מרכז החדשנות של ישראל, שהוקם במרכז פרס לשלום וחדשנות בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, מערכות הביטחון וגופים פרטיים במשק הושק היום (חמישי) במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן נשיא סין וואנג צ'ישאן ויו"ר מרכז פרס לשלום וחדשנות, חמי פרס.



"ועידת ראש הממשלה לחדשנות" היא יוזמה של משרד התרבות והספורט בשיתוף מרכז פרס לשלום ולחדשנות. הוועידה היא אחד מאירועי השיא של שנת ה-70 לישראל, והוצגו בה ההמצאות הטכנולוגיות פורצות הדרך שיצאו מישראל, ותרומתה של החדשנות הישראלית בהתמודדות עם אתגרי העתיד בתחום הבריאות, המזון, החקלאות, הסייבר והקיימות. בוועידה השתתפו שורה ארוכה של בכירים מהארץ ומהעולם, בינהם סגן נשיא סין וונג צ'ישאן, מייסד עליבאבא ג'ק מא, מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט, מוביל תחום הבלוקצ'יין בפייסבוק דייוויד מרקוס, המשקיע יורי מילנר ורבים נוספים. בוועידה הושק "מרכז החדשנות של ישראל" שיציג, לראשונה תחת קורת גג אחת, בתצוגות מרהיבות את סיפורה ישראל כאומת חדשנות ואת חוד החנית של הפיתוחים הטכנולוגים הישראליים ששינו את העולם.



נתניהו, וונג צ'ישאן וחמי פרס. צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות
נתניהו, וונג צ'ישאן וחמי פרס. צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות



המרכז החדש מציג לראשונה, תחת קורת גג אחת, את סיפורה הבלתי יאמן של ישראל כאומת החדשנות. לאורך ארבע קומות מוצגים 100 האירועים שהפכו את ישראל לאומת סטארט אפ, שיחה עם מנכ"לים ומייסדים של חברות ישראליות שיופיעו בהולוגרמות אינטראקטיביות ויספרו בגוף ראשון על הדרך הארוכה לפיצוח ההמצאות פורצות הדרך, עשרות חברות סטרטאפ שיציגו את 50 הפיתוחים הכי חדשים בתחומי ה בריאות דיגיטלית, בטחון, חלל, תחבורה, חקלאות, וטכנולוגיות מידע וכן מייצגים דגמים ואבות טיפוס של ההמצאות החשובות ביותר בישראל. לבסוף, קומת עתיד המדמה קפסולת זמן, בה ייחשפו המבקרים באמצעות טכנולוגיית VR מתקדמות לפיתוחים העתידיים של מדינת ישראל 20 שנה קדימה.



המרכז לחדשנות. צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות
המרכז לחדשנות. צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות



האירוע נפתח כאשר הולוגרמת ענק של שמעון פרס ז"ל הוצגה על הבמה ופרס הקריא ב"קולו" את "צוואתו" בפני הנוכחים באולם. נשיא המדינה לשעבר "דיבר" על סיפורה מעורר ההשראה של ישראל ועל משמעותו של המרכז, שאמור לתת תקווה ולגרום לשינוי חיובי עבור המדינה ועבור העולם. "אנשים שאין להם פנטזיה לא עושים דברים פנטסטיים", כך פרס.



לאחר מכן עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו והתייחס ל"נוכחותו" של פרס על הבמה. "זה היה פנטסטי! קצת מלחיץ כי זה נשמע ונראה אמיתי. פרס כתב את המילים ובאמצעות המחשב הוא מדבר. כשהוא דיבר על שלום וחדשנות עיניו נצצו. הוא האמין בגאונות של ישראל ופה ראינו עין בעין ששלום וחדשנות הולכים ביחד. זה מנוע של שלום ואני לא מדבר תיאורטית ברגע זה כמה משכנותינו פונות אלינו ומנרמלות יחסים בגלל החדשנות, ולא רק בגלל סיבות ביטחוניות אלא גם גם אזרחיות: מים, אנרגיה סולארית ועוד. הם רואים שישראל יכולה לספק חיים טובים יותר לאזרחיהם וזה קורה עכשיו".


 


נתניהו המשיך: "כשדיברתי עם שמעון מוחו תמיד נדד לעוד טכנולוגיות והמצאות והוא האמין שהקדמה תנצח את ימי הביניים. השילוב הזה הולך יד ביד ותשמעו על זה רבות בימים, בחודשים ובשנים שיבואו, תשפטו בעצמכם". 



נתניהו הוסיף כי העתיד שייך לאלו שעוסקים בחדשנות. יש לנו אמון בעתיד יחסינו עם סין ועם מדינות במזרח התיכון ואני מאמין שעד אמצע המאה נראה שפירות החזון של פרס יביאו לשינויים במזרח התיכון שיביאו לשלום המיוחל. אם ננרמל יחסים עם מדינות ערב זה יפתח פתח להסכם עם הפלסטינים. נתניהו הציג דוגמאות של טכנולוגיות חדשות: רופא מהטכניון פיתח בדיקת ינשוף לזיהוי סרטן, טלפון חכם לאנשים שיש להם שימוש מוגבל בידיים, מכשיר שמסייע למשותקים ללכת ולטפס במדרגות.

נשיא סין וונג צ'ישאן עלה לנאום גם הוא ואמר: "התחרות העולמית משתנה ואיתה מאזן הכוחות בין העמים. חדשנות היא מקור של חוזק וכוח למדינות ועמים. היא לא רק טכנולוגיה אלא גם מוסדות והליך חשיבה. ישראל הפכה בשבעים שנה ממדינת הגירה לאחת החזקות במזרח התיכון בשל החדשנות.
ישראל ידועה בעולם בשל חדשנותה וסין הופכת את עצמה לכלכלה חזקה. יש הרבה משותף לשתי המדינות שמונעות על ידי החדשנות".
 
חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר, אמר כי "חבל שאבי איננו איתנו ביום הזה. מדובר באירוע מיוחד עבור ישראל ועולם החדשנות. החזון של אבי היה שהמרכז יהיה חלון עבור המחר. חודשים לפני פטירתו הנחנו את אבן הפינה למרכז החדש היום אנו רואים את החלום הופך למציאות. העתיד שייך לאלו שמעזים לחלום ולהוביל אותנו לעידן חדש.