במסגרת חוק שנועד להקל על הצפיפות בבתי הכלא, מאסרם של 1,000 אסירים, מתוכם 300 אסירים ביטחוניים, צפוי להתקצר בחודשים הקרובים. לפי הצעת החוק, שתעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עם חזרת הכנסת מפגרת הקיץ, עקב חוסר במקום בבתי הכלא, יוענק קיצור מנהלי הנע בין חודשיים לשבעה חודשים לאסירים המרצים עד 20 שנות מאסר, ביניהם נכללים גם אסירים ביטחוניים. הצעת החוק הועלתה אחרי שבג"ץ קבע כי יש לשפר את תנאי המחיה של האסירים.
בעקבות החוק, 100 משפחות שכולות העבירו היום (שלישי) מכתב לשר לביטחון פנים גלעד ארדן בו הן אומרות כי אם הכנסת תאשר את החוק, זו תהיה "הכרזת מלחמת עולם שלישית".

המשפחות ציינו במכתבן כי "הובא לידיעתנו כי בכוונת שירות בתי הסוהר להתחיל שחרור אסירים מיידי של מחבלים שפלים שסייעו ברצח ישראלים ונשפטו לתקופות מאסר שונות. באם דבר זה ייצא אל הפועל הרי שמדובר במדרון חלקלק שיוביל לכך שמחבלים רבים, עם דם על הידיים, חלקם אשר רצחו ממש את ילדנו, הורינו, נשותינו, בעלינו ושאר יקירנו, יחזרו למעגל הטרור, וירצחו עוד ישראלים. מציאות בה מדינת ישראל מבקשת לשחרר עוד מחבלים היא לעג לרש. פרסמת כי במשמרתך לא יוקצב עונש המאסר למחבלים. בד בבד, אנו שומעים על פיגוע נוסף באזור התעשייה ברקן בו נרצחו שני ישראליים נוספים".

עוד הוסיפו: "אנו, המשפחות השכולות שאיבדנו את היקר לנו מכל, מצפים ממך למנוע את הרחבת מעגל הדמים ואת הצטרפותן של משפחות נוספות למעגל השכול. אנו דורשים ממך פעולה אמיצה ואמיתית נגד הטרור. לא עוד פוסט או ציוץ ברשתות החברתיות אלא פעולה נחרצת לגניזת החלטה מעין זו. לא יכול להיות שמשפטנים ופקידים ינהלו את מערכת הביטחון של מדינת ישראל במאבקה נגד הטרור המשתולל. בשבילנו, מדובר בהכרזת מלחמת עולם שלישית נגדנו. אנו לא נשקוט ולא ננוח עד שתודיע כי החלטה זו תיגנז לאלתר".

ארדן הגיב למכתב ואמר כי דרש להבחין בין אסירים פליליים לביטחוניים. "בניגוד למה שאולי הובן ממכתב המשפחות השכולות, אני דרשתי מאז פסיקת בג"צ בנוגע לשטח המחייה של האסירים להבחין בין אסירים פליליים למחבלים. משרד המשפטים סרב וטען שזה לא חוקתי ולכן לא נכללה אבחנה כזו בחוק השחרור המנהלי הנמצא כעת בכנסת. הודעתי ליו"ר וועדת הפנים של הכנסת יואב קיש שאני תומך בהכנסת החרגה לחוק שתוציא ממנו את האסירים הביטחוניים ואני אתמוך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא זה. אסור לאפשר קיצור עונשם של מחבלים", ציין השר.