הממשלה אישרה אתמול את חוק הנאמנות בתרבות, המאפשר לשרת התרבות למנוע תקציבים מגופי תרבות ה'חותרים' תחת ערכי המדינה וסמליה. אילה חסון הבוקר (שני) שוחחה ב-103FM על החוק השנוי במחלוקת עם עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים, המתנגד לחוק, ועם השרה מירי רגב, שיזמה אותו. 



"המחוקק לא בכדי הפריד בין היד הנותנת את הכסף לתרבות, שאמורה להיות יד במרחק הזרוע מהתכנים, למשרד האוצר, שם מי שאמור למנוע מהכסף הזה ללכת או לקחת אותו בקנס הוא שר האוצר. לא בכדי המחוקק הפריד בין הרשויות ועשה את הדבר הזה" טען ליאור. "החוק שרוצים להעביר הוא חוק קיים. מה שרוצים לעשות הוא להעביר את הסמכות ממשה כחלון למירי רגב. כחלון הסכים לכך והתקפל ואני לא מבין אותו. כבר ארבעה חודשים אני מנסה לדבר איתו ולהסביר לו מה הוא עושה". לדבריו, "לתת למירי רגב את הסמכות לגרוע כסף זה כמו לתת למוטי יוגב את הסמכות על בית המשפט העליון והמפתחות ל-D9.



"האישה הזו, שאנחנו מנסים להיפגש איתה, לא מצאה את גדלות הנפש לדבר עם נציגים של 4500 איש ויורקת עלינו בתוך בריכת יריקות מהיום שנכנסה לתפקיד". עם זאת, ליאור הודה כי "אנחנו ירקנו ראשונים, האידיוט הראשון אמר בהמה והאידיוט השני אמר אחריו בהמות וסיבך את כל הסיפור. אחד מהם היה גברי (בנאי) והשני היה עודד קוטלר. שני אידיוטים, שחקנים חסרי שכל ושמאלנים בשקל. חבורת שחקנים מטומטמים שלא יודעים איך לדבר ולתת לשר מאה ימי חסד".





"למרות זאת", הצהיר, "היא לא תשלוט על התקשורת, אנחנו לא ניתן לחוק הזה לעבור גם אם נצטרך לצאת לרחובות, גם אם נצטרך לעלות לבג"ץ ולכנסת. אני יו"ר איגוד של שמאל, ימין, להט"ב ודתיים. אני רוצה שכל אנשי יעבדו מכל המגזרים ויספרו את הסיפור הישראלי שלהם. בשביל זה צריך שר תרבות שלא יתעסק בלדבר לבייס שלו כל הזמן. אני מקים מהיום מפלגה שכל שתתעסק בו היא התרבות, הספורט ומשטרת המספרים של הכנסת. כל יום אשב בכל הוועדות ואומר לכל אזרחי המדינה לאן הולך הכסף שלהם. שם השקר הגדול. אהיה לשון המאזניים".



על תנאי הנאמנות של החוק שיזמה השרה רגב הוסיף: "יש בחוק הזה חמישה סעיפים שכבר קיימים והגיעו למשרד האוצר ונדחו פעם אחר פעם. השרה רגב רוצה להשתלט על התכנים, היא פלטה בעצמה כשהתייחסה לתאגיד שאם זה לא משרת אותה למה היא צריכה את זה. החוק הזה לא יעבור. כדאי שמירי רגב ומשה כחלון יתאפסו. שכחלון יחזיר את הדברים אליו, זה לא מקומו להעביר את הדבר הזה למשרד התרבות כי זה לא חוקתי. שיראה שהוא שארית הפליטה של ההדר הממלכתי, של אנשי בית"ר. אנחנו הולכים להיות מפלגה על מפלגתית ואני יודע מי אני רוצה שתהיה שרת התרבות שלי. אחשוף זאת בשישי הבא".



"מישהו פה יכול לסתום את הפה למישהו?"



לשיחה הצטרפה השרה רגב, שהגיבה לברי איש הקולנוע, ואמרה ש"כדי לעשות פוליטיקה צריך קצת כותרות והוא ניסה לייצר כאן כותרות על גבי. זה לא מעניין אותי. החוק הזה הוא מצוין והוא לא עוסק בחופש הביטוי. מישהו יכול במדינת ישראל לסתום את הפה למישהו? מישהו יכול לומר למישהו לא לדבר על משהו או לא לעשות עליו הצגה? החוק הזה מדבר על חופש המימון, על תפקיד הממשלה לממן מוסדות תרבות ואירועים שחותרים תחת מדינת ישראל בניגוד לחוקיה. יש כל כך הרבה בורות בנוגע לחוק הזה".



