משרד התחבורה מתכנן להוריד את גיל המינימום למבחני התיאוריה, וזאת כדי להילחם בתופעת תאונות האופניים החשמליים. על פי התוכנית, שפורסמה היום (שבת) יורד גיל המינימום למבחן מ-16 ושלושה חודשים ל-15 וחצי. במקביל לכך מתכנן שר התחבורה ישראל כ"ץ לאשר בממשלה תוכנית חירום, שתכלול משמעותית של הקנסות והענישה על רוכבים שייתפסו מבצעים עבירות תנועה. מנכ"לית המשרד, קרן טרנר אייל, סיפרה ב"החדשות כי המהלך להקדמת גיל התיאוריה "נועד לאפשר לתלמידי התיכון להכיר את חוקי התנועה מוקדם יותר מהיום, ולהיות בטוחים יותר גם כהולכי רגל וגם כרוכבים".



 בתוכנית החירום המוצעת, על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה, יוטל לקבוע תכנים מקצועיים להכשרה לרכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים, למי שלא החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה. ההכשרה תבוצע באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. על פי ההחלטה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תפעל באופן מיידי להכשרת מורים, אשר יופקדו על הוראת הקורס.



שר התחבורה ישראל כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
שר התחבורה ישראל כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



העונשים החדשים: קנסות, דחיית רישיון וגריטת אופניים שנקנו בניגוד לחוק



עוד נקבע, כי בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים ורשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן הייעודי. הקנסות יוגדלו דרמטית. על רוכב שייתפס ללא קסדה, או שירכיב נוסע בניגוד לחוק, יוטל קנס של לפחות 1,000 שקל. קנסות כבדים גם יוטלו על רכיבה על המדרכה ודיבור בטלפון הסלולאר וקנסות לצד סנקציות נוספות, יוטלו על רוכבים מתחת לגיל 16.



החל מה-1 בינואר 2019, יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, אשר נועדה להגביר את נראות הרוכבים בכבישים. כיום, לא קיימת חובה על רוכבי האופניים ללבוש אפוד זוהר. התכנית קובעת עוד, כי משרד התחבורה יקדם בשיתוף משרדי בטחון פנים ומשפטים תיקון לפקודת התעבורה, הדוחה את קבלת רישיון הנהיגה בשנה למי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש).



בנוסף, תקדם חקיקה שתאפשר להחרים אופניים חשמליים במקרים בהם הרוכבים יהיו מתחת לגיל המותר – 16, או בעת שכרות, הרכבת אדם נוסף בניגוד לחוק ואי ציות לאור אדום. על פי התכנית, יורחבו סמכויות האכיפה גם לפקחים ברשויות המקומיות, כך שיוכלו גם הם להחרים ולגרוט כלים בהם נעשה שימוש בניגוד לחוק, על ידי הרוכב או המשווק, בשבילי אופניים ומדרכות.