המושב החמישי של הכנסת ה-20 יפתח מחר (שני) ואיתו תתחדש ביתר שאת מחאת ארגוני הנכים. מחוץ למשכן הכנסת וליד בניין משרד האוצר הסמוך אליו יקיימו פעילי קבוצות מאבק הנכים הפגנה. מדובר בקבוצות שמלכתחילה התנגדו לתיקון החוק שהעבירה הכנסת במושב הקודם, אבל בכנסת עצמה יצטרפו אליהם לראשונה פעילי מטה מאבק הנכים, אחד משני הארגונים שקידמו דווקא את ההידברות עם הממשלה לפני שנה.

ראשי מטה מאבק הנכים, הפועל בחסות ובגיבוי של ההסתדרות הכללית, יתחילו במהלך של גיוס חברי כנסת למהלך של תיקון החקיקה אשר תבטיח שני דברים עיקריים שהנכים לא השיגו: יישום מלא של התחייבות הממשלה לתוספת 4.2 מיליארד שקלים לקצבאות הנכים עוד בכהונת הממשלה הנוכחית שיעוגנו בתקציב 2019, וכן הצמדת הקצבאות הנשחקות לשכר הממוצע במשק. עד כה הועברו רק כ-2 מיליארד שקלים לקצבאות הנכות כשהקצבה המקסימלית עלתה ל-3200 שקלים בלבד, הרחק מגובה שכר המינימום שעומד על 5300 שקלים. רק בשנת 2022 אמורה הממשלה להשלים את הקצבה המקסימלית ל-3700 שקלים, וגם זאת בכפוף להחלטת שר האוצר.

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים. צילום: יח"צ
נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים. צילום: יח"צ

ואכן, הסיכום בין ארגוני הנכים לבין הממשלה בחסות ההסתדרות מספטמבר 2017 קבע כי קצבת הנכות תעלה בשלוש פעימות שנתיות לסכום של 4,600 שקלים לחודש לבעלי הנכות הכי קשה, 4,200 לבעלי נכות ברמה בינונית ו-4,000 לכל השאר. בסופו של דבר היא עלתה ב-470 שקלים בלבד. בסיכום נקבע עוד שהקצבה תהייה צמודה לשכר הממוצע במשק, אבל בפועל לא היתה כל הצמדה בתיקון החוק שכבר אשר מונעת את שחיקת הקצבה מול יוקר המחיה כפי שקרה בשני העשורים האחרונים.

זאת ועוד, ההסכם קבע שנכים עם קצבת זיקנה יקבלו העלאה בשיעור זהה לכלל הנכים, אך בסופו של דבר הם קיבלו העלאה של 235 שקלים בלבד, תוך רמיסת פסיקה של בג"ץ בנושא. בסיכום הבטיחו נציגי הממשלה להעלות גם את הקצבה של ילדים עם מוגבלויות ב-500 שקלים, שדמי הליווי לעיוורים יוכפלו והתקציב לעידוד העסקת בעלי מוגבלויות יגדל - דבר מזה לא קרה.

"בשורה התחתונה לפי הסיכום שלנו עם הממשלה מספטמבר 2017 – בסוף 2019 הקצבה היתה אמורה להגיע לאזור ה-5,000 שקלים בחודש, ואילו לפי החוק שנחקק היא תגיע ב-2020, אולי, ל-3,000 שקלים ומשהו - קצבה שנמצאת בתחתית העולם המפותח ומשאירה אותנו מתחת לקו העוני ורבים מאתנו נידונו באכזריות לעולב ולרעב וייאנסו לבחור בין תרופה לפרוסה, וזאת עוד לפני השחיקה שכבר מכרסמת בפירורים שנזרקו לנו" אומרת מורביה, "נגיע לכנסת ונוביל מהלך שיהפוך את הסיכום איתנו שהממשלה לא עמדה בו, לחוק במקום החוק המביש שנחקק בפועל".