אירועי יום הזיכרון ליצחק רבין הביאו עמם השנה מאבק חריף בין הצדדים השונים במפה הפוליטית בישראל, כשהנושא המרכזי הוא התדרדרות השיח הציבורי וההסתה. לאחר טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל בירושלים, בו תקפה נכדתו של רבין נועה רוטמן את נתניהו, התקיימה ישיבת המליאה המיוחדת לזכרו של רה"מ יצחק רבין ז"ל. 

נתניהו התייחס בישיבת המליאה לטענתה של רוטמן, שהאשימה אותו כי דוברת בלשכתו כינתה את רבין ואחרים בוגד. "לתדהמתי, שמעתי שם היום טענה כי דוברת בלשכת ראש הממשלה פרסמה פוסט שבו הופיעה תמונת לחיצת היד של רבין עם ערפאת עם הטיית הפועל ב.ג.ד. מיותר לציין כי נאמר גם שהאישה ממשיכה לקבל משכורת ממשלמי המסים. אני נדהמתי, כי לא האמנתי שהיה דבר כזה. ביקשתי לבדוק, והתברר שלא היה ולא נברא, זה ציוץ של עיתונאית שלא מקבלת שכר מאיתנו. אני מתנער מהציוץ הזה בכל תוקף. זוהי דוגמה איך לפעמים מתוך המאבק בהסתה, אומרים דברים פוגעניים וחסרי שחר לא רק עליי, אלא על ציבור שלם".

נתניהו ציין כי "הרצח הנורא של רבין הוא טראומה לאומית במדינת ישראל וטראומה היסטורית לעם ישראל. מעמד יום השנה בהר הרצל לזכרו של רבין הוא מעמד חשוב ומרגש ואכן יש לומר את האמת המעמד מאוד טעון. ההתנקשות הנפשעת ברבין גדעה את חייו של לוחם ומצביא, שגריר ומדינאי, שהקדיש את חייו לקוממיות עמנו בארצו. לא פחות מכך, הזעזוע הזה כפי שאמרתי בהר הרצל מצטרף לאבן הדרך של רצח גדליהו בן עמיקם . הגדרתי את זה מצום גדליהו לצום יצחק כדי להזכיר לנו מאורעות טרגיים בתולדתנו שהשיטו עלינו חורבן וגלות".
 
"אנו לא דיקטטורה ששלטת בה דעה אחידה", אמר. "אנו גם לא מדינה צפון אירופית שבה אנשים לא מבטאים את דעתם. בעוצמה רבה, לפעמים בחוצפה שאופיינת לעמנו. אבל אסור שנשכח לרגע שמדובר בעם שלנו, שעבר אחד וגורל אחד מאחדים את כולנו ושאין שום דבר שמצדיק את האלימות". 
 
"בהר הרצל הדגשתי את חשיבות הברית עם ירדן, אותה כונן יצחק רבין. אנו נכנסים לשנת ה-25 של השלום עם הממלכה האשמית, שלום שהוא נכס אסטרטגי. אחד משוברי הגלים של סופת האסלאם הקיצוני שפוקדת את המזרח התיכון. במקבל אנו מציינים חצי יובל לחתימת הסכמי אוסלו. אין זה סוד שעמדתי לגבי שני ההסכמים הייתה מנוגדת. ירדן חדלה לתת ידה לטרור והכירה בקיומה של ישראל מתוך כוונות כנות. במקרה של אוסלו, התברר עד מהרה שההנהגה הפלסטינית מסרבת לשים קץ לסכסוך. רבין רצה בשלום. חתר להשלמה היסטורית עם הפלסטינים במחיר ויתורים על חלקים מהארץ. רצינות כוונותיו הייתה ברורה לשכניו, אלא שהם לא החזירו לו באותה מטבע".

"אמרתי אז והקפדתי שרבין טועה, שאינו בוגד. כשהשתמשתי בשורש הזה השתמשתי בו לשלילה. רבין לא היה בוגד בלשון המעטה. היה פטריוט ציוני ראשון במעלה". לאחר מכן, פנה שוב לרוטמן ואמר כי "אמרת מעל הדוכן כי ראש הממשלה קורא בוגדים לאזרחי המדינה שלנו. מעבר לאי האמת בדברים הללו, הייתי מצפה שתגני באותו להט את מי שקורא לי בוגד. למשל מי שאמר רק לאחרונה שנתניהו בוגד בעם שאותו הוא צריך לשרת. התקפות הטרור שבאו עלינו בזמן אוסלו וגם בשנים לאחר מכן מלמדות שלא ישראל אחראית לאי השלום. הפלסטינים אחראים לכך. יצחק רבין, שהיה אדם מפוכח וחף מהלקאה עצמית, מעולם לא האשים אותנו בטרור הרצחני".

