משבר חדש עם השכנה ממזרח? 24 שנים אחרי חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן, וביום השנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, שחתם על ההסכם עם המלך חוסיין, הודיע היום (ראשון) מלך ירדן עבדאללה על כוונתו לבטל את הנספחים בהסכם השלום עם ישראל, העוסקים בחכירת אי השלום בנהריים ומובלעת צופר בערבה על ידי ישראל. בציוץ בטוויטר כתב המלך כי "זאת תמיד היתה העדיפות העליונה שלנו וההחלטה שלנו לסגת מהנספחים בהסכם השלום מבוססת על שאיפתנו לקחת את מה שצריך עבור ירדן והירדנים". על פי דיווח בג'ורדן טיימס, ההחלטה של המלך באה בעקבות בקשה של פעילים מהממשלה לא לחדש את ההסכם ולבטל את הבעלות הישראלית על אדמות ירדניות.


על פי ההסכם, ירדן היא שצריכה להחליט אם לחדש את הסעיפים בו, שהעבירו אלפי דונמים לידי חקלאים ישראלים, להם בעלות על הקרקע ההולכת אחורה עד 1926, כשפנחס רוטנברג הקים את תחנת הכוח בנהריים. 
על פי הדיווח בג'ורדן טיימס, עשויה להיות בעיה בקשר לשטח בנהריים. ראש הממשלה לשעבר, עבדול סלאם מג'אלי, אמר לאחרונה בראיון טלוויזיוני, כי ייתכן שירדן תצטרך לקנות את השטח מהבעלים הישראלים שלו, או לקוות שישראל תחזיר לה אותו חינם. 
 
בעקבות הדברים, אמר שר החוץ איימן ספאדי, כי תחת הסכם השלום, שני הצדדים הסכימו  שהשטחים יהיו תחת ריבונות ירדנית עם שמירה על זכויות בעלי הקרקע הישראלים. זכויות אלה כוללות חופש תנועה מוחלט לשטחים אלה וכן אי כפיפיות לחוקי המכס הירדנים. לפי ספאדי, הזכויות האלה תקפות ל-25 שנה ויתחדשו אוטומטית לזמן זהה, אלא אם אחת המדינות רוצה לבטל את ההסכם, ואז יתקיימו התייעצויות.

אי השלום בנהריים. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
אי השלום בנהריים. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

בנספח 1ב בהסכם השלום בין המדינות נאמר כי "שני הצדדים מסכימים כי משטר מיוחד יחול לגבי אזור בקורה/נהריים על בסיס זמני, כמפורט בנספח זה". בנוסף, בהסכם מפורטות ההתחייבויות של שתי המדינות לגבי ההתנהלות בשטח, ישראל "בהכירה שהאזור הינו בריבונות ירדנית עם זכויות בעלות בעלות פרטית וקניין ישראליות ("בעלי הקרקע") באדמות מהמרכיבות את האזור". תנאים דומים מתקיימים לגבי אזור צופר. 

לפני ארבעה חודשים נועדו המלך עבדאללה וראש הממשלה בנימין נתניהו ברבת עמון, לראשונה אחרי זמן רב. הם שוחחו על ההתפתחויות באזור, על קידום התהליך המדיני ועל קידום היחסים הכלכליים בין שתי המדינות ונתניהו חזר על מחויבותה של ישראל לשמירת הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, אייל בלום, התייחס להודעה הפתאומית ואמר כי ״השטחים החקלאיים במובלעת צופר הינם משמעותיים מאוד מבחינת ביטחון האזור, המדינה, הפרנסה וענף החקלאות בערבה התיכונה. המשמעות הינה קריסה של 30 משקים חקלאיים בשטח של כ 1,400 דונם. לא מתקבל על הדעת כי לאחר שנים רבות, ישתנו סדרי  עולם. אני קורא לראש ממשלת ישראל לפתור את המשבר הזה באופן מיידי שכן מלבד חשיבות השטחים לחקלאות, הם מהווים חייץ, בין האזורים המיושבים בערבה, לבין מדינת ירדן והינם קריטיים, בשל מיקומם, לביטחון האזור והמדינה".

עוד הוסיף בלום כי ״מדינת ישראל נמצאת בקשרים של מסחר, ותעשייה עם ירדן ואף מעבירה אליה מליוני קוב מים לתושביה. אנו מצפים מממשלת ישראל לפעול על מנת שהמצב הקיים יישמר ובוודאי שלא נשקוט עד שנעביר החלטה  לא הגיונית זו מעל סדר היום".