יממה לפני ישיבת ראשי הקואליציה בנוגע לחוק הגיוס שנדחתה בשל ההמתנה להחלטת הפלג החסידי ביהדות התורה לגבי החוק, התראיין חבר הכנסת הרב ישראל אייכלר בתום ההתכנסות של מועצת גדולי התורה של המפלגה לרדיו "קול חי" ואמר כי צפוי להתקיים משא ומתן עם משרד הביטחון לגבי השאלה כיצד להביא למצב שכל מי שלומד תורה לא יגוייס לצה"ל וכי אין בכוונת אגודת ישראל להביא להפלת הממשלה או להקדמת הבחירות.



"מועצת גדולי התורה קיבלה החלטה שאם החוק יצהיר שכל מי שרוצה ללמוד תורה יוכל לעשות זאת בלי הפרעה, נתמוך בחוק. אם יהיה איזה סייג שלא יאפשר למישהו מתי ללמוד תורה, נתנגד לחוק. אני אומר לנתניהו, אם אפשר להעביר את החוק בצורה שלא יפגעו בלומדי תורה היום ובעתיד אז יש לך ממשלה. אם לא - נתנגד לחוק בכל תוקף".



בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



עדיין לא יצאה הודעה רשמית על כך אולם גורמים חרדים מסרו כי "האדמו"רים החליטו להתפשר, והחליטו כי לא יתנו לראש הממשלה ללכת לבחירות על הסוגיה הזו". עוד נמסר, כי ההפחדה בתוך הישיבה הייתה גם בכיוון של יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד, לפיה אם תצא הכרעה חריפה, הוא ישתמש בה להסית נגד הציבור החרדי. לכן, הוחלט גם לעמעם את הנוסח. למעשה, נוצר מצב של נוסח החלטה מעורפל והוא זה שטרם איפשר להוציא את הסיכום. המגמה היא להגיע למתווה מוסכם לחוק שיאפשר לחברי הכנסת של "אגודת ישראל" לחיות איתו ולממשלה להמשיך להתקיים.



עוד מסרו הגורמים כי האדמו"רים בעצם גלגלו את הכדור למגרשו של נתניהו וכי למעשה מועצת גדולי התורה הורתה לחברי הכנסת של 'אגודת ישראל' לפתוח במשא ומתן עם הממשלה כדי שחוק הגיוס יעבור מבלי שבחורי הישיבות יאלצו להתגייס לצבא.
 
חבר הכנסת אורי מקלב אמר כי "לרצף שלטוני יש יתרונות המיטיבים עם הציבור, מעניקים יציבות ומקדמים נושאים מורכבים שהיו נגדעים אילו היו בחירות".
הוא הוסיף כי "ממילא לא צפויים שינויים דרמטיים במפה הפוליטית בין הגושים, כך שבחירות בעת הזו מיותרות ועל הכנסת להתרכז בפעילות שלשמה נועדה בייחוד שבמושב זה אין צורך בעברת תקציב שאושר כבר בעבר. אני מאמין כי תמצא הדרך האפשרית להמשך קיום עולם התורה בארץ הקודש, וימצא ההסדר בכל הנוגע להמשך לימודי בני הישיבות בארץ", סיכם.

כזכור, בספטמבר אשתקד ביטל בג”ץ את חוק הגיוס בשל פגיעה לא מידתית בעקרון השוויון. פסק הדין ניתן אז בהרכב של שמונה שופטים בראשות הנשיאה דאז מרים נאור, אל מול דעת מיעוט של השופט נעם סולברג. בפסק הדין נקבע כי ביטול החוק ייכנס לתוקף בתוך שנה, כדי לאפשר לכנסת להיערך לביטול ולחוקק חוק אחר במקומו.
 
תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי, שאמור היה לפקוע בספטמבר, הוארך בעקבות פניית המדינה לבג”ץ. אם ראש הממשלה לא ייכנס לעובי הקורה ולא יביא את הצדדים, קרי החרדים ושר הביטחון אביגדור ליברמן, לפשרה, עשויה ההכרעה בנושא הנפיץ להתגלגל לפתחה של הממשלה הבאה.