מאות תושבי חיפה והקריות, ופעילי ארגוני הסביבה במפרץ חיפה, בהובלת "מגמה ירוקה", הפגינו הערב (שבת) בעיר, בדרישה מהממשלה לאמץ את מסקנות דוח מקינזי שהוגש למשרד רה"מ, וקבע שניתן לפנות מהאזור את מתחם בתי הזיקוק המזהמים שפועל בעיר מלפני קום המדינה.



המפגינים מוחים על הפרסומים האחרונים הן של משרד הגנת הסביבה, שממשיך לדרג את מתחם שלושת מפעלי קבוצת בז"ן כשלושה מחמשת המפעלים המזהמים בישראל, ומדגיש את המתחם כיחיד באזור בו נרשמת מגמת עלייה בפליטת חומרים מסרטנים, והן של משרד הבריאות שקובע שוב כי נפת חיפה מובילה את התחלואה בסרטן בישראל.



מארגני ההפגנה אומרים: "בז"ן בחסות הממשלה מצפצפת על הרגולציה, אבל לא נשקוט עד שהמתחם המזיק הזה יפונה מחיפה, כי זה גם אפשרי כפי שקבע הדוח שהממשלה הזמינה. מדובר בבריאות, בחיים ובאיכות החיים שלנו ושל ילדינו ובתי הזיקוק הם מפעל של האתמול. העולם וישראל מתקדמים לדלקים נקיים ואנרגיות מתחדשות, ואת הנגע המתמשך הזה צריך לסגור אחת ולתמיד. זה מאבק ארוך אבל אין לנו ברירה אלא לנצח בו".



ההפגנה בחיפה. צילום: מגמה ירוקה



שירי ויצנר לוינקופף, פעילה בארגון "מגמה ירוקה" בחיפה אמרה בזמן ההפגנה: "הסוגיה היחידה הבוערת בחיפה והסביבה צריכה להיות זיהום האוויר. היחידה. אין משהו אחר. בלי אוויר נקי, לא יפרח פה שום דבר. גם כלכלית, הדבר היחיד שעוצר את השגשוג של האיזור זה אלפי דונמים עליהם יושבים המפעלים המזהמים, עובדה המגובה בדו״ח מקינזי. תושבי המפרץ כולו צריכים לקום, לצאת החוצה ולהגיד באופן חד משמעי וברור: אנחנו נילחם על אוויר נקי לא רק כי זו הזכות הטבעית שלנו, אלא ובעיקר כי זו החובה שלנו לילדינו". 



רוית שטוסל מ'הקואליציה לבריאות הציבור' הוסיפה: "הפליטות במפרץ חיפה בחומרים הידועים כמסרטנים ממשיכות לעלות, חריגות מהערכים הקבועים בחוק, מטרופולין חיפה שיאן בסרטן ושלושה ממפעלי בז'"ן בין חמשת המפעלים בעלי ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר - השגרה הזו שלנו חייבת להשתנות ובמיידי".