לבחירות. ואולם, לפחות חלק מהנוכחים יצאו בתחושה שראש הממשלה כבר צועד בדרך לבחירות מוקדמות. לדבריהם, הוא הציג רק את הבעיות הניצבות בפני הקואליציה - בלי להציע כלל פתרונות לישוב המשברים.

בתוך כך, הממשלה אישרה אתמול פה אחד את המלצתו של שר התיירות יריב לוין למנות את פרופסור טליה איינהורן ומשה טרי לחברים בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה (״ועדת גולדברג״). בכך נסללה הדרך למינוי הרמטכ"ל והמפכ"ל הבאים.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי לאחר שיאושרו המינויים לוועדה, הוא יעביר להם ויפרסם את זהות שני המועמדים שלו לתפקיד הרמטכ”לות. ואולם, למרות אישור חברי הוועדה אתמול, הדבר טרם קרה. נראה שעדיין יש מחלוקת לא פתורה בין ליברמן לראש הממשלה בנימין נתניהו. שר הביטחון מעוניין בסגן הרמטכ”ל האלוף אביב כוכבי ובראש אגף המבצעים לשעבר אלוף ניצן אלון. מנגד, נראה שנתניהו לא ויתר על מועמדתו של מפקד פיקוד הדרום לשעבר שהיה גם מזכירו הצבאי, אלוף איל זמיר.