נועה רוטמן בנאום שעורר סערה. "לא היה ולא נברא". צילום: מרק ישראל סלם


לבני: "ההסתה מתרחשת היום בפייסבוק של ראש הממשלה" 
 
לאחר נאום נתניהו, דיברה יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני. "יום הזיכרון ליצחק רבין ראש ממשלת ישראל הוא יום טעון בשנה", פתחה. "כשמתקרב המועד מתחיל מתח באוויר. לא עוד יום זיכרון  למנהיג שנפטר, בו כל אחד מצטט מדבריו ונשכחות המחלוקות שהסעירו את הבית בימי חייו. זה גם יום שנה לרצח פוליטי של ראש ממשלה בגלל עמדותיו והחלטותיו. אסור לנו לכבס מילים או לברוח ממה שקרה לנו, כי הדרך לתיקון עוברת תמיד דרך האמת הקשה, דרך הפנמה וחשבון נפש. לא למען העבר אלא למען העתיד.  
 
"רבין הוא האדם שחסר לבני משפחתו שזוכרים ומתגעגעים לאדם שהיה. אני רוצה להודות לנועה על הדברים שאמרה. אם נבחרי ציבור אמורים לנסח את לב הציבור בנאום, היום את ניסחת את תחושותיי ותחושות רבים". 
 
"רבין הוא המנהיג שחסר למאמינים בדרכו. הוא היה ראש מפלגה, ראש מחנה פוליטי שאיבד באותו יום לא רק מנהיג אלא את התקווה שפיעמה בהם, בזכות פעולותיו והחלטותיו למען השלום. עם התקווה הזאת הם באו לכיכר ועם הכאב והכעס נשארו בסיום הערב המר. זוהי בוודאי זכותם לדבר ביום הזה על מורשתו האידיאולוגית. העובדה שנרצח לא הופכת את מורשתו של רבין לצודקת יותר - אבל אי אפשר לדרוש שלא לדבר על המורשת. הרי לא חייבים להזדהות עם דרכו כדי שהיום הזה בשנה יהיה ליום אבל משותף לכלל אזרחי מדינת ישראל, בו נזכור כולם שביום הזה נעשה מעשה שלא יעשה במדינת העם היהודי, בדמוקרטיה, בחברה כלשהי".
 
"מטבע הדברים, הרצח מדגיש את החלק השנוי במחלוקת בפעולותיו של רבין, שנרצח בגלל השלום, ומשכיח את זה שהוא חי בשביל הביטחון ופעל בשביל החברה הישראלית כולה על כל גווניה, יהודים וערבים כאחד. החברה הישראלית עניינה אותו, את רבין החברתי, והרי שני הדברים קשורים זה בזה, שתי הכרעות גדולות שנדרשו למטרה אחת: שינוי סדרי העדיפויות של מדינת ישראל וראש נקי לטפל בבעיות החברה הישראלית ובראשן צמצום הפערים החברתיים דרך החינוך. את התרומה הזאת לחברה הישראלית, לחינוך ילדיה כדי ליצור שוויון הזדמנויות, לא כססמא אלא בפועל. התרומה הזאת הרי אינה שנויה במחלוקת גם אם הוויכוח בעניין מעשה השלום שבגינו נרצח עדיין חי".
 
"שלוש היריות לא הפסיקו ולא צריכות להפסיק את הוויכוח בינינו. הוויכוח הזה קשה ונוקב. הוויכוח היום הוא לא האם לנהל את הוויכוח הזה אלא איך לנהל אותו. הוויכוח הזה הוא ויכוח פוליטי. נחמד לומר שהשלום הוא תפילה לעושה שלום אבל הסכם שלום הוא פוליטי ולא כולם חייבים להסכים לדרכי הביצוע שלו. מה שלא היה אמור להיות פוליטי, אלא הבנה חוצת מפלגות הוא שהוויכוח צריך להתנהל אחרת, ששלוש היריות לא היו רק בגב ראש מממשלה נבחר אלא בליבה של המדינה. הרי שילמנו מחיר נוראי על התפיסה המעוותת שבה מי שלא חושב כמוך הוא בוגד או משתף פעולה עם האויב או לא נאמן למדינה או כל מילה אחרת שהמשמעות שלה היא בגידה, גם אם משתמשים במילים אחרות". 
 
"ראש הממשלה" פנתה לבני לנתניהו, "אמרת היום את המתבקש - שאסור לנקוט באלימות. מסר חשוב מאין כמוהו. פנית לפני שנה ליובל רבין, 'אני מרים את הכפפה' אמרת  'וקורא לפיוס לאומי ולאחווה'. זאת לא הייתה הרמת כפפה ג'נטלמינית - זאת הייתה כמו הרמת כפפת אגרוף וקריאה לדו-קרב. האיסור הברור על שימוש באלימות הוא חשוב אבל הוא לא יכול להכשיר מסרים סמויים וקריאה לאחדות ולפיוס אם היא לא בתנאים שלך וסביב העמדות שלך". 
 
