פתיחת שנת הלימודים האקדמית היא תמיד אירוע מרגש. בניגוד לחוויית התיכון שנכפית על תלמידים רבים, במכללות ובאוניברסיטאות מדובר לרוב בלימודים מרצון, שמביאים איתם מוטיבציה, סקרנות ופתיחות לרעיונות חדשים. לצד שנים של פיתוח עצמי, אלה שנים מיוחדות כי הן מאפשרות גם מעורבות חברתית שפחות מתאפשרת בשלב מאוחר יותר בחיים של בניית קריירה והקמת משפחה.



מרבית אגודות סטודנטים זה שנים רבות לא עוסקות באחריות חברתית, אלא בעיקר בשיפור תנאי הסטודנטים, כשהאג'נדה הרווחת כוללת עיסוק במחירי הקפה בקפטריה, במועדי ב' ובמיקרוגלים לשימוש ציבורי. אבל בעיניי, העיסוק בזווית הצרה הזאת הוא פספוס אדיר של פוטנציאל ההשפעה של סטודנטים במהלך התואר, שיכולים להסתכל סביב ולקחת בפעם הראשונה אחריות על עיצוב פניה של הסביבה.



באוניברסיטה ובמכללה קורים קסמים. חוויות לימודים משותפות יוצרת חברויות עם עוצמה מיוחדת, שלא נוצרות בקלות במצבים אחרים. לימודים למבחנים בקבוצות קטנות והתמודדות משותפת עם אתגרים מייצרים קרבה שנשארת שנים רבות אחר כך. החברות שנרקמת בין כותלי האוניברסיטה מייצרת דבק קבוצתי שיש לו פוטנציאל השפעה הגדול מסך חלקיו.



בשנת 2003, עם חברים ושותפים, הקמנו ארגון צעירים בירושלים בשם "רוח חדשה". האמנו שצריך לחזק את העיר ואת החיבור של הסטודנטים אליה. כעבור שנתיים של פעילות התנדבותית בתחומי התרבות, התעסוקה וההתנדבות, הבנו שאת השינוי האמיתי נעשה מתוך המערכת, והחלטנו להתמודד לראשות אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית. אגודת הסטודנטים נשלטה עד אז בידי נציגים שהיו מחוברים לאחת משתי המפלגות הגדולות, ליכוד ועבודה לסירוגין. מציאות של חבורה חדשה ולא מפלגתית שמתמודדת לראשונה על ראשות האגודה הייתה חריגה ועוררה הרבה רעש.



על הרקע הזה הבנו שיחד, כקבוצה, יש לנו יכולת השפעה והחלטנו לרוץ תחת אג'נדה רחבה יותר. אחרי קמפיין מאתגר ניצחנו את הבחירות וניהלנו את אגודת הסטודנטים לאורך כארבע שנים. במהלך השנים הללו שינינו את הגישה של ארגון הסטודנטים ביחס להשפעה בעיר. מאסטרטגיה של דאגה לסטודנטים בעיר - לאסטרטגיה של דאגה לעיר באמצעות הסטודנטים, שיוצאים בעצמם נשכרים מהשינוי.



כך, ממסיבה סגורה לסטודנטים, הפכנו את יום הסטודנט לאירוע צעירים ענק שמתרחש בלב העיר בערב יום ירושלים. מאז, יום הסטודנט הפך למסורת של אירוע עירוני אדיר לחיזוק העיר. ייסדנו תוכנית מתמחים בחברות הפועלות בירושלים, שבאמצעותה קידמנו את תחום התעסוקה בעיר. הקמנו מערכת עיתון רצינית שעסקה בעניינים ציבוריים עירוניים וקנתה לסטודנטים מקום גם במלחמת הרעיונות בעיר. הפכנו משחקן ספסל לשחקן אמיתי, משמעותי ומשפיע במאבק על עיצוב דמותה של ירושלים.



בפתחה של שנת הלימודים האקדמית חשוב לומר: לא פשוט להיות סטודנט בישראל. לא קל עם המילואים, שכר הדירה גבוה ולתחבורה הציבורית נותר הרבה מה לקדם לרווחת הסטודנט בישראל. אבל זו גם אחת התקופות המשמעותיות ביותר לעיסוק בסוגיות חברתיות. סטודנט במכללה או באוניברסיטה נמצא במקום חזק יותר מרבים אחרים, ולכן יש לו מחויבות להשפיע ולתרום. מנהיגי הסטודנטים במוסדות האקדמיים: קחו את נושא המעורבות החברתית והפוליטית כמשימה העליונה שלכם. תופתעו לגלות כמה סטודנטים יתחברו אליכם ברגע שתעברו לעסוק בתוכן ובמהות. 



הכותב הוא חבר כנסת מטעם כולנו