משרד ההגנה האמריקאי הודיע הערב (חמישי) כי כל מטוסי ה-F-35 בארה"ב מקורקעים על מנת לבדוק תקלה בצינורית דלק במנוע, וזאת בעקבות התרסקות של אחד ממטוסי החמקן בארה"ב בחודש שעבר. לפי הפנטגון, כל זרועות הצבא האמריקאי והמדינות הזרות שמפעילות את המטוס המתקדם "השהו זמנית" את הטיסות, וכי כל המטוסים יעברו בדיקות על מנת לוודא אם צריך להחליף צינורות דלק במנוע לפני שתחודש הפעילות. בהודעה נאמר כי הבדיקות אמורות להיות מושלמות "בתוך 24 עד 48 שעות".



לאחר ההודעה האמריקאית, גם בצה"ל ציינו כי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, החליט לנקוט משנה זהירות ולבדוק את כלל מטוסי האדיר, על אף שלא מדובר בדגם הקיים בשירות חיל האוויר הישראלי ועל אף שלא התגלה כשל במטוסים. בצה"ל הודיעו כי הבדיקה תיערך מספר ימים ובסיומה יחזרו המטוסים לפעילות מלאה. "באם ידרשו לפעול מבצעית במרחב, מטוסי האדיר כשירים וערוכים לכך".

ההחלטה לקרקע את המטוסים התקבלה בעקבות מידע ראשוני שנאסף בעקבות התרסקותו של מטוס F-35B של חיל הנחתים האמריקאי ב-28 בספטמבר. המטוס, אשר מותאם לנחיתות על מסלול קצר ולהמראות אנכיות, התרסק סמוך לבסיס הנחתים בביופורד שבקרוליינה הדרומית, שם הוא מוצב במסגרת טייסת אימוני התקיפה 501. הטייס הצליח להיפלט בשלום ולא נפגע.



זו הייתה ההתרסקות הראשונה של מטוס F-35, וזאת על אף שפרויקט פיתוחו של החמקן המתקדם לווה בתקלות ובעיכובים שהביאו להוצאות של כ-400 מיליארד דולר ולביקורת נוקבת מצד הקונגרס האמריקאי. עלותו של כל מטוס F-35B עומדת על כ-115 מיליון דולר.



ההתרסקות בחודש שעבר. צילום: רויטרס



חיל האוויר הישראלי מפעיל מטוסי F-35I, אשר מבוססים על גרסת F-35A של חיל האוויר האמריקאי ומיועדים להמראות ולנחיתות ממסלולים רגילים, כאשר הגרסה הישראלית כוללת מערכות טכנולוגיות מקומיות מתקדמות. במאי האחרון, סיפר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, כי חיל האוויר ביצע תקיפות ראשונות אי פעם של החמקן כאשר מטוסי "אדיר" פגעו ביעדים במזרח התיכון.