בצל טרור העפיפונים ששוב מתגבר, והמתיחות המחריפה מול עזה קיים אתמול דירקטוריון קק״ל ישיבה מיוחדת בשדרות וסייר בעוטף עזה. בישיבה קיבל הדירקטוריון החלטה להגדיר את אזור עוטף עזה כיעד סיוע מרכזי של קק״ל ולאשר תוכנית סיוע רחבת היקף ורב שנתית במגוון תחומים. בישיבה כבר אושרה תמיכה בסכום כולל של כ־66 מיליון ש״ח בשנתיים הקרובות תוך התמקדות בפעילות הליבה של קק״ל. בנוסף, עודכן הדירקטוריון כי בשבועות הקרובים תתכנס ועדת הכספים של קק״ל לדון בהצעה לתוספת חד־פעמית נוספת לסכומים אלו בסך 38 מיליון שקל.
 
החלטת דירקטוריון קק״ל באה לאחר שצוות עבודה אסטרטגי שהקימו יישובי העוטף ומייצג את כלל הרשויות באזור, גיבש תוכנית עבודה שנועדה לשמור על החוסן הקהילתי של התושבים, וביקש את עזרת קק״ל ביישומה. בין הפרויקטים שיקודמו ע״י קק״ל בהתאם להחלטת הדירקטוריון: הכשרות שיכוניות, בניית שבילי אופניים וחיבורם בין היישובים, בניית גני משחקים, ופיתוח יערות ושיקומם. 
 
על אף שעוטף עזה מוגדר שבעה ק״מ מסביב לרצועה, החליטה קק״ל להכניס להגדרה את כלל היישובים הסובלים מטרור בחודשים האחרונים. לכן הסיוע יינתן לשדרות, לנתיבות ולמועצות האזוריות אשכול, שדות נגב, מרחבים, חוף אשקלון ושער הנגב. יו״ר קק״ל דניאל עטר, אמר לאחר אישור ההחלטה בדירקטוריון: ״גם בימי שגרה אחד מיעדיה המרכזיים של קק״ל הוא חיזוק הפריפריה עם דגש על הנגב והגליל. בימים אלו, שבהם תושבי עוטף עזה עומדים יום יום מול טרור העפיפונים ואיומים נוספים, קק״ל מחויבת עוד יותר לעשות ככל יכולתה על מנת לחזק את תושבי האזור.

שריפה בעוטף עזה. צילום: רשות הטבע והגנים, קובי סופר
שריפה בעוטף עזה. צילום: רשות הטבע והגנים, קובי סופר


החלטת הדירקטוריון היא קודם כל חיזוק מעשי משמעותי לחוסנו של האזור, אבל יכולנו לקבל אותה גם בירושלים. הגעת הדירקטוריון לסיור בשטח, נועדה להיות גם חיזוק מוראלי לתושבים העומדים בחזית, ומגינים על מדינת ישראל, ולהגיד להם - כל העם עומד מאחוריכם". בישיבה השתתפו גם ראשי הרשויות מהאזור. ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר בדיון: ״העובדה שדירקטוריון קק״ל הגיע לבקר אצלנו היא אמירה חשובה לתושבי עוטף עזה".



עצומה נגד חמאס

בתוך כך, בעוד שבארץ מרבים לגנות את חמאס בגלל הנזק הביטחוני והנפשי שגורמים עפיפוני ובלוני התבערה, בקונגרס היהודי הלאומי בחרו לתקוף את ארגון הטרור מזווית אחרת – ולגנות אותו על הנזק הסביבתי החמור שהוא גורם. מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר הגיש בניו יורק לסגן מנכ"ל התוכנית להגנת הסביבה של האו"ם (UNEP) ג'מאל אחמד, עצומה עם למעלה מ־22,000 חתימות מרחבי העולם, המגנה את חמאס על הנזק הסביבתי החמור שגרם בדרום מדינת ישראל.

הקונגרס היהודי העולמי גם יעביר את העצומה לכל המועצות בעוטף עזה שנפגעו עקב פשעי ארגון הטרור – המועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שער הנגב ושדות נגב ועיריות שדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון. "חמאס מבצע בעקביות פשעים נגד הסביבה, שורף אלפי צמיגים ומשגר אלפי מטעני תבערה כפעולה מכוונת ובלתי נסלחת של לוחמה סביבתית," אמר זינגר.

"מתקפות נגד יצורים תמימים אינן מקובלות, וכיום אנו רואים שבעלי החיים והטבע משמשים מטרות לפשעים נגד הסביבה". זינגר הוסיף: "ההשפעה המשולבת של פעולות מתועבות אלה של חמאס במהלך חמשת החודשים האחרונים גרמו להרג אלפי בעלי חיים, השמידו שטח של יותר מ־33,000 דונם של שטח חקלאי ויערות, וגרמו לשחרור חומרים רעילים למערכת האקולוגית השברירית".