מסמך סודי של משרד החוץ חושף כיצד רוסיה תסייע לטהרן לעקוף את הסנקציות של ארצות הברית, כך דווח הערב (ראשון) בחברת החדשות. בתחילת החודש הבא ייכנסו לתוקפן סנקציות אמריקאיות חדשות על איראן שיגבירו משמעותית את הלחץ על משטר האייתוללות ועשויות להביא לקריסת כלכלתו. לפי המסמך הישראלי, מוסקבה וטהרן סגרו על מנגנון שיסייע לאיראן לחמוק מהעיצומים שנועדו להביא לקריסת כלכלתה. 
במסגרת ההסכמה, המשטר האיראני יעביר נפט גולמי דרך הים הכספי לבתי הזיקוק ברוסיה. את הנפט מבתי הזיקוק ברוסיה תמכור מוסקבה. בתמורה רוסיה תספק למשטר בטהרן סחורות ושירותים. לפי הדיווח, ההסכם הזה נסגר בפסגה המשולשת בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בתחילת ספטמבר.

במסמך משרד החוץ מצוין שגם מדינות אירופיות ייקחו חלק במנגנון ויסכימו בשתיקה כי איראן תמכור נפט למדינות באסיה. זאת בשל האינטרס המשותף של רוסיה ושל האיחוד האירופי כי כלכלת איראן לא תקרוס וכי היא לא תצא מהסכם הגרעין. בישראל מודאגים מכך שזו היא תחילת הקריסה של חומת הסנקציות האמריקאיות וכי מה שמתחיל בנפט יימשך בסחורות אחרות.  

אסדת קידוח נפט באיראן. צילום: רויטרס
אסדת קידוח נפט באיראן. צילום: רויטרס

כזכור, הסנקציות שנכנסו לתוקף באוגוסט הן איסור על מכירה או החזקה של שטרות אמריקאיים בידי המשטר האיראני, איסור על מסחר במתכות שונות ועל ביצוע עסקאות במטבע האיראני וסנקציות נוספות. מדובר בסנקציות שהושעו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב־2015. האמריקאים צפויים לחדש בנובמבר שורה של סנקציות שעשויות גם לפגוע בתעשיית הנפט האיראנית.



בהודעה שפרסם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם הטלת הסנקציות, הוא אמר שמטרתן היא להפעיל לחץ כלכלי מקסימלי. "יש להבהיר למשטר האיראני שיש לו בחירה: או לשנות את האיומים ואת ההתנהגות המערערת ולהשתלב בכלכלה העולמית – או להמשיך בדרך של בידוד כלכלי", אמר הנשיא האמריקאי. "כל מי שעושה עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארה"ב".
 
מוחמד זריף ושרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס
מוחמד זריף ושרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני. צילום: רויטרס