סוף למחדל החינוך בגיל הרך: חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש אושר היום (שני) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק אושרה במליאה עם 56 חברי כנסת שהצביעו בעד, 0 מתנגדים ו-1 נמנע. מדובר בחוק אליו מוזגו הצעות חוק פרטיות שיזמו ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). במהלך פגרת הקיץ של הכנסת התקיימו דיונים רבים בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ שאשא ביטון, כדי להביא לאישור החוק כבר עם פתיחת מושב כנס החורף. החוק יסדיר לראשונה את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על מעונות היום, במיוחד לאור מקרי ההתעללות הרבים שנחשפו בחודשים האחרונים.
 
כבר בספטמבר הבא עם פתיחת שנת הלימודים, החוק יכנס לתוקפו ויחול על כלל מעונות היום ברחבי הארץ ותקציבו יעמוד על 280 מיליון שקלים בפריסה לחמש שנים ויוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. חוק הפיקוח ישית חובה על בעלים של מעון יום לפעוטות להוציא רישיון הפעלה אשר יינתן מהממונה על המעונות במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים. כמו כן, על מנת להבטיח את שלומם והתפתחותם של הפעוטות, בעלי המעונות יחויבו להעסיק אנשי צוות ללא עבר פלילי, להדריך ולהכשירם בתחומי מתן עזרה ראשונה ולקבל הדרכה וייעוץ מקצועיים ליצירת סביבה חינוכית-טיפולית.
 
ח"כ שאשא ביטון אמרה לאחר אישור החוק במליאה: "היום עשינו היסטוריה – ההורים, הארגונים וחברי הכנסת. אמנם מדובר בצעד קטן ביחס להצעת החוק הפרטית שיזמתי, אך בצעד גדול ומשמעותי עבור הילדים בגילי לידה עד שלוש והוריהם, ואפילו עבור מעונות היום עצמם. החוק יסדיר את שטח ההפקר הקיים במציאות כיום ואת הפיקוח שלא היה קיים בפועל, ודאי לא ברמה שמדינה מתוקנת צריכה לדרוש מעצמה. אני נלחמת על החוק הזה שנים, אך לצערי היה זה מותה של יסמין וינטה ז"ל שהוביל לגיוס התמיכה הציבורית ולהפנמת המצב בקרב הגורמים הרלוונטיים. פעלנו במהירות כדי ליצור מציאות חדשה, במסגרתה נצמצם ונפסיק את הפריצות בתחום זה".

יסמין וינטה ז"ל
יסמין וינטה ז"ל

 

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, התייחס לכך ואמר כי "לאחר שנים של ניסיונות כושלים, המשרד בראשותי הצליח סוף סוף ליצור הסדרה בתחום הטיפול בגיל הרך. היום הורי ישראל יכולים להתחיל לנשום לרווחה ולדעת שיצרנו מעטפת הגנה לפעוטות ושדרוג משמעותי באיכות הטיפול".
 
מהמועצה לשלום הילד נמסר כי "במשך שנים נאבקנו לקידומו של חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות והיום, בשיתוף חברות הכנסת יפעת שאשא ביטון וקארין אלהרר, עבר החוק במליאה בקריאה שנייה ושלישית - זהו הישג היסטורי לכל פעוט בישראל. לראשונה, המדינה מכירה באחריותה כלפי פעוטות בגילי לידה עד 3. מדובר בחוק הכרחי להגנה על שלומם הנפשי והפיזי של פעוטות. החוק ישים סוף להפקרות שקיימת היום והמאפשרת לכל אחד לפתוח מסגרת לפעוטות, גם אם אין לו רישיון או הכשרה, גם אם המקום מסוכן לפעוטות, ואפילו אם מי שפתח את הפעוטון הורשע בפגיעה בילדים".