לכבוד חגיגת 70 שנים למעריב, התקיים היום (שני) כנס המנהיגים של מעריב במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים בהשתתפות הצמרת הכלכלית והמדינית של מדינת ישראל. הכנס עסק במגוון נושאים העומדים לפתחה של מדינת ישראל בעידן הנוכחי - תקשורת, בטחון וסייבר, רפואה, תשתיות וכלכלה. במהלך הכנס ראיין פרשן מעריב, בן כספית, את שר הביטחון, אביגדור ליברמן, זאת ברקע האירועים החמורים על גדר רצועת עזה בשבועות האחרונים, המגעים להסדרה עם ארגון חמאס והביקורת הנשמעת על תפקודו בתוך הקבינט.



בן כספית פתח את הראיון בעקיצה על הפסדה של בית"ר ירושלים, ושאל: כשר ביטחון, תפיסת הביטחון של מי מקובלת עליך, של הרמטכ"ל או של ח"כ ביטן?


"יש כלל ברזל, שאני תמיד מקפיד עליו ואני מבקש שגם אחרים יקפידו. זה בלתי נסבל שפוליטיקאים תוקפים לובשי מדים, בטח ובטח המתקפה הבוטה על הרמטכ"ל, זה הרבה מעבר לכך, זאת התקפה על צה"ל, על ערכים ופגיעה בביטחון ישראל. רמטכ"ל לא יכול לענות לביקורת, וזה ניצול ציני. אולי מרגישים פריימריז ובחירות באופק. אין הצדקה, גם כשאתה מסכים או לא, אין שום סיבה להתקפה כזאת".



ביקשת מראש הממשלה שיקרא את האנשים האלה לסדר?


"ראש הממשלה לא צריך עצות שלי, גם היום בכנסת, גם בישיבת סיעה, תהיה לנו אפשרות להתייחס למתקפה הזאת, היכולת שלי לשלוח מסר טלפתי עדיין גרועה".



ביטן אמר משפט שאפשר להתווכח איתו, אנחנו בעזה לא מרתיעים אלא מורתעים


"לגבי עזה ולא רק, יש לנו הרבה אתגרים בו זמנית. אם אתם מסתכלים על כל הפרמטרים, יש לך את כל הטרור העולמי, על כל סוגיו. חמאס וג'יהאד בעזה, חיזבאללה בלבנון, אל קעידה בסוריה, ומאחורי כולם איראן. צריך לטפל בהכל בו זמנית. זה אתגר לא פשוט, ומה שדרוש פה זה עצבים חזקים, ויכולת לנתח וללכת בדרך הכי בטוחה ונכונה. מבחינתי כרגע ברור שאם אני רוצה להשיג את האתגרים, זה אומר שעזה תחילה - בניגוד לכל האנשים שהאמינו שניתן להגיע להסדרה עם חמאס, אמרתי שאין שום סיכוי איתם".



"מה שראינו אתמול שלשום, למרות כל המאמצים, ועשינו כל מאמץ, ראינו שמבחינתו של חמאס יש מהלך אסטרטגי. זה לא בגלל הבלונים, או תקרית כזאת או אחרת. חמאס, והבהיר את זה הנייה - לא הדלקים והמשכורות יפסיקו את הפעלת האלימות על הגדר. למה? כי הם רוצים להסיר את המצור. מה זה הסרת המצור? זה כניסה חופשית של האיראנים, גבול לא מפוקח, ים לא מפוקח, כל הכנסת נשק ותחמושת לרצועה. חמאס רוצים להשיג הסרת מצור בלי לוותר על הסעיף של השמדת ישראל, בלי להגיע להסדר עם השבויים והנעדרים, ובלי פירוז - וזה לא יהיה".



צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם



נסתם הגולל על ההסדרה?


"לא הייתה הסדרה, אין שום סיכוי להסדרה. לא ויתרנו על הניסיון, דעתי לפחות כשר הביטחון אלא להנחית מכה הכי קשה שאנחנו יודעים על חמאס, גם אם זה אומר שהולכים לעימות כולל. צריך לתת מכה כואבת".



