לכבוד חגיגת 70 שנים, מתקיים היום (שני) כנס המנהיגים של מעריב במלון וולדורף אסטוריה בירושלים בהשתתפות הצמרת הכלכלית והמדינית של מדינת
ישראל. הכנס עוסק במגוון נושאים העומדים לפתחה של מדינת ישראל בעידן הנוכחי - תקשורת, בטחון וסייבר, רפואה, תשתיות וכלכלה. בכנס, שר החינוך והחבר בקבינט המדיני בטחוני נפתלי בנט תקף את מדיניות ישראל ואמר שצריך להפסיק עם מדיניות ההבלגה מול חמאס בעזה.

"מדיניות החתול והעכבר מול הטרור העזתי לא עובדת. לפעמים הולכים רחוק ומחפשים פיתרון", אמר בנט, "היום אנחנו מול התחממות בגבול עזה, ברמה היומיומית, מחבלים מגיעים, מפרקים חלקים מהגדר, נכנסים, מניחים מטעני נפץ על חיילנו וחוזרים לעזה בשלום. מדי יום, משגרים בלוני טרור לעבר יישובי הנגב המערבי, עם מטענים, ומסכנים את תושבינו".

"הפיתרון למחבל בעזה הוא לא להרחיב את מרחב הדיג או לצמצם אותו, להכניס או לא להכניס סולר. זה יותר פשוט. מחבל שחודר לישראל, לא חוזר חי. זה הכל. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, להרוג בנו, צריך להרוג אותו. לא להתעסק במרחבי דיג, ולהעניש שני מיליון אנשים על מה שמאה אנשים עושים. במקום לעצור דלק, ומרחב דיג, צריך להרוג במחבלים".

Powered by Go-Live



"רבין איבד את האמון ביכולתה של ישראל להילחם"

"מאז שנות התשעים, בעצם שוררת תפיסת ביטחון של ניתוק מגע. בעצם באוסלו, הקברניטים, ואני מעלה השערה כי אין לי הוכחה, באותה תקופה הייתי מפקד במגלן. יצחק רבין, בשלב מסוים, איבד את האמון של מדינת ישראל להחזיק במערכה מתמשכת. היו נפילות של חיילים בדרום לבנון, והקו היה לנתק מגע, למסור שטח, וזה יביא לנו את השלום והביטחון. התפיסה האלטרנטיבית היא שהייה בשטח. בלבנון משנות ה-80 ועד 2000 היינו שם. היו כמה מאות שכל הזמן התחככו מול חזבאללה, נפלו 18 חיילים בממוצע בשנה, אבל בגלל המגע הרציף מול חזבאללה, איפשרו מכסחת דשא ולא נתנו לחזבאללה להתרומם".

"אם מישהו היה מספר לי ב-95 שתרוץ ל-2018 והאיום המרכזי היה חזבאללה, הייתי צוחק. אבל ניתקנו מגע. אני לא שופט כרגע, רק מציג נכון או לא נכון. זרקנו את המפתחות ויצאנו ואמרנו שאם הם יירו עלינו רקטה נשרוף את לבנון. מכירים את זה. ב-2006 הופתעתי מחזבאללה. הוא הפך מארגון מטרידן ללוחמים נגדנו, שגבו מאיתנו מחיר מאוד כבד. אגב, מאוד כבד מהשנים המצטברות של השקט. בסוף מלחמת לבנון השנייה שוב ניתקנו מגע, זרקנו את המפתחות, ואנחנו שבעי רצון שאין מלחמה. אבל כשאתה מנתק מגע, חזבאללה הביא 130 אלף רקטות, מאגר טילים בפאתי הכפרים".

"באסטרטגיה ניתוק מגע אתה קונה שקט ושלום עכשיו, וממשכן את העתיד שלך ומאפשר לעולם להתעצם. גם באיו"ש ניתקנו מגע, הם התעצמו, עד שנאלצנו להיכנס מחדש, ומאז 2002, חומת מגן, שגם שם זכיתי להשתתף, אנחנו במגע רציף, במכסחת דשא. זאת הדוקטרינה. זה קשה, זה סיזיפי, זה מעצרים יום יומיים. אבל משם אין רקטה אחת, אין מנהרה, ואין בלונים. אנחנו כל הזמן שם. אנחנו תופסים את המחבל במיטתו בשלוש בבוקר ולא כשהרקטה פוגשת את תל אביב".

צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם


"השאלה היא לא מי יהיה ראש ממשלה, אלא היא תהיה ימין או שמאל"

"בעזה גם ניתקנו מגע, ואנחנו פוגשים חמאס יותר ויותר חזק. בתפיסה קדימה לא צריך לעשות את שגיאות העבר. אני אחזור ואומר. אנחנו מתנגדים למסירת מטר אחד של ערבים. לא תקום מדינה פלסטינית מפורזת או לא, לא יקרה. אני אומר לכל החכמים, כמו שהציגו עכשיו תוכנית (ידלין), להקים מדינה פלסטינית. אני אומר - אין בעיה. עזה תחילה. הקמנו שם מדינה, איך זה עזר. כל מפקדי השב"כ וכל המפקדים, קחו פיילוט, תראו לנו בעזה שנתיים איך נראית מדינה שקטה ורגועה, כי קמה כבר מדינה פלסטינית בעזה. עם גבולות, עם שליטה צבאית. זה מה שמגדיר מדינה קחו את עזה, ובואו נדבר על היתר אחר כך".

"אנחנו עומדים בפני בחירות, עוד חודשיים פחות חודשיים. אני רוצה להסביר על מה הן. הן נורא מעניינות. ראש הממשלה הבא יהיה נתניהו, אין כאן ויכוח. השאלה היחידה היא האם תהיה ממשלה ימנית או מרכז-שמאל. מי שקובע זה הפרטנרים. הקרב הגדול בין הבית היהודי שימשוך ימינה בכל התחומים, או למרכז שמאל, שזה ישראל ביתנו, רואים את זה במדיניות הביטחון, הם אומרים שהם מגיני החוק. שקד עשתה רפורמות עצומות, ולכחלון יש זכות וטו על כל רפורמה מבנית. כמו עם פסקת ההתגברות שהוא בלם. שאלת הבחירות היא האם שאתה מצביע ימין תקבל שמאל, או שתקבל ימין".