"תפסת אותי בדיוק בכניסה לאולפן ההקלטות. משה לוי מחכה לי ואנחנו עומדים להקליט שיר חדש", אמר לי דורי בן זאב כשהתקשרתי אליו כדי לראיין אותו. "התברכתי בכך שאני מוקף בחבורת נגנים מוכשרים, ויש המון חומרים חדשים בקנה".



כשבן זאב מדבר על שיר חדש, זה לא מובן מאליו, על רקע עלייתם של כוכבים צעירים והיחס לאמנים הוותיקים שעיצבו את פני המוזיקה הישראלית.



"זמנים משתנים. אני לא אדם נוסטלגי, אבל אני מתגעגע לתמימות ההיא", אומר מי שחתום על להיטי ענק כמו "למון טרי", "גנבים", "רדיו דבר אלי", "לאה גנוב" ו"כולם רוקדים", שחרכו את הרדיו בסבנטיז ובאייטיז.





"אני לא יודע אם אני יכול לייצר להיט היום, אבל אני כל הזמן מנסה ולא מפסיק לנסות. זה מה שחשוב. כמי שמשדר ברדיו כאן 88, אני נחשף למרבית השירים שיוצאים היום. לרובם אני לא כל כך מתחבר. אני לא אומר שזה לא טוב, אבל מי שמתחבר לזה - שיתחבר. יש לי מוניטין מעולם אחר ואסוציאציות מעולם אחר, ואני דבק בהם".



"אני לא מולטי־טאלנט"


בן זאב (68), אושיית רדיו ומוזיקה ותיקה, היה מחלוצי הסטנד־אפ בישראל וניתן בהחלט להגדירו אמן רב־תחומי: מדבב, מחבר פרסומות, שחקן, פזמונאי ועוד. כשאני מכנה אותו מולטי־טאלנט, הוא מיד דואג לתקן אותי: "אני לא חושב שאני מולטי־טאלנט, אני עושה את אותם דברים כבר 50 שנה. שום דבר לא השתנה בנושא הזה. רוב הדברים הם באותו תחום, פחות או יותר. זה טבעי עבורי".



היית מגדיר את עצמך זמר או אמן מבצע?
"אני רואה עצמי קודם כל כבן אדם ששר ומבצע את השירים שלו. אני פחות מוציא אלבומים מזמרים, אבל אני תמיד מופיע. הגישה שלי היא תיאטרלית יותר ומכוונת יותר לטקסט".



בשנות ה־70 וה־80, כיכב על מסך הטלוויזיה כשהגיש תוכניות פופולריות כמו "עוד להיט". בראשית הניינטיז עבר לערוץ 2 הניסיוני והגיש תוכנית בשם "דורי באוויר". לאורך השנים הגיח לא פעם לטלוויזיה כמנחה תוכניות בערוץ 1 וערוץ 2. עם זאת, כשאני שואל מדוע הוא לא מופיע יותר מדי על המסך הקטן, אני מרגיש שזו נקודה רגישה עבורו. "אני מאוד רוצה להופיע יותר בטלוויזיה", הוא מדגיש. "זו מדיה חשובה ורחבה שחושפת אותך לקהל יותר רחב. אם זה היה תלוי בי, הייתי מאוד שמח שזה יקרה. שיגעו לנו את השכל עם ריבוי הערוצים. אתה כבר לא יודע איך לעקוב. היה צריך להיות ערוץ אחד וזהו. אנחנו כבר מאבדים את עצמנו - מריבוי ערוצים ועד אופניים חשמליים ואייפונים".




להזכירך, יש גם ריבוי ערוצים ברדיו.
"נכון, וזה פחות טוב לטעמי. זה מאבד את האינטימיות של המאזין עם השדרן, וזה משהו שהולך ודועך. בייחוד היום, כשאתה יכול לשמוע רדיו גם באינטרנט".

לרדיו עדיין יש כוח השפעה כמו שהיה פעם?
"ברור שאין לו כוח כמו שהיה פעם. בשל עניין האינטימיות והעובדה שאין המון תחנות שיוצרות עודף תחרותיות, עדיין יש ברדיו קסם ואתה שומר על יחסים אישיים עם המאזין, ואם אתה מצליח לשמח ולגעת לפחות במאזין אחד, זה שווה הכל".

תגובות מרגשות

הסיבה שלשמה קיימנו את הראיון היא מופע חגיגי של בן זאב - "דורי בן זאב וחברים - בשלל שיריו מכל השנים", שצפוי לעלות היום בתיאטרון תמונע בתל אביב. "זאת למעשה חגיגה של ההרכב הקבוע שלי זה שנים – 'דורי והדוריטוס' - שבו אנחנו שרים שירי ג'אז, סווינג ולהיטים שלי מכל הזמנים. אני גם מספר שם בדיחות ועושה קטעים", הוא מספר. "בחרנו דווקא את תמונע, כי הוא שילוב של תיאטרון ומופע רוקנרול. זאת בעצם התמצית של המופע הזה, ובטוח שכולם ייהנו. אני מקווה שיבואו כמה שיותר אנשים, כי לאחרונה הכיסאות ריקים".

כשאני מבקש פרטים, הוא טוען ש"רק התלוצץ".

איפה אתה מרגיש יותר טבעי: על הבמה או ברדיו?
"זה משהו אחר לגמרי. ברדיו זה אינטימי, זה אני והמאזינים שלי לבד. לעומת זאת, על הבמה אני רואה אנשים אמיתיים ויכול להעביר רגשות שברדיו אני לא יכול להעביר. התגובות של הקהל זה משהו מרגש שלא הייתי מחליף בעד שום הון שבעולם. זה הכוח שמניע אותי להמשיך".

חשבת פעם ללכת לתוכנית ריאליטי?
"האמת היא שהציעו לי ללכת ל'האח הגדול VIP' ונפגשתי איתם. אני לא יודע להגיד לך מה קרה עם זה".



למי מחבריך אתה מתגעגע?
"אני מתגעגע מאוד לטליה שפירא ולמאיר אריאל ז"ל. יש לי מזל שזכיתי בהמון חברים, וחלקם מלווים אותי יותר מ־50 שנה. אחד מהם, שעד היום חבר מאוד קרוב שלי, הוא שלום חנוך, שרק משתבח עם השנים".

הוא גם כתב לך לא מעט להיטים.
"שלום הוא בעצם זה שסלל לי את הדרך להיות זמר. יצרנו יחד דברים מופלאים".

יש חלום ישן שטרם הגשמת?
"כן. אני חולם לעשות סרט שיכלול את כל מה שאני עושה: מוזיקה, רדיו, משחק. זה חלום שאני מתכוון להגשים".

"דורי בן זאב וחברים", הערב (שלישי) ב־22:00, תיאטרון תמונע, תל אביב