נתניהו במהלך הנאום של נועה רוטמן, שהצית את הסערה. צילום: מרק ישראל סלם

 
"הגדרת היום על ההר את לב הסכסוך לדעתך בינינו לבין הפלשתינים. אני רוצה להגדיר את לב המחלוקת בינינו, והוא לא מה אומרים עלינו הפלסטינים ולא מה הם חושבים. המחלוקת בינינו אינה על זכותנו על הארץ, היא לא על הצורך בביטחון, היא על היעד הלאומי שלנו, על הדרך להשיג אותו. פיוס מתחיל בזה שכל אחד רוצה את טובת מדינתנו בדרכו, כשדרך שונה אינה חוסר נאמנות למדינה או בגידה או ייצוג של האויב. הרי כל חוק שמתחיל במילה נאמנות מרמז שהמתנגדים לו אינם נאמנים ומי שפועל למען השלום מוגדר כמשת"פ עם האויב. רק שבוע שעבר ציבור מוגדר כמשמיצי המדינה ועוד לא דיברתי על הפוסטים והטקסטים נגד ארגוני חברה אזרחית וזכויות אדם, שאני יכולה לא להסכים איתם אבל הם חלק מהדמוקרטיה שלנו. אבל הרי גם הדמוקרטיה שהייתה אמורה להיות המכנה המשותף, הפכה להיות שנויה במחלוקת. כמעט מילה גסה".
 
"זה כבר לא שלט שרואים או לא רואים מהמרפסת, זה קורה כאן בכנסת, זה הפייסבוק והטוויטר של ראש ממשלת ישראל. לכל מי שיגיד שהדברים כאן על הבמה הם פוליטיים, נגד ראש הממשלה, מפלגים ולא כולם יכולים להזדהות איתם אני שואלת: למה אנחנו לא יכולים להסכים מקיר לקיר לא ליצור אויבים מבית? שיש לנו מספיק אויבים מבחוץ, שזה מסוכן לנו כחברה? לא למדנו את הלקח?".
 
"השבוע אמרת שאני דוברת של אבו מאזן, שאותו אתם מכנים כמי שתומך ברצח יהודים. שייכתם אותי לצד השני, ככה רמזת שאני בוגדת כדי שאחרים ישלימו".
 
"אני קוראת לך ראש הממשלה, אם אתה רוצה באמת בפיוס - הנח לחוקי הנאמנות והבגידה. תתחיל בזה שתגיד שארגוני זכויות האדם בישראל הם לא נגד המדינה אלא רק טועים. זאת יכולה להיות התחלה נהדרת לפיוס. מילה אישית - לא הצבעתי לרבין, נכנסתי לפוליטיקה כמה שבועות קודם לכן כשהארץ נחלקה בין שני מחנות זועמים. נדהמתי וכאבתי את הרצח. התגוננתי וכעסתי כשכל המחנה שהייתי בו הואשם ברצח. עשר שנים אחרי, כשרת משפטים מטעם הליכוד אמרתי: "לא הצבעתי לרבין אבל הוא היה ראש הממשלה שלי, היום אני מחויבת להמשיך אני בדרך בה התחיל".
 
"ולאזרחי ישראל כולם אני רוצה לומר היום. צריך לזכור ביום הזה שאחים אנחנו. עם מחלוקת קשה אבל לא נרים יד, איש על אחיו. החשוב מכל הוא שאנחנו שותפים לחזון משותף שהקים את המדינה. החזון של מגילת העצמאות. אפשר לא להסכים עם מה שרבין עשה אבל חייבים ולהתייצב נגד האלימות ונגד השיח המפלג ובעד הדמוקרטיה. זה לא בעד מפלגה, זה בעד המדינה והערכים המשותפים לנו, הערכים המוסריים שלנו". 

יום מעורר מחלוקות
 
לפני כן התקיים טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל בירושלים, המציין את יום השנה ה־23 לרצח רבין. הטקס נערך במעמד המשפחה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא ריבלין, יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, נשיאת ביהמ”ש העליון השופטת אסתר חיות, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור. 

נתניהו התייחס בדבריו להודעה הירדנית על ביטול חלק מהסכם השלום והחזרת שטחים לריבונותה. "בהסכם השלום ירדן שמרה לעצמה את האופציה לקבל לידיה את השטח בנהריים ליד הירדן ואת מובלעת צופר בערבה. נמסר לנו היום שהיא מבקשת לממש את האופציה הזאת בשנה ה-25", אמר.
 
