השביתות במוסדות האקדמיים נמשכות: לאחר שדחו את שביתתם בשבוע בעקבות המשא ומתן עם גורמים באוצר, החל מיום ראשון ישביתו הפורום המתאם של סגל ההוראה הזוטר במכללות הציבוריות וכוח לעובדים את הלימודים למשך שבוע בשבע מכללות, עקב טענת הסגל הזוטר לפגיעה מתמשכת בתנאי שכרם. השביתה תחול בשבע המכללות הבאות: המכללה האקדמית כנרת, המכללה האקדמית ספיר, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה והמכללה האקדמית אשקלון.



שרון חג'בי, ראשה משותפת של ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים ומרצה במכללה האקדמית תל אביב-יפו, אמרה כי "מצער לראות שנציגי ור"מ (ועד ראשי המכללות) מתעקשים לגרור את המאבק לשביתות. שנה שלמה שאנו מקיימים משא ומתן ללא כל התקדמות. מהשביתה הזו ניתן היה להימנע. הצענו לראשי ור"מ להגיש הצעה עדכנית וראויה כדי להתקדם במו"מ ללא צורך בשביתה, אך הם בחרו שלא לעשות זאת".



חברי הסגל הזוטר מהווים 70% מסגל ההוראה ב-21 המכללות הציבורית והם דורשים תיקון של אפליה מתמשכת והשוואת תנאים בין עמית ההוראה לבין עמיתי ההוראה באוניברסיטאות ופערי שכר העומדים על כ-40% על אותן היקפי משרה.



הסגלים הזוטרים שובתים גם באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון. מטה המאבק המשותף של הסגל האקדמי הזוטר בשתי האוניברסיטות מסר כי יקיימו עצרות מחאה משום שלא מתקיים מו"מ עם ההנהלות וכי "השביתה תימשך ללא הגבלת זמן עד להשגת תוצאות אשר ישפרו את תנאיהם הסוציאליים המחפירים של חברי הסגל הזוטר".



אוניברסיטת ת"א. השביתה תימשך עד שישופרו תנאיהם הסוציאליים של הסגל הזוטר. צילום: דוד שי



בנוסף לסגלים הזוטרים, גם הסגלים הבכירים ישבתו ביום ראשון, שביתה ללא הגבלת זמן. מדובר בשביתה שמובילה המועצה המתאמת של אירגוני הסגל הבכיר במכללות הציבוריות והיא תתקיים ב-10 מכללות ציבוריות מתוקצבות: המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית ת"א-יפו, המכללה האקדמית להנדסה אפקה, המרכז הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית הדסה, המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, מכון אקדמי לב, מרכז אקדמי רופין והמכללה האקדמית כנרת.



ד"ר רוברט אלבין, יו"ר המועצה הארצית של הסגל הבכיר, אמר ל"מעריב-אונליין" כי "בור"מ מתבצרים ולא מדברים איתנו, רוצים לשלוח אותנו להסכמים מקומיים כשהדברים שעל הפרק הם תנאי העבודה שצריכים להיסגר ברמה הארצית והם מנסים לעשות הפרד ומשול. זה מהלך כוחני וברוטלי שלא מתאים ליחסים בין מעסיקים לעובדים".



ועדי הסגל האקדמי הבכיר מסבירים כי עילת השביתה המרכזית היא סירוב מוחלט של הנהלת ור"מ, ות"ת, מל"ג והממונה על השכר באוצר להשלים את המשא ומתן שהחל עם המועצה המתאמת לפני כשנתיים. "במקום זאת, ור"מ והרגולטורים מנסים לכפות על חברי הסגל נוסח חד-צדדי שלהם להסכם חדש שסוטה באופן חמור לרעת חברי הסגל מ'מסמך העקרונות' שנחתם בין הצדדים ב-22 לאוקטובר 2017", הם טוענים.



חברי הסגל הבכיר דורשים בין היתר: נוסח סופי להסכם קיבוצי על בסיס מסמך העקרונות רק במשא ומתן ארצי עם המועצה המתאמת ותנאי עבודה מינימליים בכל המכללות, הכוללים חדר, כיסא, שולחן ומחשב. בנוסף, דורשים חברי הסגל הבכיר גם מיצוי מענקי ההצטיינות והמחקר לסגל, דיווח ושקיפות ועוד.