מתמונות חדשות וממידע נוסף המתפרסם בוושינגטון עולה כי תוכנית הגרעין הצבאית של איראן הייתה בשלבים מתקדמים יותר ממה שסברו עד כה. מהמידע ומהתמונות עולה כי איראן הקימה במחנה צבאי בפרצ’ין שליד טהרן מעבדות וחדרי לחץ שבהם עשתה ניסויים בשרשרת הפיצוץ - שלב הכרחי בדרך להרכבת נשק גרעיני.



מדובר במידע ובתמונות שמקורם בארכיון הגרעין הצבאי של איראן, שלוחמי המוסד הצליחו לגנוב ב־31 בינואר 2018 כשחדרו אליו בפרבר של טהרן במבצע נועז. פרטים על הפעולה ועל הארכיון נמסרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בירושלים במאי 2018 ובכמה תדרוכים של גורמים בכירים במשרד ראש הממשלה.



מאז דאגו המוסד והוועדה לאנרגיה אטומית לשתף במסמכים גם גורמי מודיעין משש המעצמות החתומות על הסכם הגרעין עם איראן. מעת לעת הגיעו לישראל גם מומחים נוספים, שהורשו לעיין במסמכי הארכיון, בתרשימים שלו, במסמכים ובהדמיות המחשב שביצעו האיראנים. כעת נחשפים עוד מידע ותמונות יחד עם ניתוח של הממצאים שבידי ישראל בידי המכון למדע וביטחון לאומי בוושינגטון בראשות ד”ר דיוויד אלברייט, העוסק שנים רבות בנושא. על המאמר חתום גם ד”ר אולי הוינאנן, שהיה עד לפני כמה שנים סגן מנכ”ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א), שהייתה אחראית על הפיקוח על תוכנית הגרעין של איראן.



מוחמד מהדי טהרנץ', ראש קבוצת הניסויים באמאד



יודגש כי מדובר בתמונות שהאיראנים עצמם צילמו בזמנו, שנחשבו בעיניהם לסודיות ביותר ושיש לשמור עליהם מכל משמר. כעת, על סמך המידע מישראל נכתב במאמר כי האתר פרצ’ין היה מרכיב מרכזי בתוכנית הגרעין של איראן ובלעדיו לא יכלה להתקדם לאן שהגיעה. מהתמונות שנחשפות עולה כי באתר היו מעבדות, שבהן איראן פיתחה ובדקה מאיץ ניוטרונים, שתפקידו לחולל את שרשרת הפיצוץ. המחברים מדגישים כי בניית מאיץ כזה היא קשה במיוחד ודורשת מיומנות רבה. הדבר מעיד על הידע, היכולת וההתקדמות הרבה שעשו האיראנים. כמו כן, נחשף במידע שהשיג המוסד כי באתר פרצ’ין היה גם בונקר תת־קרקעי שנועד לאחסון הפצצה.



לפי החומר שהשיג המוסד מתברר כי איראן התכוונה להרכיב חמש פצצות גרעין והקימה אתר לניסוי גרעיני תת־קרקעי. המחברים מדגישים כי ממצאים חדשים אלה מעידים בבירור כי בניגוד להכחשותיה ולטענותיה גם בהסכם הגרעין עם המעצמות מ־2015, איראן הפרה את מחויבויותיה לאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני ולאמנה למניעת ניסויים גרעיניים, שהיא חתומה עליהן.



מחברי המאמר קוראים לסבא”א לדרוש מאיראן הסברים על הממצאים שעולים מארכיון הגרעין הצבאי שישראל חשפה, וכן לבקר בכל האתרים שקשורים לתוכנית הגרעין שלה. עד כה, כפי שטענו נתניהו וממשלו של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, סבא”א לא עשתה זאת. מנכ”ל סבא”א, יוקיה אמאנו, אמר בחודש שעבר בתגובה לדרישות ארה”ב וישראל כי ארגונו עושה את כל מה שנדרש ממנו, אך לא פירט.