סשימי פלמידה

באדיבות השף קובי בכר, "מירור בר", מלון ממילא בירושלים
חומרים:

300 גרם פילה פלמידה ללא עור
חצי פלפל ירוק חריף
1 פלפל צהוב
1 פלפל אדום
1 עגבנייה
5 זיתי טאסוס
3 כפות וודקה זוברובקה
1 ליים טרי
מלח ים אטלנטי
שמן זית
חופן עלי כוסברה מופרדים
דבר השף:
"לוודקה זוברובקה יש סיומת משלה, לא של וודקה רגילה, אלא עם איזה ניחוח עשבוני שמוסיף לסשימי עוד רובד ומאזן את הטעמים של המנה בהגשה שלה, לצד בלאדי מרי, למשל". 
אופן הכנה:
1. פורסים את פילה הדג לפרוסות בעובי חצי סנטימטר ומסדרים זו לצד זו בצלחת הגשה. חותכים את הפלפלים לקוביות קטנות ומניחים בקערת ערבוב. מגרדים לתוכה עגבנייה אחת. את הזיתים מגלענים וקוצצים, מוסיפים לקערה, מתבלים במלח, בזוברובקה ובמיץ מליים אחד.
2. מתבלים את פרוסות הדג במלח ים אטלנטי, ומעל הכל מזליפים שמן זית בנדיבות. מקשטים בעלי כוסברה ומגישים מיד. 

סשימי פלמידה. צילום: אתי נמיר
סשימי פלמידה. צילום: אתי נמיר

 
פניני טפיוקה ברוטב קולי פירות יער, פירות העונה ורוסקי סטנדרט 

באדיבות השף מרכוס גרשקוביץ ממסעדת "אנג'ליקה" בירושלים 
חומרים: 
טפיוקה:
1 כוס פניני טפיוקה
¼1 כוסות מים
2 פחיות קרם קוקוס
1/2 כוס סוכר לבן 
1 שוט רוסקי סטנדרט
קולי פירות יער:
½1 כוסות פירות יער טריים או קפואים ומופשרים
¼ כוס מים
¼ כוס סוכר
1 כף מיץ לימון
לקישוט:
מבחר פירות העונה
דבר השף: 
"וודקת רוסקי סטנדרט לא דומיננטית במנה. האלכוהול שבה מתאדה, אבל הבישול יוצר רובד נוסף של טעם וניחוח. וודקה בכלל ורוסקי סטנדרט בפרט הנן וודקות נקיות ומסוננות, נטולות ניחוחות או טעמים, ולכן הן הבסיס המושלם להשריה זו". 


אופן ההכנה:
טפיוקה:
1. שמים בצד כרבע פחית קרם קוקוס. את כל המצרכים מבשלים על אש נמוכה תוך ערבוב במשך כחצי שעה עד 40 דקות, עד לקבלת פנינים נפוחות ושקופות. אם המסה הפכה לסמיכה מדי, אפשר להוסיף מעט מים. את השלב הזה ניתן להכין יום־יומיים קודם, ולשמור במכל סגור במקרר. המסה תתייצב במקרר ותהפוך לג'לטינית.
2. אחרי קירור, יש לפתוח את המסה בקערת ערבוב ולטרוף עם רבע פחית קרם הקוקוס שנשאר בצד, עד לקבלת מרקם קרמי של פודינג. 
קולי פירות יער:
מבשלים את כל הרכיבים עד לאיחוד, טוחנים, מסננים ומקררים.

הרכבת המנה:
חותכים את פירות העונה לקוביות קטנות. מחלקים את פודינג הטפיוקה למנות. מקשטים עם קולי פירות היער ופירות העונה. 

פניני טפיוקה ברוטב קולי פירות יער, פירות העונה ורוסקי סטנדרט. צילום: אתי נמיר
פניני טפיוקה ברוטב קולי פירות יער, פירות העונה ורוסקי סטנדרט. צילום: אתי נמיר



עומדות בראש: מהן הוודקות המובילות בישראל?
 
Grey Goose

בשנת 1997 הציג לעולם המאסטר־בלנדר מתחום הקוניאק, פרנסואה טיבו, את וודקה Grey Goose, וודקה סופר־פרמיום צרפתית. הוא השתמש בחיטת חורף רכה הגדלה במחוז פיקארדי שבצפון צרפת. המים הטהורים, הנשאבים מבאר בלעדית לוודקה, תורמים גם הם לטעמה הנקי של הוודקה. בישראל ניתן להשיג את וודקת גרייגוס הקלאסית, וודקת גרייגוס VX המשולבת עם מעט קוניאק יוקרתי וגם וודקת גרייגוס בניחוח תפוז, לימון או אגס.
פינלנדיה

וודקה פינלנדיה משיקה בימים אלה בקבוק בעיצוב חדש שמייצג את גישת הקיימות של המותג. על מנת לנצל חומרים הניתנים למיחזור ולהפחית את הפסולת, צמצמו את גודל האריזה, לרבות השימוש בזכוכית. 
אבסולוט 

וודקה אבסולוט עשויה רכיבים טבעיים ואינה מכילה תוספת סוכר. זוהי וודקה חלקה ועדינה שהמרכיבים העיקרים שלה הם מיים וחיטת חורף. המים מגיעים מבאר עמוקה, והחיטה גדלה בשדות המושלגים של שוודיה. 
בלוגה 

סוד טעמה של הוודקה הרוסית הזו טמון במים טהורים ביותר עם הרכב מינרלים מיוחד, שמוציאים מעומק של עד 300 מטרים מתחת לפני האדמה בלב סיביר. הטעם נוצר על ידי הוספת תמציות דבש טבעי, שעורה וגדילן, עם נגיעה של וניל, בשביל הטעם המקורי. 
סמירנוף

הוודקה הראשונה שפרצה לשוק האמריקאי וחוללה מהפכה בתרבות שתיית האלכוהול באמריקה ובעולם כולו. מזוקקת שלוש פעמים כדי לייצר משקה נטול טעמי לוואי. 

וודקה. צילום: יח"צ
וודקה. צילום: יח"צ


 
Ketel One 

מיוצרת במזקקה משפחתית שהוקמה בהולנד ב־1691. הוודקה נקראת על שם דוד הזיקוק מספר 1 של המזקקה, אשר נבנה בשנת 1864 ועדיין נמצא בשימוש כיום.
רוסקי סטנדרט פלטינום 

וודקה רכה ונקייה מאוד. הודות לטכנולוגיות חדשות כמו איזון מיוחד וסינון כסוף, לנוזל הפלטינום החדש בשומת פירותית, גוף מלא יותר ופחות מרירות מבעבר.
זוברובקה

הוודקה עוברת תהליך הייחודי רק לה, שבמהלכו משרים בה את עשב הביזון, המקנה לה את צבעה הצהבהב ותורם לטעמה המיוחד, המאופיין בטעמי וניל, קינמון, קוקוס ושקדים. 
רוברטו קוואלי

הוודקה שמיוצרת באיטליה מגיעה בטעמים ומתרחקת מהמסורת ומהטעם הניטרלי. מדובר בוודקה שעליה חתום מעצב העל רוברטו קוואלי. החיטה שממנה מייצרים את הוודקה מגיעה מעמק נהר הפו השוכן למרגלות רכס האלפים. המים מגיעים מהר רוזה, אחד ההרים הגבוהים ברכס האלפים. להשיג בטעמי מנגו, מלון, אסאי ועוד.