בשני העשורים האחרונים, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והעולם הולך לכיוון האוטו-מוטיב, המכוניות שינהגו ללא מעורבותנו, נערכים עוד ועוד מחקרים וסקרים (המפורסמים באתר אור ירוק – י.פ) לגבי הרגלי הנהיגה של נהגים בכל העולם. ההרגלים, כך מסתבר, דומים לכול הנהגים הבעיות הן די משותפות לכול מי שנוהג: הנהיגה הופכת לאוטומטית, אנחנו מפתחים ביטחון וזה מאפשר לנו להתעסק עם הסלולרי, לנהוג במהירויות שהן לא תמיד בהתאם לתנאי הדרך, לוותר על אחיזה קבועה ים שתי ידיים על ההגה, לנהוג עייפים וכו'. מסיבות אלה ואחרות פותחו מערכות כמו מובילאיי, שמתריעות בזמן אמת אם אנחנו סוטים מנתיב, מתקרבים מדי לרכב הנוסע לפנינו, אם יש הולך רגל בטווח הקרוב של הנסיעה שלנו ועוד.



בסקרים ומחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים, מאז שהסלולר הפך להיות חלק אינטגרלי מחיינו, נמצאו ממצאים מגוונים. נושא שנבחן לעומק בשלושת העשורים האחרונים הוא נהיגה במהירות גבוהה. תוצאות של תאונות במהירויות גבוהות הן חמורות יותר, כמובן, מתוצאות תאונות בתוך העיר. התנגשות של שני כלי רכב אפילו ב-90 קמ"ש, היא חמורה פי כמה מהתנגשות ב-30-50 קמ"ש. התוצאות, כפי שראינו רק לפני ימים מספר בכביש 90 - הן קטלניות.



לפיכך, החוק מגביל את מהירות הנסיעה בהתאם לתנאי הדרך. במספר מחקרים שנעשו, בטרם הצבת מכמונות המהירות א' 3 החדישות ברחבי הארץ, נמצא כי בין 58% ל-85% מכלל הנהגים ינהגו במהירות הגבוהה מהמותר אם יתאפשר להם, קרי התנועה תהיה חופשית יחסית. מהירות גבוהה כשלעצמה, לנהג מיומן, היא אינה מסוכנת לרוב, אך יחד עם התעסקות בסלולר – מדובר במתכון לאסון.



בזמן קריאת טקסט (הודעה, ווטסאפ) הרכב עשוי לעבור עשרות עד מאות מטרים, כשהנהג לא באמת מוכן לשינויים בדרך שלפניו. רכב שיעצור בפתאומיות לפני נהג שמתעסק בסלולר, עלול לגרום לתאונה קטלנית. הנהג העסוק בסלולר לא יספיק לבלום, לא ישמור מרחק וכאן מערכות הבטיחות יכולות להיות הבדל בין חיים ומוות. בסקר שנערך בשנה שעברה, הודו צעירים (גילאי 23-17) כי גם במהירות של 100 קמ"ש הם מתעסקים בטלפון, בממוצע 1.6 נגיעות (!) בכל דקת נסיעה. גם אחוז ניכר מכלל הנהגים הודו שהם מביטים או משתמשים בסלולר כמה פעמים במהלך נסיעה.



פרט להרגלים אלו, אחוז ניכר מהנהגים גם אוכלים ושותים במהלך נהיגה, חלק נכבד מהנהגים מתעסקים במערכת המדיה ברכב בחיפוש אחר תחנות רדיו או כיוון של מערכות ניווט ועוד. כל ההרגלים האלה גורמים לנו להיות פחות מפוקסים בכביש ובכך לסכן את התנועה ומשתמשי הדרך.



לכן, פתרונות טכנולוגיים, כדוגמת מובילאיי שמתריעה עם התקרבות לרכב שלפנינו או אם יש הולך רגל בקרבתנו, ומזהירה מפני מעבר לא בטיחותי של נתיבים, הם חשובים ביותר. אנחנו יודעים כמה תאונות קורות, ומכירים את המספרים הכואבים מאחוריהן, מאות ההרוגים בשנה ועשרות אלפי הפצועים, אבל אנחנו גם רואים שבשנים האחרונות יש ירידה בכמות הנפגעים כתוצאה מתוספת המערכות בטיחות, ומבינים עד כמה הן חשובות בכל רכב.



בשיתוף עם מובילאיי.