מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד ובמרכז MD Anderson לסרטן באוניברסיטת טקסס שבארה”ב, מצביע על קשר מובהק בין תזונה מאוזנת לבין אריכות חיים בקרב חולי סרטן.

המחקר בדק את הקשר בין תזונה, על מרכיביה השונים, ובין תמותה ממחלת הסרטן בקרב מחלימי סרטן. לצורך המחקר נאספו ונותחו נתונים מתוך סקר בריאות ותזונה לאומי נרחב, ובהם 1,191 מחלימים ממחלות סרטן שונות. מדובר בגברים ובנשים בגיל 18 ומעלה, תושבי ארה”ב, שמילאו כולם שאלון נרחב בנוגע להרכב התזונה ולנתונים הדמוגרפיים שלהם.
החוקרים הרכיבו מדד תזונה בריאה, שכלל עשרה רכיבים, ובהם ירקות, בשר, פירות, מוצרי חלב, דגנים, שומן, שומן רווי, כולסטרול, מלח ורכיבי תזונה אחרים, וזאת במנות המומלצות על פי גיל, גובה ומשקל. ההיצמדות לאינדקס דורגה מ-0 עד 10; ציון גבוה הצביע על היצמדות גבוהה להמלצות התזונתיות. יש לציין כי המדד מסתמך על המלצות תזונה של איגודים אמריקאיים שונים, שמדגישים את החשיבות של תזונה איכותית כוללת - ולא רק רכיב תזונתי מסוים. 

החוקרים עקבו אחר המשתתפים במשך 17 שנים, ובמהלכן נפטרו 607 ממשתפי המחקר ממחלת הסרטן. אולם על פי עיבודים סטטיסטיים, ממצאי המחקר – שפורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי JNCI Cancer Spectrum ואשר תורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן, הראו שההיצמדות הגבוהה ביותר לאינדקס התזונה הבריאה הפחיתה את הסיכון לתמותה מסיבות שונות ב־41%, ואת הסיכון לתמותה מסרטן ב־65%, ביחס להיצמדות הנמוכה ביותר למדד. לדברי החוקרים, עבור מחלימי סרטן קיימת חשיבות רבה לשמירה על תזונה מאוזנת ומזינה, הכוללת כאמור מגוון רכיבים תזונתיים ולא רק קבוצת מזון אחת.