יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין (הליכוד), פנה היום (רביעי) במכתב לקובי ריכטר, יו"ר תנועת "דרכנו" שמארגנת את עצרת הזיכרון ליצחק רבין, ובו הודיע כי הוא לא ישתתף בעצרת, וזאת מכיוון שהיא "צבועה בצבעים פוליטיים". במכתב כתב אדלשטיין כי הוא חשב "שכחצי יובל לאחר הרצח הנתעב, נוכל לגבור על ההטיות הפוליטיות ולכנס ערב זיכרון מאחד, בו נתמוך ייד בערכים המכוננים של החברה הישראלית, שותפות גורל וייעוד, ערבות הדדית והקפדה על דרכי שלום גם בשעת מחלוקת".



יו"ר הכנסת המשיך ואמר כי לצערו "נראה שהשעה עוד לא כשרה לכך", והסביר כי "משהבנתי כי גם השנה מתכננים גורמים מסוימים לצבוע את העצרת בצבעים פוליטיים בוהקים, החלטתי שלא לקחת בה חלק. את דברי הזיכרון הממלכתיים שלי אשמיע במליאת הכנסת, בטקס אותו אנו עורכים בה כל שנה ושנה".



מתנועת דרכנו נמסר בתגובה: יו"ר הכנסת קובע כי השעה עדיין לא בשלה לאירוע שמייצג את הערכים המכוננים בחברה הישראלית. למרבה הצער, הפוסל במומו פוסל. החלטתנו לארגן עצרת זיכרון מאחדת, מכילה ומשתפת, נתקלה בהדרה, סילוף העובדות ובהסטת ידנו המושטת מלא אחר מאשר יו"ר הכנסת.

דרכנו תפעל לקיומה של עצרת ממלכתית לציון יום השנה לרצח רבין, אשר תזכיר את האחריות של כולנו לפעול למען פוליטיקה נקייה מהסתה ואלימות. אנחנו נחושים בדרכנו לגשר, לחבר ולהשמיע את הקול של הרוב המתון. לא חדלנו כאשר בשנה שחלפה זכינו לביקורת משמאל, ולא נחדל כעת כאשר יו"ר הכנסת מעדיף שיקולים פוליטיים, מעוות את כוונתנו ומשיב פנינו ריקם".

"העצרת תהיה מאחדת ולא מסיתה, מאחה ולא מפלגת, ובעיקר לא מפלגתית או מחנאית", נמסר מ"דרכנו". "אנחנו מייחלים וקוראים לבואו של ציבור מגוון, רחב, מכל שבטי ישראל ורבדי החברה הישראלית. זו דרכנו".

עצרת הזיכרון לרצח רבין, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עצרת הזיכרון לרצח רבין, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"העצרת תהיה פוליטית, אך לא מפלגתית"



כזכור, תנועת דרכנו הודיעה לפני יומיים כי השנה תיערך עצרת אחת לזכר רבין, והזמינו אליה, בנוסף לאדלשטיין, את נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני ויו"ר המחנה הציוני אבי גבאי. מנכ"לית "דרכנו", פולי ברונשטיין, מסרה למעריב כי "זאת תהיה העצרת המרכזית היחידה. היא תהיה עצרת פוליטית אבל לא מפלגתית ונזמין אליה את כל 120 חברי הכנסת".



"המטרה שלנו היא שכל השבטים בחברה הישראלית ירגישו בנוח לקחת בה חלק ועל כן הזמנו פוליטיקאים ואישי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, החל מנשיא המדינה, דרך יושב ראש הכנסת ועד ליושב ראש המחנה הציוני". מפלגת העבודה התכוונה תחילה לקיים עצרת משלה ומתאם פעולות השטח של המפלגה, דני אזולאי, אף שריין בעירית תל אביב את כיכר רבין ל-27 באוקטובר אולם לדברי פולי ברונשטיין היא פנתה אל יו"ר המחנה הציוני ובקשה ממנו שלא לקיים עצרת נפרדת אלא לקחת חלק בעצרת המרכזית ש"דרכנו" מקיימת. "הסיכום שלנו היה שמפלגת העבודה לא תקיים עצרת משלה ושגבאי יהיה אחד הנואמים בעצרת שאנחנו מארגנים", אמרה ברונשטיין למעריב.



בשנה שעברה נמתחה על ארגון דרכנו ביקורת רבה מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, בטענה כי הארגון מנסה, בשם ניסיון להציג נייטרליות, לטשטש את נסיבות הרצח, ואף לא תיארה בחלק מהכרזות לקראת העצרת את מותו של רבין כרצח, דבר עליו התנצלו בארגון.