נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר לנשיא צרפת עמנואל מקרון בפגישתם בשולי עצרת האו"ם בניו יורק ב-24 בספטמבר כי הוא יהיה מוכן להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שזה יקבל את תכנית השלום האמריקאית שתוצג בחודשים הקרובים, כך דווח הערב (שני) בחדשות עשר. זוהי הפעם הראשונה בה מתפרסמת התבטאות כזו של טראמפ כלפי נתניהו.
לדברי ארבעה דיפלומטים מערביים שמעורים במהלך הפגישה, היה זה מקרון שהעלה את הנושא הישראלי-פלסטיני. "הרושם שלי הוא שנתניהו לא רוצה באמת להתקדם בתהליך השלום כי הוא אוהב את הסטטוס-קוו", אמר מקרון לטראמפ. הנשיא האמריקאי השיב כי הוא נוטה להסכים עם הניתוח הזה. "אתה יודע עמנואל, אני קרוב מאוד להגיע לאותה מסקנה", אמר טראמפ. 
לפי הדיווח, הנשיא הצרפתי שאל מדוע טראמפ היה עד כה קשוח רק עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "הייתי קשוח עם הפלסטינים בגלל שהם לא הסכימו לדבר איתנו וזה לא מקובל", השיב הנשיא האמריקאי. "נתתי הרבה לביבי. העברתי את השגרירות לירושלים וכל שנה אנחנו נותנים להם 5 מיליארד דולר. אתה יודע עמנואל – אני יכול להיות קשוח עם ביבי (לגבי תכנית השלום) כמו שהייתי קשוח עם הפלסטינים". 


אבו מאזן ועמנואל מקרון, ארכיון. צילום: רשתות ערביות
אבו מאזן ועמנואל מקרון, ארכיון. צילום: רשתות ערביות

 
שלושה ימים לאחר אותה פגישה עם מקרון נפגש הנשיא טראמפ בניו יורק עם ראש הממשלה נתניהו. במסיבת העיתונאים שקיימו שני המנהיגים במהלך אותה פגישה אמר טראמפ בפעם הראשונה כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני וציין כי ישראל תצטרך לעשות "משהו טוב" עבור הפלסטינים.

בבית הלבן לא הכחישו את הדיווח. בכיר בבית הלבן אמר בתגובה לחדשות עשר: "הנשיא מאמין שראש הממשלה נתניהו מחויב לנסות ולהגיע לשלום כולל ובר קיימא בין ישראל לפלסטינים". 

יועץ הבית הלבן ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, אמר היום בראיון לרשת CNN כי "הסטטוס-קוו בין ישראל לפלסטינים לא מתקבל על הדעת. המצב רק נהיה יותר גרוע, בשלב מסוים המנהיגים יהיו חייבים לנקוט בצעד אמיץ ולהתפשר. אנחנו מקווים למצוא הנהגה שמוכנה לעשות זאת".

"בארה"ב מודאגים מהתחממות היחסים בין ישראל לסין"

בתוך כך, בחברת החדשות דווח הערב כי גורמי ממשל אמריקאים בכירים הביעו דאגה מהקרבה בין סין לישראל, על רקע ביקורו של סגן נשיא סין בארץ. בסביבת ראש הממשלה נתניהו הבהירו לאמריקאים כי הנושא הביטחוני לא עומד על הפרק, וכי הביקור יעסוק רק בקידום יחסי המסחר האזרחיים בין המדינות. מלשכת נתניהו סרבו להגיב לדיווח.