חמש וחצי שעות נמשך דיון הקבינט המדיני־ביטחוני בלילה שבין רביעי לחמישי, ולעומת ישיבות הקבינט האחרונות - הפעם דנו השרים עם גורמי המקצוע גם במבחר אפשרויות התגובה להסלמה הביטחונית מול חמאס ברצועה. בדיון גם עלתה השאלה מי שיגר את הרקטות לעבר באר שבע, כשבצה”ל לא שוללים את הגרסה שדווחה בתקשורת הפלסטינית שלפיה מכת ברק הייתה זו שהפעילה את הרקטות שהיו כבר מונחות על המשגרים.



לעומת הדיון בתחילת השבוע, בפעם הזו התקבלו החלטות אופרטיביות שנוגעות גם להפעלת הכוח הצבאי, אם האירועים האלימים על הגדר יימשכו. על פי המסתמן, במקרה כזה צפוי צה”ל להחריף את תגובותיו. עם זאת, בשלב זה התקבלה עמדת הצבא על ידי ראש הממשלה ושרי הקבינט, שלפיה אין להיגרר למבצע צבאי מקיף. העמדה בקרב בכירי הצבא היא שהמצב הביטחוני בשטח אינו מצדיק בשלב זה יציאה למבצע צבאי, וכי יש פעולות רבות שניתן לעשות, גם באמצעות מנופים כלכליים, עד להגעה למבצע קרקעי.





לעומת עמדת הצבא, שר הביטחון אביגדור ליברמן הציג עמדה שונה בקבינט, שלפיה יש צורך להנחית כבר עכשיו מכה צבאית קשה על חמאס, גם במחיר של הסלמה ביטחונית וכניסה של צה”ל לשטח הרצועה. על פי תפיסתו, רק פעולה כזו תשיב את השקט לאזור הדרום, כפי שהיה לאחר מבצע צוק איתן בקיץ 2014.



בצבא, כאמור, מחזיקים בעמדה אחרת לחלוטין, כך שמדובר במצב חריג יחסית. גורמים שעבדו בלשכות של שרי ביטחון בעבר אומרים כי כשהיו בין שר הביטחון והרמטכ”ל פערים בעמדות ובתפיסות מבצעיות, לרוב דיברו על כך ביניהם בכדי לנסות להגיע לפשרה. עם זאת, במקרה הנוכחי הפער בין התפיסות המבצעיות כיצד לפעול ברצועת עזה בין ליברמן לרמטכ”ל גדי איזנקוט נראה בלתי ניתן לגישור. עמדת ראש הממשלה קרובה יותר לעמדת הצבא, כך שהקו של ליברמן לא התקבל בשלב הזה. זאת אף שכאמור מסתמן כי התקבלה החלטה להחריף את התגובות הצבאיות אם האירועים בדרום יימשכו.



במערכת הביטחון לא שוללים את הגרסה כי מכת ברק היא שגרמה לשיגור הרקטות שלא במתכוון, שכן בזמן השיגור התרחשה סופת ברקים באזור. עם זאת, גורמים צבאיים שונים שאיתם שוחחנו טוענים כי הסיכוי לכך הוא נמוך ביותר. ההערכה בצה”ל היא כי המשגר עצמו שייך לחמאס והוא נמצא באופן קבוע מוסתר בשטח ומוכן להפעלה. ההערכה המובילה היא שההנהגה הבכירה של חמאס לא הורתה על הירי שלשום לפנות בוקר, אך אפשרויות של פעולת פעילי חמאס בדרגים נמוכים יותר, או של ארגון אחר שהשתלט על המשגר, עדיין נלקחות בחשבון. כך או כך, לקראת הפרות הסדר על הגדר, צה”ל מתגבר את כוחותיו באופן דומה לזה שהיה בשבועות האחרונים, למעט מספר נקודות שבהן נערך עם כלים משורינים.



זאת ועוד, בעקבות שיגור שתי הרקטות מרצועת עזה לעבר באר שבע וגוש דן שלשום בלילה, הוחלט בנתב”ג לשנות את נתיבי המסלולים למטוסים הנוחתים והממריאים. ברשות שדות התעופה הדגישו כי התבנית הנוכחית לא פוגעת בלוח הטיסות.



במקביל, מצרים מנסה לגשר בין הצדדים במטרה למנוע עימות. משלחת מצרית נפגשה ברצועה עם בכיר חמאס איסמעיל הנייה, שהודיע כי לא יוותר על הפגנות השיבה. קודם לכן שלח הארגון מסר מאיים לישראל באמצעות סרטון שבו נאמר: “אל תנסו אותנו”.



ביישובי הדרום עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות. “אנחנו סומכים על הצבא”, סיפר דורון (43), תושב באר שבע, “רק רוצים שהממשלה תקבל החלטה ונגיע לאיזשהו סיום”. מירי תמנו, שביתה בבאר שבע נפגע מפגיעת רקטה, שחזרה אתמול את רגעי החרדה ואמרה: “קרה לי נס וזה הכי חשוב”.