סוכנות הריגול של אוסטרליה הזהירה שרים בכירים במדינה כי החלטתו של ראש הממשלה המקומי, סקוט מוריסון, לבחון את העברת שגרירות מדינתו לירושלים, תוך הכרה בעיר כבירת ישראל, עלולה "לעורר מחאות אלימות ותסיסה בעזה ובגדה המערבית", כך עולה ממסמכים שפרסם לפנות בוקר (חמישי) ה"גרדיאן" הבריטי. 

הדוח הסודי העוסק בנושא הודפס ב-15 באוקטובר, יום לפני הודעתו של מוריסון, והוא מציין כי המהלך המשוער "ימשוך תשומת לב בינלאומית". במסמך נכתב כי "אנו מצפים שכל הכרזה על מעבר אפשרי של שגרירות אוסטרליה לירושלים או שיקול להצביע נגד הפלסטינים באו"ם עלולים לעורר מחאה, תסיסה ואף אלימות בעזה ובגדה המערבית". 
עוד הזהירו בכירי המודיעין האוסטרלים כי ייתכן שהאינטרסים האוסטרליים יהיו יעד של פעילות המחאה שתתרחש בעקבות כל הודעה פומבית של הממשלה בנושא.

נושא נוסף שממנו הזהירה הסוכנות הוא האפשרות של מחאות בתוך אוסטרליה. עם זאת, צוין כי "בעוד שמספר קטן של אנשים אוסטרלים מחזיקים באידיאולוגיה קיצונית אסלאמית, הכוללת מרכיב אנטישמי חזק, איננו מודעים לאיום טרור ספציפי כלפי אינטרסים יהודים באוסטרליה". 

באוסטרליה מודאגים מפריצת מהומות בגדה המערבית. צילום: רויטרס
באוסטרליה מודאגים מפריצת מהומות בגדה המערבית. צילום: רויטרס


כזכור, לפני שלושה ימים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקבילו האוסטרלי, שעדכן אותו כי הוא שוקל להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. בהודעה מטעם לשכת רה"מ נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו הודה לו על הדברים". עוד ציינו בלשכה כי "השניים שוחחו על צעדים להמשך חיזוק הקשרים בין המדינות".

בתקשורת האוסטרלית דווח כי הוא צפוי לנקוט בעמדה קשה יותר נגד איראן ונגד פעולותיה של הרשות הפלסטינית באו"ם, ולהכריז על כך שאוסטרליה תלך בעקבות ארה"ב ותפרוש מהסכם הגרעין.

לאחר פרסום הדיווחים נפגשו שגרירים מ-13 מדינות מוסלמיות בקנברה שבאוסטרליה, והביעו חשש מכך שהעברת שגרירות אוסטרליה לירושלים, אם תתרחש, עלולה לפגוע בסיכויי השלום, כך אמר שגריר מצרים באוסטרליה. "הסכמנו שנשלח מכתב לשר החוץ, המביע את דאגותינו ואת החשש שלנו בנוגע להצהרה כזו", אמר מוחמד ח'יראת, השגריר המצרי בקנברה לרויטרס. לדבריו, "כל החלטה כזו עלולה להזיק לתהליך השלום. יהיו לכך השלכות שליליות על היחסים בין אוסטרליה ומדינות ערב, כמו גם עם מדינות אחרות".
 
בתוך כך, אינדונזיה שוקלת להקפיא עסקת סחר משמעותית עם אוסטרליה בעקבות הצהרתו של מוריסון. אינדונזיה, שבינה לבין ישראל אין קשרים דיפלומטיים והיא תומכת במדינה פלסטינית עקב היותה מדינה מוסלמית התומכת במאבק הערבי במדינת ישראל, אך כמו רבות מן המדינות האסלאמיות האחרות אינה נוטלת חלק פעיל במאבק, הביעה דאגה רבה לנוכח הצהרתו של מוריסון, והיא אף שוקלת כאמור, להקפיא עסקת סחר חשובה בין המדינות.