קרן וקסנר, שמקורה בארה"ב, היא קרן פילנתרופית שמממנת תארים אקדמיים לבכירי השירות הציבורי בישראל באוניברסיטת הארוורד. ממידע שהגיע למערכת תוכניתו של אראל סג"ל ב-103fm, ושנחשף הבוקר (שני) בשידור, מתוארת העברת סכום כסף מכובד של מיליון דולרים מהקרן לראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, תמורת מה שמתואר כ־'Research' (מחקר). המידע החדש מופיע במסמכי מס ההכנסה (IRS) של העמותה, שראו אור באתר 'פרו רפובליקה', אתר שמרכז מידע על גופים ציבוריים ואחרים בארה"ב.



באותה תקופה, כזכור, היה ברק ארבע שנים אחרי תום כהונתו כראש ממשלה, ולא החזיק בתפקיד ציבורי כלשהו בכנסת או בממשלה. אם אכן הועבר תשלום כזה לברק כתמורה לעבודה שעשה עבור הקרן, הרי שהיה עליו לדווח על התקבול לשלטונות המס.



כזכור, בעבר חשפו אורי בלאו ותומר אביטל כי אהוד ברק קיבל מהקרן סכום של 800 אלף דולרים בשנת 2006. כעת, כך נראה, עולה כי שנתיים לפני כן קיבל ראש הממשלה לשעבר סכום בגובה של שבע ספרות, ובדולרים, ככל הנראה כשכר טרחה על עבודת 'מחקר'. מהו אותו מחקר? את זה, לפי שעה, עדיין צריך לחקור. מה גם שמערכת התוכנית לא איתרה כל פרסום מחקר כזה, פרי עטו של ברק, בפרסומים הרשמיים של הקרן.


נתיב הכסף. צילום מסך מתוך מסמכי מס ההכנסה האמריקאי
נתיב הכסף. צילום מסך מתוך מסמכי מס ההכנסה האמריקאי


"אין עוד אישים שמקבלים כספים בסדר גודל כזה מהקרן, ומעניין אותי לדעת מה עשה המחקר של אהוד ברק, ששווה מיליון ו־800 אלף דולר בתוך שנתיים", אמר סג"ל, "אנחנו לא רוצים שהקרן תהיה צבועה בצבע פוליטי, ולכן אנחנו מקווים כי הם או ברק יענו על מה המחקר". עוד שאל: "יש פה קרן פרטית שחולשת על מידע. מי שולט במידע הזה? מדינת ישראל מנטרת את זה?".

עד לפרסום הידיעה לא התקבלו תגובות מברק ומהקרן.