שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, הגישה הערב (שלישי) את התפטרותה מהתפקיד הבכיר לידי הנשיא דונלד טראמפ. על פי דיווחים בארה"ב, הצוות הקרוב של היילי הופתע מההתפטרות, ולא ידע על כך מראש. טראמפ קיבל את ההתפטרות והודה להיילי, שצפוייה לעזוב את התפקיד לקראת סוף השנה האזרחית, והוא יודיע על מחליפה בעוד כשבועיים או שלושה. 


במסיבת עיתונאים משותפת, אמר טראמפ כי היילי חשובה לו מאוד, והוסיף כי היא "אישה מצויינת, היא מישהי שמבינה את המצב. היא באו"ם מההתחלה איתנו ועבדה איתנו בקמפיין. לפני חצי שנה היא אמרה לי: 'תשמע אחרי שנתיים, אני ארצה אולי לקחת הפסקה'. היא הייתה הצלחה גדולה בדרום קרולינה והיא עשתה עבודה מצויינת באו"ם. אנחנו עושים עבודה מצויינת בהתחלה קוריאה בצפונית הייתה בעיה גדולה עכשיו אנחנו מתקדמים".
 
טראמפ הוסיף כי גם מזכיר המדינה מייק פומפאו מצטער על עזיבתה של היילי ואמר שהבית הלבן והיילי יישארו בקשר. "היא מכירה את השחקנים באו"ם", אמר טראמפ, "את סין, רוסיה, הודו, כולם מכירים אותה, אוהבים אותה ויותר חשוב, מכבדים אותה. אני חושב שהעולם שוב מכבד את ארה"ב, הרבה יותר ממה שהיה שנים קודם, עשורים קודם. אנשים רוצים להיות לצידנו תראו הצבעות באו"ם, אנחנו מקבלים הצבעות מאוד חזקות. אני רוצה להודות לניקי ואני חושב שזו דרך ראויה לעשות זאת.

היילי הודתה גם היא לטראמפ ואמרה כי "זה היה כבוד של חיי לשרת מדינה שאני אוהבת כל כך, זאת הייתה ברכה. תראו מה עשינו בשנתיים האחרונות במדיניות החוץ. ארה"ב שוב מקבלת כבוד, שאר המדינות יודעות שאם אמרנו שאנו עושים משהו, אנו עושים את זה. כמו במקרה הנשק הכימי בסוריה, או עם העברת השגרירות בישראל לירושלים, וכל האומץ שזה הצריך.  המסר שהוא העביר לעולם שאנחנו מעבירים את השגרירות לאן שאנחנו נחליט להעביר אותה ארה"ב חזקה שוב וכולם מבינים את זה". היילי הוסיפה כי היא לא תעזוב עד סוף השנה, ואמרה "המטרה שלי היא שאעזוב כשהכל יהיה במקום הנכון. צריך להיות חכם לזוז הצידה ולתת למישהו אחר לעושת את העבודה, ב-2020 אני לא רצה אני אנהל קמפיין עבור הבנאדם הזה".

בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ צייצה בתגובה להתפטרות כי "היילי שירתה את אמריקה בהצטיינות ובכבוד. היא רפורמיסטית אמיצה, ונלחמה למען האמת, היושרה והריאליזם באו"ם". טראמפ הוסיפה כי היא ובעלה ג'ארד "מודים להיילי על חברותה, ברכה אמיתית בחיינו".

הודתה לנשיא. ניקי היילי ודונלד טראמפ במסיבת העיתונאים, צילום: רויטרס
הודתה לנשיא. ניקי היילי ודונלד טראמפ במסיבת העיתונאים, צילום: רויטרס


"קרעה את הצביעות של האו"ם"

כזכור, בשנתיים שבהן היא כיהנה בתפקיד, התמקדה היילי במלחמה נגד העוינות לישראל באו"ם, היא הודתה בעבר על חילוקי דעות עם הנשיא בנוגע למספר נושאים. רק לפני שבועיים נפגשה היילי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת ביקורו בעצרת האו"ם, והאחרון הודה לה על "הגנתה המדהימה על ישראל". היילי הייתה מעורבת גם במדיניות האמריקאית במזרח התיכון, והייתה מהתומכים העיקריים בקיצוץ הסיוע לסוכנות אונר"א.

