חולים שפצעיהם הכרוניים לא התאחו במשך חמש שנים, נרפאו לאחר 52 ימי שימוש בטכנולוגיה חדשה לטיפול בחמצן מקומי. כך עולה ממחקר ישראלי חדש.
שכיחותם של פצעים קשיי ריפוי עולה בכל שנה, בגלל הזדקנות האוכלוסייה והעלייה במספרם של החולים בהשמנת יתר ובסוכרת, מחלות המאופיינות בפגיעה משמעותית בכלי הדם. 
 
על רקע זה, ערכה מכבי שירותי בריאות מחקר מקיף בחולים עם פצעים קשיי ריפוי, שטופלו בין שבעה חודשים לחמש שנים בטכנולוגיות שונות ללא הצלחה. במסגרת המחקר, העניקה הקופה טיפול בחמצן מקומי, באמצעות טכנולוגיה חדשה ששמה נטרוקס. מדובר בטכנולוגיה באישור ה־FDA ומשרד הבריאות לטיפול בפצעים סוכרתיים, בכיבים ורידיים, בפצעי טראומה, בפצעי ניתוח שאינם מתאחים ועוד. 
 

טכנולוגיית נטרוקס מורכבת ממחולל חמצן קטן, המספק לפצע 98% חמצן טהור ולחות, באמצעות צינורית דקה וממברנה, המונחת על מיטת הפצע. המכשיר קטן (כגודל טלפון נייד), שקט ודיסקרטי, נישא על גופו של המטופל ומאפשר טיפול רציף גם בלילה. כפי שנמצא, הטיפול בנטרוקס הביא לריפוי של 47% עד 57% מהפצעים לאחר 52 ימי טיפול, בממוצע. שטחם של הפצעים שלא נרפאו לחלוטין הצטמצם משמעותית ב־74% עד 83%. עוד נמצא שתהליך החלמת הפצעים הפך יעיל פי 18, בהשוואה לריפוי פצעים בשיטות אחרות. 


הטיפול החדש בחמצן. צילום: יח"צ
הטיפול החדש בחמצן. צילום: יח"צ

 
המחקר, שממצאיו פורסמו לאחרונה ב־"Journal of wound care" , נערך במשך שלוש שנים בשנים 2014־2017 בהשתתפות 100 חולים שטופלו בשש מרפאות פצעים של מכבי שירותי בריאות. למחקר גויסו חולים שסיכויי ההחלמה של פצעיהם היו נמוכים, בגלל הסוכרת, מחלות בכלי הדם ומחלות נלוות שמהם סבלו. 
 
לפני השתלבותם במחקר, טופלו החולים במגוון רחב של שיטות וחבישות מתקדמות, אך פצעיהם לא החלימו. הגיל הממוצע של החולים היה 66.9, 62% מהנחקרים היו גברים. 48 חולים סבלו מפצעים על רקע בעיות ורידים, 27 חולים סבלו מפצעים שנבעו ממחלות עורקים ו־13 מכיבים סוכרתיים. לארבעה חולים היו פצעים לאחר טראומה, לשלושה פצעי לחץ, לשלושה כוויות ולשלושה נוספים פצעי ניתוח שלא נרפאו. 
 
"פצע כרוני זקוק לחמצן לשם החלמתו בכמות גבוהה פי חמישה מצרכיה של רקמה בריאה", מסבירה ד"ר חנה קאופמן, מומחית בכירורגיה אורטופדית ומנהלת מרפאת פצע, מחוז צפון־חיפה במכבי שרותי בריאות, ששימשה חוקרת ראשית במחקר. 
 

לדבריה, "הטיפול בחמצן מקומי הוא כלי חשוב וייחודי בהתמודדות עם פצעים קשיי ריפוי, כי רוב הפצעים סובלים מדרגה כזאת או אחרת של מחסור בחמצן (היפוקסיה). בהתבסס על הספרות המקצועית ופיילוט ראשוני שעשינו, החלטנו לערוך את המחקר בטכנולוגיה שמזרימה חמצן מקומי 24/7 ישירות לפצע. חמצן עוזר ליצירת כלי דם חדשים, לחילוף חומרים בתא ולייצור אנרגיה, לפעילות אנטי בקטריאלית, לחיזוק רקמת הצלקת ולהחשת התאחותם של פצעים. קרוב למחצית מהפצעים שלא נרפאו במשך חודשים ארוכים הצליחו להיסגר במהירות מרשימה".