אני בת 60 וכבר תקופה ארוכה סובלת מהתעלפויות חוזרות ונשנות. פניתי לנוירולוגים שהפנו אותי לקרדיולוגים, וחוזר חלילה - איש לא הצליח לתת לי מענה מלבד רופאת המשפחה שלי, שטוענת שהסיבה היא נפשית. אני לא מסכימה עם האבחנה שלה, ומעוניינת לדעת כיצד עלי לטפל בנושא.

"הסיבות להתעלפות הן רבות, ולכן מאוד קשה לאבחן את מקורן. התעלפות יכולה לנבוע מירידה בלחץ הדם, מהפרעות בקצב הלב ולעתים רחוקות מאוד גם בעקבות סיבות נוירולוגיות. הפרעות בקצב הלב יכולות לגרום לירידה בלחץ הדם או לפרפור פרוזדורים - מצב שבו הלב עובד בקצב לא סדיר. הרופאים לא חוששים מהפרפור עצמו אלא ממה שתופעות הלוואי והסיכונים עלולים לגרום למטופל. הפרפור יוצר מערבולת של כלי דם בעליות פרוזדורי הלב, ועלול להוביל ליצירת קרישי דם שיעלו עם כלי הדם למוח ויגרמו לשבץ מוחי. כדי לאבחן את מצב החולה יש אפשרות להחדיר באמצעות זריקה שבב מתחת לעור שתפקידו לנטר את פעילות הלב ואת לחץ הדם. אם קיימת הפרעה זמנית בקצב הלב מקבלים התרעה, אפשר להתחיל בטיפול מיידי ובכך למנוע את תופעות הלוואי. אנשים הסובלים מהתעלפויות שמקורן לא ידוע יכולים להיעזר בטכנולוגיה הזו, שיתרונה הוא ניטור קצב הלב בכל שעות היממה, במשך שלוש שנים לפחות. אפשרות נוספת היא לפנות לחברות כמו 'נטלי' או 'שח"ל', ולעשות מנוי לתקופה מסוימת. בכל פעם כשיש תחושה לא טובה אפשר להתחבר למכשירים שלהם, לשדר את הבעיה לצוות הרופאים ובכך לאשר או לשלול פרפור פרוזדורים המחייב התחלה בטיפול מונע קרישה - שימנע אירועים מוחיים".
אני נוטל שלוש פעמים בשבוע כדור "לנטון" נגד צרבת, אבל רופא המשפחה שלי טוען שכדאי לצמצם את צריכת הכדור בגלל תופעות הלוואי שלו. מה דעתך, והאם יש עוד דרך למנוע הופעת צרבת? 

"במידה שאתה נוטל כדורים למניעת צרבת רק שלוש פעמים בשבוע, מוטב שלא תיטול כדורים כלל. זאת משום שהשפעת הכדור נמשכת רק 24 שעות, ובדרך כלל יעילה יותר לאחר כמה ימים של נטילה רצופה. אם אתה נוטל את הכדור רק שלוש פעמים עלייך לדעת כי אין לו השפעה טיפולית משמעותית. כאדם הלוקח באופן קבוע שני כדורים מאותה משפחת תרופות נגד צרבת, אני חייב להודות כי איני מפחד ליטול כדור זה. אם תופעות הלוואי של כדורים אלה היו מסוכנות, סביר להניח שמשרד הבריאות לא היה מאשר אותם לשימוש. תזונה לקויה היא זו הגורמת לצרבת, ולכן כדי למנוע את הופעתה עלינו לשנות את התפריט. הימנע מאכילת מאכלים חריפים, מטוגנים ומתועשים, מוצרים העשויים מקמחים לבנים, עישון סיגריות ושתיית קפה. כך תוכל לסייע במניעת צרבת".
בני בן ה־16 הוא תלמיד מצוין וחברותי מאוד, אבל בשנים האחרונות סובל מכאבי ראש חזקים המשפיעים על שגרת חייו. קשה לו לישון בלילות, ורק שהייה בחדר ממוזג או שחייה מקלות מעט על כאבו. ביצענו כמה בדיקות, ובהן בדיקת MRI, אבל לצערי הרופאים עדיין לא גילו את פשר הבעיה. מה דעתך?
"כאבי ראש וכאבי בטן אצל ילדים ומתבגרים הם תופעה שכיחה מאוד. לרוב, אם עשו בדיקות והתוצאות נמצאו תקינות, קרוב לוודאי שמדובר במתח נפשי או בבעיות רגשיות. כאב הראש של בנך הוא כאב שרירי עורפי, הנובע באופן חד־משמעי ממתח. אני לא מכיר נער בגיל ההתבגרות שאין לו מתחים כאלה או אחרים. בכלל, לילדים לא פעם יש יותר מתחים מאשר למבוגרים. אם הכאב מאוד חזק הייתי ממליץ על נטילת חצי כדור ציפרלקס למשך כשלושה חודשים כדי לבדוק אם המצב משתפר. אפשרות נוספת היא להיעזר בטיפול פסיכולוגי או רגשי שיסייע להבין מה מפריע לילד".

אני בת 71, ולפני כשנה אובחנה אצלי דלקת פרקים. אני נוטלת תרופות, אבל לצערי זה לא מסייע בהפחתת הכאב. המליצו לי על טיפול ביולוגי. האם לדעתך כדאי לי לנסות טיפול זה או לבדוק אפשרות לטיפול אלטרנטיבי?
"הטיפול הביולוגי נחשב יעיל וטוב, ובשלב זה את בהחלט יכולה לנסות אותו. אין כל סיבה לחשוש מתופעות הלוואי, משום שיש כמה תרופות המרכיבות את הטיפול הביולוגי ואפשר לבדוק שימוש בתרופה אחרת. מעבר לזה, לרוב האנשים אין כל תופעות לוואי משמעותיות בעקבות השימוש בתרופה. בעבר אנשים שחלו בדלקת פרקים היו מגיעים לנכות קשה מאוד, אבל בזכות התפתחות הרפואה והטיפולים החדשים זה כבר לא קורה ואנשים מצליחים למנוע בזמן נכויות ועיוות של המפרקים. אני חסיד של הרפואה האלטרנטיבית, וחושב ששימוש בטיפולים אלטרנטיביים בהחלט יכולים לשפר את איכות החיים ולהפחית את הכאב, אבל לא במקום הטיפול הרפואי הקונבנציונלי, במיוחד כשמדובר במחלה אוטואימונית הגורמת לנזק למפרקים".