היילי, היתה בעבר מושלת קרוליינה הדרומית, ונחשבה כאמור לתומכת אדירה של ישראל, עם שלל פעילויות במהלך כהונתה, כולל הובלת קו תקיף כנגד איראן, וזכתה לתשבוחות רבות על כך ש"קרעה את הצביעות מעל האו"ם". היא גם הובילה את יציאתה של ארצות הברית מהוועדה לזכויות אדם. בעקבות היחס הצבוע שישראל ספגה שם. היא מונתה לתפקיד לפני כמעט שנתיים, בנובמבר 2016, ושמה את הנושא הכלכלי, ואת התרומה של ארצות הברית לאו"ם על השולחן, כשהיא מאיימת בקיצוצים. 

יש ספקולציות בנוגע לסיבת ההתפטרות, חלק מאמינים שהיילי לא אהבה את מדיניות טראמפ בנושאי מגדר, חלק מציינים שהיא לא אהבה את המדיניות שלו בכל הקשור לתקיפה של רוסיה. עוד ציינו גורמים כי היילי ביקרה את הפרות זכויות האדם בסעודיה, דבר שטראמפ עצמו נמנע מלעשות, וייתכן שחילוקי הדעות האלה הביאו להתפטרותה.

ברשת פוקס, הנחשבת למקורבת לממשל הנוכחי, נפרדו ממנה ושאמרו ש"היילי היתה שגרירה מצוינת לארצות הברית, וזאת מכה לנשיא. הוא הקיף את עצמו באנשים שמאמינים בדרכו, ועוד מקום בממשל שלו התפנה. היא היתה קשה עם קוריאה הצפונית, היא היתה קשה עם איראן. היא דיברה בקול רם וברור נגדן ובעד ישראל, ואין ספק שמדובר בבעיה גדולה מאוד".

סיבה אפשרית נוספת להתפטרות היא דיווח שפורסם היום באתר ההפינגטון פוסט, ועל פיו ארגונים הנלחמים בשחיתות קראו לפתוח חקירה נגד היילי בעקבות שבע פעמים בהן השגרירה טסה במימון אנשי עסקים בעודה בתפקיד. הארגונים העריכו את שווי הטיסות אותן קיבלה היילי בכ-80 אלף שקל. בדוח כתבו הארגונים כי "בכך שקיבלה היילי טיסות יוקרה, היא ניצלה את תפקידה הציבורי כדי לקצור רווחים לעצמה".

אמיר אוחנה: "החאליסי של האומות המאוחדות"

התפטרותה של היילי הפתיעה רבים במערכת הפוליטית הישראלית, ואישי ציבור רבים הודו לה על ידידותה עם ישראל, ותמיכתה בירושלים במסגרת תפקידה באו"ם. ראש הממשלה נתניהו הודה להיילי ואמר כי היא "הובילה מאבק חסר פשרות בצביעות של האו"ם". שגריר ישראל באו"ם, דני דנון אמר "תודה לך ניקי היילי. תודה שעמדת על האמת ללא מורא, תודה שייצגת את הערכים המשותפים לישראל וארה״ב. תודה על הגיבוי שהענקת למדינת ישראל שהוביל לשינוי במעמדה של ישראל באו"ם. תודה על החברות הקרובה והדרך המשותפת. בכל מקום שתהיי תמשיכי להיות חברה אמיתית של מדינת ישראל".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה גם היא לפרישה המפתיעה ואמרה כי "לא היתה לישראל ידידה גדולה באו"ם מניקי היילי. כולי תקווה שהתפטרותה היום היא הפסקה לצורך המשך פעילות ציבורית. הזירה הציבורית זקוקה לקול הצלול והברור שלה", אל דבריה הצטרף סגן שר החוץ מייקל אורן שאמר כי הוא שמע "בצער רב על התפטרותה של השגרירה ניקי היילי שעשתה חיל למען ארה"ב, ישראל והעולם הנאור אל מול כוחות האופל באו"ם. העם בישראל יעריך אותה תמיד ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך". חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "ניקי היילי פורשת. קודם כל היא צריכה לקבל תודה גדולה מכל אחד ואחת מאתנו. היא עמדה לצד ישראל במאבקים מדיניים קשים ולא נרתעה. מה הלאה? היא תשוב".  
 
חבר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) השווה את היילי לדיאניריז טראגריין מסדרת הטלוויזיה משחקי הכס, וכתב: "תודה לך ניקי היילי לבית משפחת ראנדווה, הראשונה לשמה, הבלתי-מתפשרת, מלכת השגרירים ושארית הציונים בגולה, החאליסי של האומות המאוחדות, מנתצת האנטישמים ואם הרפובליקנים". לעומת השניים, חבר הכנסת אחמד טיבי התייחס לפרישתה של היילי כתמרור אזהרה לממשלת ישראל וציין כי הוא "יודע שיש כאלה שיתקשו להאמין אבל גם טראמפ לא יישאר כאן לנצח".