שני שכפ"צים סידר לעצמו ראש הממשלה נתניהו. ביחד, הם מעניקים לו חבילת חסינות כמעט מושלמת מזעמם של מצביעיו בבייס הימני. השכפ"ץ הראשון הוא "הקבינט". יישות ערטילאית שנתניהו, בגאונותו, הצליח לרתום לצרכיו. אם "הקבינט" לא מספק את הסחורה, תמיד אפשר להשתמש בשכפ"ץ השני, הלא הוא צבא ההגנה לישראל. או־אז יוזעק אל הדגל פיו הגדול של הילד הקטן דוד ביטן, שאומר בארגז החול של גן הילדים בבוקר מה ששמע מחדר המיטות של ההורים בלילה: למה אנחנו לא תוקפים בעזה ומפילים את חמאס? בגלל איזנקוט, זה למה. בפעם הקודמת (צוק איתן) זו הייתה המצגת של הרמטכ"ל הקודם שהודלפה בידי אנשי נתניהו לערוץ 2 כדי שאפשר יהיה להסתתר מאחוריה. אבל מאז המצב השתפר. לא צריך להתאמץ עם מצגות. הבייס מאמין לכל דבר, מופרך ככל שיהיה. מספיק ביטן.



מה הצבא מציג לקבינט? את המציאות. כולל כל החלופות. נדמה לי שליברמן היה זה שאמר לא מזמן שישראל לא יכולה לצאת למלחמת ברירה. העידן הזה תם. ישראל יוצאת למלחמת אין ברירה. האם המצב בעוטף עזה הגיע לכדי אין ברירה? ברור שלא. להפך. עוטף עזה פורח פריחה חסרת תקדים. אין שם בית אחד פנוי. איזנקוט אומר לשרים ש"מאז מרץ צה"ל הרג בעזה 220 מחבלים, תקף 200 עמדות חמאס, תקף ונטרל 16 מנהרות תקיפה, מאז מרץ 6,000 פלסטינים חטפו כדור שנורה מהצד שלנו", הוא מסביר.



מה הפלסטינים רוצים? להסיר את המצור. מה קיבלו עד עכשיו? קצת סולר. נדרשו חודשיים וחצי של התרוצצויות של השליח מלאדנוב כדי להסכים שייכנסו 15 משאיות סולר ביום לרצועה, כדי להגדיל את שעות החשמל היומיות מארבע לשמונה. בפועל, במשך שלושה ימים נכנסו שתיים עד ארבע משאיות ביום, בגלל האיומים של אבו מאזן על פז (שנחשפו כאן בשבוע שעבר). מי שחושב שחמאס יסכים לסיום הסכסוך תמורת סולר, טועה.



ונניח שנצא למכה צבאית קשה על עזה. מי שחושב שזה יכול להיגמר בחיל האוויר, טועה. גם את זה מסביר הצבא לקבינט. לחמאס (ולג'יהאד) יש יכולת רקטית מכובדת, חלקה מסוכנת מבעבר, בעיקר לעוטף. יהיו בצד שלנו הרוגים ויהיה לחץ והבייס ובנט וליברמן וצווחני הימין, ובסוף ייאלץ נתניהו להורות לצה"ל להיכנס לרצועה. בשנים האחרונות בנה חמאס עיר מנהרות עצומת ממדים מתחת לרצועה. זה יהיה מרחץ דמים. הערכת צה"ל היא שמספר החיילים ההרוגים במבצע אמיתי (ולא "כאילו", כמו בצוק איתן) בתוך הרצועה יהיה כמה מאות. וכל זאת, בעבור מה? אם הייתה לנתניהו מטרה אסטרטגית להפלת חמאס (כפי שהבטיח), מילא. אבל מטרתו הפוכה. אז אחרי שנקבור חצי גדוד של חיילים צעירים, נחזור בדיוק לאותה משבצת שבה אנו תקועים היום. ולכן אין פלא שרוב השרים מבינים, עדיין, שהמציאות הנוכחית היא גן עדן, לעומת החלופות.


 


הטור המלא של בן כספית ב"מעריב סופהשבוע".