הרב שי פירון, שכיהן כשר החינוך, אמר השבוע בכנס מעריב כי הערכים הנלמדים היום במערכת החינוך אינם רלבנטים עוד. "אחד הדברים הקשים ביותר למערכת החינוך בישראל ובעולם היא שאנחנו מכשירים תלמידים מצטיינים למאה ה-19, הערכים שאותם אנחנו מלמדים לא רלבנטים בתקופה בה אנחנו נמצאים עכשיו".



"בעולם הישן אדם צריך לקבל מכתב ולענות עליו, בעולם החדש יש פעם ראשונה עבודת צוות, זה הדבר הכי מהותי היום והדבר השני הוא שאנחנו לא מצפים שמישהו ידע הכל. למשל במגמת קולנוע, מה מיוחד בה? שמי שהכי טוב בתסריטאות כותב, מי שהכי טוב בצילום מצלם. היום אנחנו נמצאים בעולם של שיתופיות. פעם אדם היה צריך לדעת לחזור על מה שהוא למד, היום אדם צריך לצאת מהקופסא ולהמציא דבר חדש - שיתופיות ויצירתיות. זיכרון - היום לא צריך זיכרון יש גוגל. אנחנו נמצאים בעולם שמזמין אותנו לכישורים אחרים מהעולם הקודם וכל עוד אנחנו מחנכים אותם לעולם הקודם אנחנו לא נותנים להם את הכלים לעולם המודרני".



בפתח דבריו התייחס פירון למילים שיוצרות תוויות: "הדבר החשוב ביותר בחיים זו שפה, אין נוער בסיכון יש נוער בסיכוי. נער שמתנהג בהתנהגות מסוכנת לא עושה את זה בגלל שהוא רע, הוא קורא לעזרה, סוג של צפירה. יש אנשים שמסרבים לראות זאת ומדביקים עליו תוויות והופכים אותו לנער בסיכון. הוא מאותת לנו להכיל אותו ולקדם אותו ולכן ככל שנדביק יותר ויותר תוויות על נערים כך מספר הנערים בסיכון יגדל".



עוד אמר פירון כי "אנחנו הרבה פעמים מדברים שאנחנו צריכים לתת לאנשים את המיומנות ללמוד וזה לא נכון, צריך לתת את המיומנות לחיות. אחת המילים הכי מהותיות בעברית היא 'חוויה' שהיא הלחמה של שתי מילים - חיים והווה. אנחנו כל הזמן עסוקים בעתיד, אף פעם לא מציינים את הרגע הזה ועובדה שאנשים עסוקים במה יקרה מחר ולא עסוקים בלמצות את היום הזה".