אילה חסון: "כל תכלית האמנות היא לעצבן, לעשות פרובוקציות ולעודד חשיבה גם אם היא הפוכה מאיתנו".
השרה רגב הסכימה: "הכל טוב ונכון, אבל למה צריך לקחת מחבלים ולהפוך אותם לגיבורים? החוק עוסק בחמש עילות: "הסתה אלימות גזענות וטרור, תמיכה במאבק מזוין ומעשה טרור של מדינת אויב, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל ומעשה של השחתה וביזוי של דגל המדינה וסמליה. עם כל הכבוד לחופש האמנות וחופש הביטוי, באמנות לא צריך לשרוף את הדגל. מי שרוצה להסית נגד מדינת ישראל לא יעשה זאת מתקציב המדינה. אין מדינה שמממנת את אלו שחותרים תחתיה ולא יכול להיות מצב כזה".



השרה אף התייחסה לדברי פרקליט המדינה שי ניצן שמתנגד לחוק: "אז הוא מתנגד, יש גם את היועמ"ש והוא הקובע. היועמ"ש טוען שהחוק שהונח בפני הממשלה בוועדת שרים לחקיקה כולל היבטים משפטיים שנצטרך להתגבר עליהם אך מדובר בחוק חוקתי".



כשנשאלה אם בעקבות ההתבטאויות הקשות של השחקנים אותם ציין עמית ליאור, היא פרצה במלחמה נגד אנשי התרבות בישראל הבהירה: "מי שלא מכיר את החוק אומר דברים כאלה. גם ביקורת נוקבת, מגעילה וגסה היא לא זאת שמעניינת אותי. אותי מעניין השינוי והצדק התרבותי שהובלתי בשלוש שנים האחרונות. כל שאמרתי - עשיתי. העברתי תקציבים לפריפריה, העברתי כסף שמאפשר לאחרים לקחת חלק במועדון הסגור של הקולנוע הישראלי. העברנו תקציבים למגזר הערבי והחרדי ועשינו שוויון אמיתי בין צרכני התרבות ויוצרי התרבות. חוק הנאמנות בתרבות מתבקש כנגד חופש ההסתה".




"שאופירה לא תתעסק עם המשפחה"

בהמשך התייחסה רגב לקרב הציוצים בין אופירה אסייג לבנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו ולעימות שלה מול אשת התקשורת: "לא אתעסק בדברים שיאיר נתניהו כתב. כבר שנתיים וחצי אני לא מתייחסת לאופירה ולברקוביץ'. הם זוג של אנשים רעים וגסים. כל תוכנית איכשהו מגיעים למירי רגב ואני לא מרימה להם להנחתה. אמרתי שכל עוד היא רוצה לבקר אותי ואת ראש הממשלה זאת זכותה אך שלא תתעסק עם המשפחה. גם אני לא הייתי רוצה שיתעסקו עם המשפחה שלי. אם תעקבי אחרי התוכניות שלהם תביני שאין פה אישיו של מי התחיל. אופירה היא זו שיודעת מה זה אומר להיות בעלת משפחה. היא רוצה לבקר את נתניהו - תבקרי אותו. את רוצה לרדת על כל מה שזז ולא תמיד להיצמד לעובדות - תעשי את זה. אבל אל תערבי משפחה ואני לא רוצה להתעסק בנושא הזה עוד".

כשנשאלה אם יאיר נתניהו גורם נזק לאביו הבהירה: "לא אעביר את חוות דעתי על יאיר ואביו. יאיר רואה מה עושים להוריו והוא יוצא להגנתם. גם הבנות שלי נפגעות כשמעליבים אותי. כששחקן בישראל קרא לי בהמה הבת שלי גם בכתה, אך אין לה את הרצון להתמודד עם כל האנשים מסביב ואינה מצייצת בטוויטר. אני לא עושה דברים בשביל לקבל תודה אלא כי אני מאמינה בצדק התרבותי".