בחירתו של האלוף אביב כוכבי כמועמדו של שר הביטחון לתפקיד הרמטכ”ל היא יום חג לעם ישראל. אביב הוא האיש המתאים ביותר להנהיג את צה”ל בתקופה המסובכת והמאתגרת יותר מאי פעם. איש מוכשר ביותר, צנוע, מנוסה, ישר דרך, ערכי, אשר ניחן בערכי מנהיגות יוצאי דופן. האיש אינו נגוע במשחקי אגו ולכן יידע ללמוד, להקשיב למשוב ולביקורת, לנתח ולהפיק לקחים, כיאה לראש מערכת דינמית כמו גם יציבה. כוכבי יידע לעבוד בדרך ראויה עם המערכות העוטפות את צה”ל, כמו הפוליטיות והביטחוניות.


למיטב הבנתי, האתגרים שאביב יידרש להם יהיו קודם כל השלמת בניין הכוח, הגמשתו, השבחת אמצעי הלחימה של הכוח, התאמתו ואימונו לקראת מתארי הלחימה השונים. האתגר השני יהיה בהתמודדות עם זירות קוטביות ומגוונות מבחינה אסטרטגית ומבחינת עקרונות הפעלת הכוח - החל בזירות הטווח הקצר של פח”ע (פעילות חבלנית עוינת) ביו"ש, בעזה ובדרום לבנון, דרך זירות בטווחי הביניים מול סוריה ואיראן שבתוך סוריה, ועד לזירה המקרו־אסטרטגית מול איראן באיראן. ההתמודדות הזו תאתגר את תהליכי קבלת ההחלטות, כמו גם את עבודת המטה ובניין הכוח ואימונו - ככלל ובאופן ספציפי למשימות.

אתגר נוסף שיעמוד מול כוכבי הוא הנחלת הממד הטכנולוגי ההולך ומתעצם בחשיבותו, שאמור לתת לצה”ל יתרון מהותי שחובה לנצלו בשדות הקרב המגוונים ובמתארים השונים. אביב יידרש לטפל בחיזוק המשאב האנושי של הצבא, ובראש וראשונה בסגלי המפקדים ביחידות הלוחמות ובמטות. ללא אנשי קבע מעולים לא ניתן לעשות דבר, כשבמקביל התחרות שמייצרות חברות מחוץ לצבא, הקוראות לאנשים טובים להצטרף אליהן, הולכת וגוברת. 


בממד הערכי והחשוב, על הרמטכ”ל הבא לבצע העצמה מתמשכת הן של ערך החתירה למגע והן ערך הניצחון בכל הקרבות. יש לי אמון מלא באביב כוכבי ואני שמח על המינויו הצפוי. יישר כוח לשר הביטחון על דרך המינוי ועל התוצאה הנקייה.

הכותב הוא תת־אלוף במיל' ובעבר קצין תותחנים ראשי.