לפני 23 שנים הייתי בין מארגניה של העצרת למען השלום שבה נרצח יצחק רבין ז”ל. בחרנו יחד, כמה חברים מובילים של מפלגת העבודה ופעילים מודאגים, לארגן את העצרת באותה עת, משום שהיינו עדים להסתה נוראית שנולדה מתוך עמנו שאותה ספג רבין לאורך חודשים ארוכים, שסופה בשלוש יריות שפילחו את לבה של אומה שלמה. כשנה לפני הרצח הנורא נשא רבין דברים נוקבים בפני העצרת של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אירוע יהודי ענקי ומשמעותי. עצרת דומה תיפתח השבוע בישראל במוצאי יום הזיכרון לרבין. 



כבר אז הראה רבין סימני דאגה מכך שהעם מצוי בתקופה סוערת ושהקרום שמחזיק את העם שלנו מאוחד על כל גווניו, הוא דק ושברירי. בפני הנוכחים הביע את חששותיו במילים אלה: “אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך עיצובו של העם היהודי ועיצובה של המדינה לדורות. זוהי שעה של התחבטויות קשות, גם ויכוחים סוערים, אבל חשוב שכולנו נדע, בישראל ובגולה, כי תהיינה אשר תהיינה ההחלטות, אהבת ישראל אמיתית שורה עליהן ולנגד עינינו תמיד המימרה העתיקה ‘כל ישראל ערבים זה לזה’. אין אנו שוכחים לרגע כי בין שתומכים במהלכים שלנו ובין שמתנגדים להם - כולנו אחים, כולנו יהודים וגורל אחד לכולנו”.
 
הרצח הטראומטי שפילח את לב האומה והותיר אותה המומה ודואבת, נישא על כתפיה של רוח גבית אלימה וקיצונית, שבאה לפלג ולזרוע שנאה ואיימה לחרב את יסודותיה של מדינת ישראל. גם כיום, בתפקידי הנוכחי כיו״ר הסוכנות היהודית, אני פוגש הרבה מאוד רגעי מתח ומילים פוגעניות ומעשים מסוכנים בין יהודים ליהודים, בין הזרמים ובין קבוצות. עם קטן אנו, השורד בקרב העמים, שחייב להתעלות על עצמו ברוח דבריו האמורים לעיל של יצחק רבין ז”ל.
 

מחובתה של ההנהגה הישראלית והיהודית להיאבק במגמות השנאה הללו ולהיאבק למען עם ישראל מאוחד, בארץ ובתפוצות, ועל מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית שביכולתה לנהל ויכוחים פנימיים ולקבל הכרעות בכבוד, קשות ככל שיהיו. עליה לדעת לקבל הכרעות קשות וכואבות - ורבין לא פחד מהכרעות – תוך שמירה נוקשה של כללי יסוד דמוקרטיים בסיסיים, וכבוד לכל מרכיבי החברה הישראלית במדינה יהודית ודמוקרטית.
 
במיוחד היום, כשאנו מציינים את היום ההוא, כדאי שנעצור לרגע ונתחייב יחדיו פעם נוספת לשיח מכובד ומכבד שמקבל הכרעות קשות באופן דמוקרטי, שמכיר בשונה ובאחר. שיח שקורא לאחדות בעם, בארץ ובתפוצות. שיח שקורא לדיאלוג גם אם אין הסכמה. שיח שמקדם ויכוחים בריאים מתוך ניסיון ללמוד ולהכיר. אחדות המכבדת את השונה.
 
הגיעה העת למגר את המסיתים, המשסים, המפלגים והמצקצקים בלשונם שמרימים את ראשם. זה חייב להתחיל בראש ובראשונה מאלו שמובילים את ההנהגה הלאומית. הברירה היא בידינו – האם נפנים את לקח רצח רבין, האם נפנים את לקח חורבן הבית. יהי זכרו של גיבור ישראל ומנהיגה – יצחק רבין זכרו לברכה – ברוך ונצור בלב האומה לעד.
 
הכותב הוא יו"ר הסוכנות היהודית ובעבר יו"ר מפלגת העבודה