סערה במערכת הפוליטית: מסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר הבוקר (רביעי) כי הגורם שיזם את המהלך לפיו הנשיא ראובן ריבלין לא יטיל עליו את הרכבת הממשלה הבאה, כפי שדווח ב"ישראל היום", הוא בכיר לשעבר בליכוד - ברמז ברור לשר לשעבר גדעון סער. "המזימה שפורסמה היום ב״ישראל היום״ לא נולדה בבית הנשיא אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד, שגם דיבר על כך עם כמה מהשותפים לקואליציה".



השר לשעבר הגיב בפוסט בטוויטר, בו הכחיש את הרמיזות כלפיו. "בדרך כלל איני נוהג להתייחס לטענות הזויות ובפרט שאין אדם שמוכן להתייצב מאחורי הדברים ולומר אותם בקולו. אבל מאחר ששמי שורבב אני מודיע בצורה הכי ברורה: אין שחר לדברים שפורסמו. הם מופרכים לחלוטין. מטרידה אותי המחשבה שיש מי שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה הבלים מסוג זה", צייץ סער. "נמתין בכליון עיניים לבדל של ראיה לאישוש תיאורית הקונספירציה המגוחכת".





מנגד, באופוזיציה תקפו את ראש הממשלה על רקע הדיווח. יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, כתבה: "והפעם מבית היוצר של נתניהו: נשיא על הכוונת. אחרי הערבים, בתי המשפט, משטרת ישראל, משפחות שכולות והרמטכ״ל - הגיע התור של נשיא המדינה. במקום דיון ענייני, כל הצעת חוק מלווה בשפיכת רפש ולעזאזל כל השאר".



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנ"צ), אמרה בתגובה: "נתניהו הגיע לשיא חדש של פגיעה בכל סמל, מוסד ותפקיד ממלכתי, בהאשמות הפרועות והדמיוניות כלפי נשיא המדינה. ברור ושקוף כי נוכח סיום חקירות המשטרה לא מתאים לנתניהו להקדים את הבחירות, וכדי לתרץ זאת הוא אינו מהסס להמציא תרחישי שווא ולטפול אותם על נשיא מדינה העושה כל שביכולתו לאחד ולאחות שסעים. העובדה שמתוך הספין האלים הזה כבר נרקמות הצעות חוק הפוגעות בנשיא, מעידה על אופיה המקולקל של הקואליציה כולה".



ח"כ מרב מיכאלי (מחנ"צ) מסרה: "נשיא על הכוונת, זה לא צחוק. זאת עליית מדרגה בהסתה נגד נשיא המדינה רובי ריבלין. בשבוע שבו נתניהו שוב לא לוקח אחריות על חלקו בהסתה שהביאה לרצח רבין הוא מתחיל מסע הסתה חדש ומסוכן. הפרנויה של נתניהו שוב מביאה אותנו למחוזות אפלים ומסוכנים. גם מי שתמכו בו חייבות וחייבים להתעורר".
ח"כ קסניה סבטלובה (המחנ"צ) כתבה: "בהמשך לתשובת הנשיא ריבלין אני ממש ממליצה על פסיכולוגית בשירות הציבורי שיש לה אפילו  MA BA ויכולה אולי לעזור לטפל בבעיות הפרנויה שציין הנשיא". ח"כ סתו שפיר (המחנ"צ) כתבה: "הסינגל החדש של להקת "ביבי וההזיות" צריך לסמן לכולנו כמה טירוף מתחולל שם בלשכה. הפעם הנשיא על הכוונת, שבוע שעבר תושבת קריית שמונה, לפני כן הרמטכ"ל. מי שאמור לקבל החלטות ביטחוניות הרות גורל ולשלוח חיילים לקרב שבוי בפראנויות ועוסק אך ורק בהישרדותו האישית. מסוכן".

מוקדם יותר, הגיב בית הנשיא לפרסום ב"ישראל היום" לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח במאמץ למנוע את הקדמת הבחירות בשל חשש כי הנשיא ראובן ריבלין לא ייתן לו להרכיב את הממשלה הבאה גם במקרה שבו ינצח, בשל הסכסוך האישי ביניהם. בתגובת בית הנשיא נמסר כי הדיווח הוא "תיאור של פרנויה" וכי יש להשאיר את הטיפול בתופעה ל"אנשי מקצוע שאינם דוברים". 

בנימין נתניהו. צילום: אמיל סלמן
בנימין נתניהו. צילום: אמיל סלמן


״קראנו לעומק את הדברים אך התקשינו למצוא מידע של ממש מלבד תיאור מפורט של פרנויה שאינה נשענת על שום צעד מוחשי או אפילו מחשבה שהתרחשו במציאות. כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים״, נמסר מבית הנשיא. לפי הדיווח ב"ישראל היום", גורם בכיר בליכוד המקורב לריבלין פנה לחבר וחברת כנסת מהליכוד ולאיש תקשורת המקורב לליכוד, וביקש מהם לשתף פעולה עם המהלך אם ייצא לפועל.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, ינסה להעביר חוק הקובע כי לנשיא לא תהיה סמכות להחליט על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה אחרי הבחירות. "הפרסום הבוקר בישראל היום הוא מחשבה הזויה בכל רובד. זה לא מוסרי, לא דמוקרטי ולא הגיוני. אני חושב שזה לא יקרה ולא יכול לקרות, אבל לצערי גם דברים מובנים מאליהם יכולים לקבל פרשנות מעוותת ולהיות מנוצלים לרעה. לכן אנסח הצעת חוק שתסדיר את העניין", אמר אמסלם.