"ניכנס איתם למשא ומתן על האפשרות של הארכה של ההסדר הקיים, אבל אין ספק בראייה כוללת, שההסכם כולו הוא נכס חשוב ויקר לשתי המדינות ומצטרף לשלום עם מצרים שאותו כונן בגין. שני הסכמי השלום מתלבטים כעוגנים מרכזיים של יציבות אזורית. בנוסף, הם מרחיבים את הקשרים עם עוד מדינות ערביות שמדינות שישראל איננה אויב שלהן".
 
עוד הוסיף נתניהו, כי "להדגיש שני דברים מהותיים: ההכרה שעבר אחד ועתיד אחד מחברים את כולנו; והדבר השני הוא איסור מוחלט על אלימות כלשהי, בכל תנאי ובכל מצב, מצום גדליה ועד צום יצחק - שזה מה שהיום הזה מסמל בתולדותינו. לצערנו, חומות האיבה לא נפלו אצל הפלסטינים. טרור אכזרי כוון נגדנו. הם ממשיכים לראות בנו פולשים זרים והם מסרבים להכיר בזיקתנו בת אלפי השנים לארץ הזו. זהו לב הסכסוך: הסירוב המתמיד להכיר בכך שלישראל יש זכות להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי בביטחון ובשלום. רבין ידע את האמת".

נכדתו של רבין: "אם לא תחדלו ממסע השיסוי - יישפך כאן דם"


נועה רוטמן נכדתו של רבין נשאה נאום תקיף באזכרה בהר הרצל בו קראה להפסקת ההסתה והשיסוי. נאומה התקבל במחיאות כפיים סוערות על ידי הקהל שנכח באזכרה. "אל תגידו שרבין לא היה בוגד. תפסיקו לכנות כך אחרים, ובכינויים חמורים, משוללי לגיטימציה. בפייסבוק, בחקיקה, ברדיו, בשתיקה ובמעבר לסדר בקריצה חברמנית על אלימות ובריונות. רבים מדי מנושאי התפקידים במדינה הזו משתתפים במדורת הליבוי והשיסוי משוללת האחריות הזו".

עוד המשיכה רוטמן ואמרה כי "שליחי הציבור שלנו, אתם כשמכם, שליחי ציבור. המעמד מחייב. הוא לא רק מעניק זכויות וחסינויות. אתם מחויבים לדאוג לרווחת כולנו. גם מי שלא הצביעו לכם ומתנגדים לדרככם. זכויות אזרח, ביטחון אישי, הזכות להיות הורים ולהתחתן. אם לא תחדלו ממסע השיסוי ומהעמקת המחנאות בינינו ישוב חלילה ויישפך כאן דם. לסבא שלי, האהוב והחסר כל כך, זה אמנם כבר מאוחר. למדינה שלי, לבן שלי, לבנות שלי, אולי לא. יש שסע עמוק ובכוחכם לעצור אותו".
 
תנועת "דרכנו" תקיים במוצאי השבת הבאה, 3 בנובמבר, עצרת זיכרון בכיכר רבין בהשתתפות התאחדות הסטודנטים הארצית שהצטרפה להובלתה. בעצרת אמורים לנאום, בין היתר, ח”כ ציפי לבני, יו”ר יש עתיד ח”כ יאיר לפיד ויו”ר המחנה הציוני אבי גבאי. הנשיא ריבלין ויו”ר הכנסת אדלשטיין, שהוזמנו לשאת דברים, הודיעו כי לא ישתתפו בעצרת. מתנועת "דרכנו" נמסר: “העצרת תעמוד השנה בסימן תחילתה של שנת בחירות, הצפויה להביא איתה שיח אלים ורעיל והסתה אלימה כלפי ציבורים שלמים. מצב אשר קורע את ישראל מבפנים ויוצר חומות וחוסר אמון במערכת הפוליטית ובחברה הישראלית.

העצרת תזכיר לכולנו כיצד השיח האלים והמסית שהתרחש כאן לפני 23 שנה, הוביל לבסוף לטרגדיה האיומה – רצח ראש ממשלה בישראל בשל מחלוקת פוליטית. שיח שעדיין קיים ואף הולך ומשתכלל. העצרת תזכיר לציבור, בעיקר לדור הצעיר, את פועלו של יצחק רבין (ז”ל) המנהיג, המצביא והמדינאי, שתרם רבות למדינת ישראל”. 
 
לאחר מכן תתקיים ב־17:00 במליאת הכנסת ישיבת אבל מיוחדת לזכרו של רבין. בישיבה, שאליה מוזמן סגל א’ של המדינה, יישאו דברים יו”ר הכנסת אדלשטיין, רה"מ נתניהו וראש האופוזיציה ח”כ ציפי לבני.