חברת הכנסת רוויטל סויד,איש התקשורת אבי בניהו, הפרשן הצבאי של מעריב טל לב רם ואילנית מלכיאור, בהנחיית פרשן ערוץ 10 אלון בן דוד, השתתפו היום (שני) בכנס המנהיגים של מעריב במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים, בו דיברו על השפעת הסייבר על שדה הקרב המודרני. בן דוד פתח את הכנס ואמר כי "אנחנו, בני האדם, ואני כולל גם את מומחי הסייבר, לא מבינים לדעתי עד לאיפה תוביל אותנו המהפכה הזאת. אני חושב שקשה להפריז בעומק ההשוואה על ההתנהגות האנושית וגם על בני האדם, כמו גם במימד המדינתי. אנחנו מדברים על היכולת ליצור נזק בלי לשלוח חייל אחד מעבר לגבול, וגם על העוצמה האמיתית בתחום התודעה. כמו בבחירות בארה"ב".

כאשר רואים את יכולות הסייבר, וישראל בשורה הראשונה - האם סייבר יכול להכריע מלחמה?
לב רם: "התשובה הפשוטה היא כן, אבל באמת רק לכמה מדינות. יש נטייה לחשוב שסייבר זה משהו קטן ומטריד, וכל פעם יש פרסום על חבורה שעשתה משהו. אז חוץ מנשק אחד שאנחנו מכירים, שאפשר להכריע איתו, כמו הנשק הגרעיני... ועכשיו תארו לעצמכם שמדינה מגיעה למצב שהיא משתקת את כל תחנות הכוח, את כל מערכות הבריאות. קשה לנו לדמיין את זה, כי לא ראינו איך זה נראה, קיבלנו רק דוגמאות קטנות".

אם הסייבר הוא כלי שיכול להכריע, למה אין זרוע?
בניהו: "לקח לצה"ל לא מעט זמן להכריע איפה הסייבר חונה. חלק בחיל האוויר, חיל התקשוב והמודיעין. אני גם מזהיר מהמצב שסייבר משנה דרכי עולם. לשמחתי, אנחנו חזקים שם, בעיקר בחלק ההגנתי. זאת קריזה אישית, לחיוב של נתניהו, הוא עוסק בזה אישית. כדי לנצח מלחמה לא צריך רק סייבר. אתה צריך חיילים ונשק. ככל שהחזית נתמכת בעורף לוגיסטי, וצריכה מערכות פיננסיות והגנתיות, כך היא חשובה מאוד. זה מרכיב חשוב מאוד. אתה הופך את הסייבר למקום נפרד, אבל הוא לא. אנחנו באזור שזורקים עלינו עפיפונים וכו'. יש לך טילים כאלה, ורקטות, וחלק די פרימיטיבי, ובסוף אתה נלחם נגד מדינות של טרור. כאשר אנחנו מול איראן, יש חשיבות לסייבר. הסייבר הוא לא רק צבאי. היום רשות שדות התעופה, הנמלים, נתב"ג וכולם נדרשים להיבט של הסייבר ולייצר לעצמם רציפות תפקודית. זה חשוב לכל מקום. היכולת שלך להחזיק מעמד, שזקוקים לך יותר, תוך כדי מלחמה, יוצר לך מרחב עם המון כסף".
את רואה את הצדדים המפחידים של הסייבר, לא רק החיובים?
ח"כ סוויד: אני חייבת לומר שנרקם פה תזכיר חוק שאף אחד לא מבין באמת. יש פה גוף אזרחי שאמור להתנהל בסייבר, ובפועל מקימים פה גוף בטחוני נוסף שיוכל להיכנס לבתים, שיוכל להיכנס לטלפונים, גוף לא מבוקר, כלפי אזרחי המדינה. לא רק אם התקיימה התקפה של סייבר, אלא גם במקרה של לך תבחן מה קורה. ניטור של 24/7, של גופי תקשורת, חברות תקשורת, חברות טלפון. תחשבו איזה מידע אפשר לאסוף על כל אחד מאיתנו, איזה מידע שנשמר ואנחנו לא יודעים איפה. אנחנו יודעים מה מדינות אחרות יכולות לעשות. רק אדם אחד עומד על זה, ראש הממשלה. רק הוא מקבל את זה - אחת לשנה. אין בלמים ואיזונים. אנחנו לא נמצאים ב'אח הגדול'. יש מצב שהתערבו בתוכן, כי זה חוק לא שקוף. גם אם מתבצעת התקפת סייבר, לא מדווחים על כך לאף אחד. אנחנו נמצאים במצב מאוד משמעותי. זה יכול להיות מופנה רק אלינו".
מלכיאור: "זה לא סוד שירושלים במשך עשור, ספגה מלחמות רבות, אינתיפאדה וסכינים. איך יוצרים שם אחר? היום בירות בכל העולם מתמודדות עם איומים ביטחוניים. יזמנו כנס בפעם הראשונה ששם את העניין של תיירות וטרור. סייבר זה לא חזות הכל. הנושא על התודעה, ההשפעה שיש לכל מיני איומים, יכולים להיראות גרוע. בסופו של דבר זה משפיע. מה שאנחנו רואים זה שערי העולם סובלות מאותו דבר. ירושלים פיתחה ארגז כלים באיך לנהל עיר לצד איומים, ואיך מצמיחים למרות ועל אף גם במובן שירושלים וישראל יודעים איך להתמודד עם העולם. משהו הצלחנו לעשות נכון מתוך ידע".