השבוע יצא לאור הספר “מחיר ההון: הסיפור שלא סופר על ג’יימס פאקר”, מאת העיתונאי האוסטרלי דיימון קיטני. הספר מתאר כיצד פאקר, בנו של איל התקשורת והמלונאות קרי פאקר, הפך לאיש עסקים מצליח עם קשרים חובקי עולם ורומן מתוקשר עם הזמרת מריה קארי, עד שנאלץ להתפטר מחבר המנהלים של חברת הקזינו שלו השנה בשל התמודדות עם בעיות נפשיות. פאקר (51) שיתף פעולה עם המחבר וכך גם רבים ממקורביו.



הספר מקדיש פרק נרחב ליחסיו של פאקר עם ישראל ועם בכירים ישראלים, ובראשם נתניהו. איש העסקים האוסטרלי הגיע לראשונה לישראל ב־2013 יחד עם המפיק ההוליוודי ואיש העסקים הישראלי ארנון מילצ’ן, שאותו הכיר לראשונה כעשור קודם לכן בשל עסקים בין מילצ’ן לבין אביו של פאקר. באותו ביקור התוודע פאקר לראשונה לנשיא שמעון פרס ז”ל, לראש הממשלה נתניהו וגם לשר האוצר באותה תקופה, יאיר לפיד. “הוא ישר התאהב במדינה”, אמר איש העסקים, פול באסט, שגם נלווה לפאקר בביקוריו בארץ.



פאקר, כך לפי הספר, פיתח ידידות קרובה עם פרס ואף אירח את ארוחת יום ההולדת האחרונה של פרס, כחודשיים לפני פטירתו. אולם קשר עמוק יותר נוצר בינו לבין נתניהו ובני משפחתו, כולל הבן יאיר. מקורב לפאקר משחזר שהמיליארדר אמר שאינו יכול לדמיין שני בני אדם קרובים יותר מאשר הוא ונתניהו. פאקר נכח בנאומיו של ראש הממשלה בקונגרס במרץ 2015 ובעצרת האו”ם חצי שנה לאחר מכן ואף רכש וילה סמוך לבית הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה.


לפי הספר, במהלך 2015 ו־2016, ישראל הפכה למעון הרשמי של פאקר והוא אף הביא את היאכטה שלו לארץ. עורכי הדין שלו אף ביקשו מרשויות המס הבהרות לגבי הפיכתו לתושב, אם כי בפועל הוא שהה יותר בארה”ב בשל מערכת היחסים שלו עם קארי. קיטני ציין כי פאקר גם “השתעשע” ברעיון להפוך לאזרח ישראלי, אולם “ויתר על הרעיון אחרי שיועציו הבינו מהי הביורוקרטיה הכרוכה בתהליך”.



"האדם המרשים ביותר שפגשתי". נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



תיק 1000, שידוע גם בכינוי “פרשת המתנות”, שינה את יחסו של פאקר לישראל, אחרי שהמשטרה החלה לבדוק את הקשרים של נתניהו עמו ועם מילצ’ן בחשד לקבלת מתנות וטובות הנאה. מהספר עולה כי אחרי משא ומתן בין צוות החקירה לבין פרקליטיו של פאקר, הוא הסכים להעיד, אחרי שהובטח כי המידע לא ישמש נגדו. בנובמבר 2017 הוא טס לאוסטרליה, שם נחקר על ידי המשטרה הפדרלית בנוכחות של חוקרים ישראלים. בפברואר האחרון המליצה המשטרה על כתב אישום נגד נתניהו ונגד מילצ’ן, אולם לא נגד פאקר.



מקורבים לפאקר ציינו כי הוא לא הבין שבשל יחסיו עם נתניהו, הוא עלול למצוא עצמו מסובך בתוך הפוליטיקה הישראלית. “עבור ג’יימס, ישראל הייתה מקום שלא היה כמותו בשביל למצוא פרטיות, מקום מרכזי בעולם שבו הוא יכול היה לחוש מוגן”, אמר אחד מחבריו. “כל זה נעלם כעת. הוא לעולם לא יוכל לשוב לשם פעם נוספת”.



פאקר עצמו לא שוחח עם נתניהו יותר משנתיים, כך לפי הספר, אולם הוא עדיין חולק לו מחמאות. “הוא האדם המרשים ביותר שפגשתי, ואחד הנחמדים שבהם”, אמר לקיטני. “הזמן שלי בישראל היה מהתקופות המיוחדות ביותר של חיי. ישראל הייתה טובה יותר אלי מאשר אני אליה. ישראל לעולם לא תהיה אותו דבר עבורי. יותר מדי דברים השתנו, וזה אובדן גדול יותר מאשר העסקאות הגרועות שעשיתי”.