מתברר שעדות מנכ״ל ״בצלם״ נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם הסעירה רק את כוס התה שלנו. חיפוש הנושא באנגלית בחדשות גוגל מעלה בעיקר אזכורים של Haaretz, Times of Israel, Israel Hayom ,Jerusalem Post, ואתר Btselem עצמו. אז כן - נראה שחטפנו עצבים, התכסחנו, האשמנו, חיסלנו, בגדנו, הגנו על הדמוקרטיה, ובעיקר בלבלנו אחד לשני את המוח, כי מזימת ״בצלם״ לתהודה בינלאומית לא צלחה.



נראה שההתנצחות העקרה שלנו סביב ״מהי בגידה״ מול ״מהי גבורה״ כבר פחות משלהבת את כלי התקשורת הזרים, על אחת כמה וכמה בימים שבהם מנסרים עיתונאי סעודי בעודו בחיים. קצת פרדוקסלי שיצא לו אדם לאו״ם הגדול כדי לגייס את דעת הקהל העולמית, ובסוף עורר רק סערה מקומית. מילא אם הסערה המקומית הייתה מקדמת את מטרתו, אבל היא הולידה את ההפך ממה ש״בצלם״ ודומיו רוצים. למה? כי כשקיצוניים מתיימרים לייצג את השלום, הם משכנעים רק מעטים. יותר מזה - ככל שיגרמו לסערה גדולה יותר, כך תגובת הנגד תהיה חריפה יותר.



העניין הוא שתגובת נגד צריכה להיות חכמה, לא ״צודקת״. ולכן הדיבורים על חקיקה ומאסר של מי ש״יפעל נגד מדיניות החוץ של ישראל״ הם עוד פחות ענייניים מהעדות באו״ם. הרי המניע של פרובוקטורים קיצוניים הוא קבלת הכרה בינלאומית, כך שחקיקה לא באמת תעזור, כי היא תאפשר רק עוד מנוף לרעש ולהכרה. בנוסף, המטרה של ישראל היא לא ״לחסל״ את השוליים המטורללים שלה. כדי לקדם את יחסי החוץ, מומלץ דווקא ליצור בידול ברור בינינו לבין סעודיה.



ישראל היא דמוקרטיה תוססת, ועצם קיומם של גורמים פוליטיים קיצוניים שאינם נאסרים (שלא לדבר על מנוסרים) מעידה על כך. עקרונית, קיומה של ״בצלם״ היה יכול להיות טוב לתדמית של ישראל, כי בכל מדינה דמוקרטית יש שוליים רדיקליים. הבעיה היא לא הקיום של הארגון, אלא העובדה שהוא זוכה להתייחסות רצינית מגורמים זרים.



לכן ישראל לא צריכה להילחם במנכ״לי עמותות, אלא במי שנותן להם במה כזאת. מתי בפעם האחרונה העידו באו״ם גורמים רדיקליים משוודיה נגד שוודיה, אמריקאים סהרוריים נגד ארצות הברית, או צרפתים קיצוניים נגד צרפת? הרי השוליים האלה קיימים, רק נשמעים בפרופורציה הנכונה. לכן התגובה של ישראל צריך להיות לגמרי שונה. להסביר בתקיפות וברהיטות לקהילה הבינלאומית שכדמוקרטיה אנו מאפשרים לכל אדם להביע דעה, שקרית ככל שתהיה, אבל כשאתם שמים זרקור גדול כל כך על השוליים הקיצוניים שלנו ומאפשרים להם להיות ה״קול האמין״ עבורכם, אתם הופכים ל״מחפשי יהודים״. במילים אחרות - לאנטישמים.



אין שום טעם בחוק הזוי שידרוש מאסר של פעילי ״בצלם״ וייתן להם יותר כוח ותהודה. המטרה של ישראל היא להמעיט בערך המוגזם והפראי שמשווים להם היום; לדרוש יחס הוגן, את אותו היחס שמקבלות כל המדינות הדמוקרטיות באשר הן. ארגונים כמו ״בצלם״ מנסים לגרום להפעלת כוח על ישראל מבחוץ, כי אינם מאמינים בשיח פנימי ובשכנוע. את המניפולציות הכוחניות האלה ניתן לנצח במוח, לא בכוחנות נגדית. עם כל הכבוד לרצון להגן על יחסי החוץ של ישראל, חוק כזה יפגע בנו הרבה יותר מאשר עוד עדות של מנכ״ל עמותה קיקיונית.