שני עובדים בכירים במנהל מקרקעי ישראל במחוז הצפוני, אחת מהן מנהלת אגף, נעצרו הבוקר (רביעי) בתום חקירה סמויה שניהלה היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433, בחשד להפקת מידע ממאגרי המידע של הרשות ומסירתו לגורמים חיצוניים בלתי מורשים וזאת תמורת שוחד וטובות הנאה שוות כסף בניגוד לחוק. יחד איתם נעצרו בעלה של העובדת הבכירה, שני עורכי דין, וכן מאכער שאת המידע שקיבל העביר לגורמים נוספים תמורת כסף.

על פי החשד, בהיותם מורשים ןבעלי נגישות מקסימלית למידע על קרקעות ונכסים נדל"ניים הגיעו אותם עובדים בכירים למידע רגיש הקשור לקרקעות ונכסים נדל"ניים. בחלק גדול המקרים, כך עולה החשד, בעלי הנכסים לא ידעו שהקרקעות שברשותם נמצאות בתוך הליכים מתקדמים, לעתים אף הליכי הפרשה או שינויי ייעוד, ואת המידע הם קיבלו לראשונה באמצעות מאכער או עורכי דין שעמדו בקשר בלתי חוקי עם אותם בכירים ברשות המקרקעין. 

בחקירה הסמויה שניהלו חוקרי היאל"כ עולה החשד לפיו עורכי הדין היו פונים לאותם בעלי הקרקעות שבגינם הוצא המידע ממאגרי המידע של הרשות, מעדכנים אותם בדבר התהליכים המתרחשים על הקרקעות שלהם, ורוקמים אותם עסקה לייצגם במסגרת השבחת הקרקע שלהם כשהם משיגים עבור בעלי הקרקע רווחים ובדרך "גוזרים קופונים" מעבר לשכר הטרחה ועמלות כשחלק מהם היו מועברים אל אותם עובדי הרשות הבכירים.

להב 433. צילום: אבשלום ששוני
להב 433. צילום: אבשלום ששוני


כיוון שמדובר בקרקעות שוות ערך רב ועסקאות שהתבצעו לאורך תקופה ארוכה מעריכים גורמים המעורים בפרטי החקירה כי מדובר בעסקאות הנאמדות בסכומי כסף נכבדים שהתבצעו לאורך תקופה ארוכה. כאמור הבוקר, עם המעבר לחקירה גלויה, ביצעו חוקרי היאל"כ את מעצרם של החשודים והם הובאו למשרדי היאל"כ בלוד להמשך חקירה באזהרה.

במהלך היום יוחלט מי מהחשודים יובא לבית המשפט השלום בראשון לציון, שם תבקש המשטרה להאריך את מעצרם. נציין כי המשטרה מייחסת למעורבים חשד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, גילוי הפרת חובה וקשירת קשר לביצוע פשע. מהמשטרה נמסר כי היא "תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים". 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "במסגרת חקירה של משטרת ישראל נעצרו שני עובדים באגף של אחד המרחבים. נעמיד לרשות המשטרה כל מידע שיידרש. מעבר לכך לא ניתן להרחיב. ברצוננו להדגיש שאין מדובר בעובדים בכירים!".