בשנים האחרונות הפכה היוצרת והזמרת סתיו שמש לאחד הכישרונות הבולטים והמשפיעים במוזיקה המקומית. השירים שיצרה לאמנים כעומר אדם, אייל גולן, אליעד נחום, משה פרץ, לירן דנינו, מירי מסיקה, רותם כהן, רינת בר ועוד, מיזגו בצורה מדויקת מזרח ומערב, פופ ומוזיקה שורשית. בין הלהיטים שעליהם היא חתומה: "אור" של אליעד נחום, "בחורים טובים" ו"בסוף הכל חולף" של עומר אדם, "כשאת הלכת" של משה פרץ, "שמפניה צרפתית" של האולטראס, "בלי להתכוון" של אייל גולן, "לב מול לב" ו"לנער אותי ממך" של מירי מסיקה, "השיר שלך" של רותם כהן, "שמלה כחולה" של לירן דנינו ועוד.



הכל עובר. צילום: עומר לוטן, יח"צ: עופר מנחם

בשנה וחצי האחרונות, החליטה שמש לצאת מאחורי הקלעים ולקפוץ ראש לפרונט כזמרת. "בתוך עינייך", "תמיד חוזר" ו"מדרגות", היו הסינגלים הראשונים ששחררה כסולנית לאוויר העולם, קצרו שבחים בכלי התקשורת וברשתות החברתיות וסימנו אותה כהבטחה חמה.


"התחלתי לכתוב שירים מגיל 12, בערך בזמן שבו התחלתי ללמוד בעצמי לנגן בגיטרה. בגיל 16 הייתי מלחינה שירים שאחותי המוכשרת, אורטל, הייתה כותבת, והיא דחפה אותי לקחת את זה כמשהו רציני ולא כתחביב", משחזרת שמש.

"עד גיל 22 כתבתי בעיקר שירים לאחרים. בשלב מסוים החלטתי שזהו, שאני גם רוצה את קדמת הבמה ולהתפתח כזמרת. לא רק כיוצרת. ידעתי שהדרך לא קלה, כי כשאתה עומד על במה כמבצע, כל העיניים נשואות אליך, אבל אני חיה את הבמה ואוהבת את זה. ליצור ולשיר זה החיים שלי".


היום משחררת שמש (26) את "הכל עובר", שיר חדש שאליה רוסיליו כתב, רובי פאייר הלחין ואריאל טוכמן הפיק מוזיקלית. השיר הגיע אליה, לדבריה, בדרך מקרה. "לרוב אני מבצעת שירים שאני יוצרת בעצמי, אבל כשהוא הגיע אלי כסקיצה עם זמר אחר ששר אותו, וחבריי אליה ורובי רצו לשמוע את דעתי, מיד התאהבתי בשיר ואמרתי להם: 'ימות העולם - אני מקליטה אותו!'", היא אומרת. "זה שיר שכבש אותי משמיעה ראשונה, גם במילים הנוגעות וגם בלחן, ואני מאוד אוהבת אותו".

לפי דעתך יש נוסחה ליצירת להיט?
"זה תלוי לעתים במזל, אבל בכלל לא רק במזל. כשאני כותבת שיר ושומעת אותו והוא גורם לי לדמוע, אז אני יודעת שהוא יכול לדבר גם לקהל ששומע אותו. בדרך כלל לוקח לי לא מעט זמן לשחרר שיר, כי עד שאני לא שלמה איתו ב־100%, אני לא מוכנה שכולם ישמעו אותו".

יש להיט שיצרת לאחרים ואת מתחרטת שלא לקחת אותו לעצמך?
"לא הייתי מגדירה את זה כמתחרטת, אבל את 'בסוף הכל חולף', לדוגמה, שכתבתי לעומר אדם, היום אין סיכוי שהייתי מעבירה לו אותו. הוא כל כך אני ותפור עלי בול". 

את מתייחסת לטוקבקים שרצים ברשתות על שירים שיצרת?
"אני קוראת כל טוקבק, כי מעניין אותי לשמוע מה הקהל חושב, אבל לא מתייחסת לזה כל כך. כלומר, זה לא משפיע עלי או על היצירה שלי יותר מדי".

את מתפרנסת רק ממוזיקה?
"כן. זאת זכות גדולה ולא מובנת מאליה עבורי".

מהי השאיפה המקצועית שלך?
"להיות מוכרת ומוערכת כיוצרת וכמבצעת, ולהעלות מופע משל עצמי שאליו כל הכרטיסים יימכרו, וכל האנשים ישירו את השיר שלי. רק אז אדע שהצלחתי".