מחקר חדש מזהיר כי עשרות אתרי מורשת עולמיים לחופי הים התיכון, החל מעכו והעיר הלבנה של תל אביב ועד ונציה ועתיקות פומפיי, עלולים להיעלם כליל בשל הצפות ותהליכי סחיפה שנגרמים בשל שינויי האקלים. חוקרים מגרמניה ומבריטניה השתמשו בסימולציות ובמודלים מתמטיים שנועדו לבחון מה תהיה ההשפעה של הצפות ושל סחיפת קרקע בשל עליית מפלס פני הים על 49 אתרים שהוגדרו על ידי סוכנות אונסק"ו "אתרי מורשת עולמיים" ושוכנים לאורך חופי הים התיכון.
 
לפי הממצאים, שפורסמו בכתב העת "נייצ'ר קומיוניקיישנס", 37 אתרים נמצאים כבר כיום בסיכון גבוה בשל אירוע הצפה של פעם במאה שנה ו־42 עד 46 אתרים עלולים להיפגע מתהליכי הסחיפה הנוכחיים של חוף הים, כאשר שני אתרים בלבד - קסנתוס־לטואון בטורקיה ורובע המדינה של העיר תוניס - אינם נמצאים בסיכון מאף אחד משני האיומים. במאה הבאה, כך לפי המחקר, סכנת ההצפות צפויה לעלות ב־%50 ובעיית הסחיפה תגבר ב־13%.

החוקרים ציינו כי הסיכון הגבוה ביותר בשל הצפות נשקף לעיר ונציה וללגונה שלה, לפרארה, שמוגדרת עיר הרנסנס, ולבזיליקה של אקוויליה, כולן שוכנות בצפון הים האדריאטי, שם יש שילוב של גאות גבוהה בזמן סערות עם עלייה הדרגתית של מפלס פני הים. לגבי תל אביב, המחקר הראה כי היא נמצאת בסיכון נמוך לאירוע של הצפות, אך בסיכון גבוה להשפעות של סחיפה, בעוד שבעכו צפוי לגדול הסיכון להצפות עד סוף המאה והעיר גם עומדת בפני סיכון של סחיפה.


החוקרים ציינו כי התוצאות מדגישות את "הצורך הדחוף בהתאמה למצב, מאחר שמספר גדול של אתרי מורשת כבר נמצאים בסיכון מהצפות באזורי החוף ומסחיפה בתנאים הנוכחיים", וכי הסיכונים "יתגברו לאורך המאה ה־21 וכנראה גם מעבר לה". 

"אם לא יינקטו צעדים, אתרי המורשת עלולים לאבד את הערך האוניברסלי שלהם וייצאו מרשימת אתרי המורשת", הזהירו המדענים. "על כן, יש צורך במאמצים לשכך את המצב, כמו צעדי התאמה שנועדו להגן על המורשת המשותפת שלנו מפני אובדן".