בנט אמר מה הסדרה? צריך לחתור למגע ולהרוג


"מי שאחראי על הוראות הפתיחה באש, זה הרמטכ"ל, והוא לא צריך עצות של פוליטיקאים. אנחנו חייבים להשיג יעד ברור מול חמאס, ומול אחרים. קצרי טווח וארוכי טווח. בטווח הקצר - חייבים להגיע לשקט מוחלט ל4-5 שנים. צוק איתן הסתיים באוגוסט 14, זה נתן לנו ארבע שנים של שקט. גם פה, הדרך להחזיר את השקט, בלי לפגוע בהרתעה, בלי לפגוע ביכולת העמידה שלנו, זה לתת מכה קשה לחמאס. אני מאמין שמהלך כזה ייתן לנו 5-4 שנים של שקט. לא נכנס לדיון מבצעי על הבמה, אבל לא משלה את עצמי. יהיה לזה מחיר. כל סכסוך המחירים יהיו גבוהים יותר. לא בגלל המוכנות של צה"ל, אלא בגלל שהנשק מתפתח. יש נשק יותר קטלני, טווחים יותר ארוכים, הדיוק הולך ומשתפר וגם הטווחים עולים".



אתה מתייצב לצד הרמטכ"ל בוויכוח עם בריק?


"ישבתי עם שניהם הרבה מאוד, לבד וביחד. חלק גדול מהביקורת של בריק היא נכונה. הוא יהודי רב זכויות, אדם שתרם כל חייו לביטחון ישראל. אני מתייחס ברצינות ועברתי על הדוח שלו כמה פעמים. יש מה לשפר, ויהיה כל הזמן. גם הרמטכ"ל אומר שהוא מקבל 95 אחוז מהערות בריק, אבל המוכנות, התרגולת, אנחנו נמצאים במצב טוב מאז 67'".



אתה מתעורר לפעמים שטוף זיעה בלילה ואומר מזלו של שר הביטחון שאני לא באופוזיציה עכשיו?
"אני מנהל בנחישות ובשקט. ראיתי בשישי האחרון, זה הסתיים עם 7 פורעים פלסטינים שנהרגו, ואף יהודי לא נשרט. מאז מסע ההסתה והאלימות, מה שהם קוראים צעדת השיבה. מ-30 במרץ הרגנו 216 מחבלים פלסטינים, מעל 6000 פצועים, והרסנו 16 מנהרות. אנחנו פועלים בצורה נחושה, אבל בסופו ש דבר מגיעים לצומת שצריך לקבל החלטות. שמתברר שהצד השני לא מתכוון להירגע עד שישיג את מטרותיו, אין מה לבזבז את הזמן. במערכת הביטחון יש דעות שונות".

"בקבינט יש חילוקי דעות, זה לגיטימי. זה פורסם אז נדבר על זה - גם בפעילות שלנו בדיר-א-זור. אני זוכר את הוויכוח הסוער בקבינט. אני השורד האחרון מהקבינט ההוא".



כמחזיק תיק פוטין, אתה מבין למה הרוסים משתוללים?
"אני לא צריך לפרשן את פוטין ואחרים. הם פועלים בהתאם לאינטרס שלהם, לא תמיד האינטרסים חופפים לשלנו, אבל אנחנו מנהלים דיאלוג איתם בזמן משבר, וזה הישג בלתי מבוטל. אנחנו לא נתפשר על ענייני ביטחון. אם נראה איום אמיתי על האינטרסים שלנו, אנחנו נפעל. תפרש איך שאתה רוצה. לא מתכוונים להתפשר על שום אינטרס שלנו".
 

מה הסיכוי שהממשלה הנוכחית תבקש מהרמטכ"ל להאריך את כהונתו:


"אני בטוח שלא נצטרך בזה, אני חושב שמדינת ישראל תדע מי הרמטכ"ל הבא, כשאחליט, אני אודיע לתקשורת. לא הכל תלוי בי, לפחות מה שתלוי בי, אני עושה מרב מאמצים שיהיה לנו רמטכ"ל. אני חייב לציין שהתנהלות של כל המועמדים זה משהו. ראינו מיהו קצין וג'נטלמן, אף אחד לא מנסה להפיל אחד את השני. אני גאה שזאת הצמרת שלנו".



יש בחירות?
"כל מי שחיפש תירוץ הבין שלא צריך לחפש שום דבר, בטח ובטח נוכח האתגרים הנוכחיים שהזכרנו. יש לנו ממשלה לאומית טובה, מועצת חכמי התורה נהגו באחריות ובבגרות ואמרו שבגלל זה לא הולכים לבחירות. צריך להתנהג באחריות גם בנושא הזה".


האם תהיה שר הביטחון הבא?


 "מעולם לא עסקתי בניחושים. אני לא חושב שצריך לבוא לראש הממשלה עם דרישות מראש, אנחנו קודם נתמקד בעשייה ובביטחון. אני עוסק בביטחון, יש כאלה שעושים פוליטיקה. אני מעדיף להתעסק בביטחון. אין סיבה לבחירות, לא אומר שאין בחירות".