על רקע מאבקים שקולים ודרמטיים, נסגרו אמש הקלפיות בערים ובמועצות המקומיות והאזוריות ברחבי הארץ, וכך הסתיימה מערכת בחירות סוערת ורוויית הכפשות. לראשונה לאחר 33 שנים, יום הבחירות המקומיות היה יום שבתון, דבר שגרם לעלייה של מספר אחוזים בהצבעה. ועדת הבחירות המרכזית פעלה בכפר המכבייה ברמת גן, והיא פקחה על הליך תקין של הבחירות באמצעות ועדות הבחירות המקומיות. במקומות שבהם המועמד הראשון לא חצה את רף ה־40% יתקיים ביום שלישי בעוד שבועיים סיבוב שני בינו לבין המועמד שסיים במקום השני. כמעט 57 אחוזים מכלל בעלי זכות ההצבעה הלכו להצביע ולהשפיע. עלייה של קצת יותר מחמישה אחוזים לעומת 51 אחוזים בבחירות 2013. . 
תל אביב: במטה הבחירות של רון חולדאי נשמעו צהלות שמחה לאחר ניצחון מרשים נוסף עם 44 אחוזים מקולות הבוחרים, הפעם על סגנו אסף זמיר, שהבטיח לו כהונה חמישית ברציפות. אסף הראל קיבל 13 אחוזים מהקולות. זמיר התקשר לראש העירייה לברך אותו. במטה חולדאי נשמו לרווחה לאחר ימים ארוכים של מתח והערכות למאבק שקול. "הרגשנו את השטח והוא היה איתנו. זה נתן לנו עידוד", סיפר בכיר במטה. 

חולדאי עם הפעילים. צילום: אבשלום ששוני


לאחר הגעת התוצאות הרשמיות על זכייתו, הגיע רון חולדאי למטה הפעילים שלו והתקבל בשירה וחיבוקים. "מודה לתושבי תל אביב על האמון ולצוות הנפלא שעשו עבודה נפלאה כמו שרק הם יודעים, ברצינות, ביסודיות, במקצועיות, בלי צלצולים ורעשים", אמר חולדאי, "אני שמח שהראינו שאפשר לעשות מערכת בחירות נקייה, ראויה, ולהביא שוב את הניצחון, ואת ההישג לתושבי ת"א יפו. יש לנו עוד הרבה מה לעשות בשבילם וביחד איתם בשנים הבאות". 
 
עוד הוסיף: "ממחר אנחנו נחזור לעבודה, נמשיך לעבוד בשקט. הערה אחת יש לי לתקשורת - לאורך כל מערכת הבחירות עשיתי ואמרתי לכם, לכל מי ששמע אותי - אתם ראיתם סקר? כולכם ייצרתם כאן דרמה שלא הייתה, עם כל הכבוד לכם. לחיי הדרמות שבדרך. זמיר התקשר לברך אותי על הזכייה".

ירושלים: 
יום הבחירות שנפתח אתמול בבירה היה אפוף סימני שאלה על זהותו של המנצח, או ליתר דיוק, על זהותם של שני המנצחים. לאחר קבלת התוצאות הסופיות, הסיבוב השני שייערך בעוד כשבועיים יהיה בין משה ליאון והמועמד החילוני המפתיע עופר ברקוביץ'. אחוז ההצבעה בבירה היווה אכזבה ועמד על 35 אחוזים, נמוך ב-4.3 אחוזים מהבחירות לפני חמש שנים.

ליאון הלילה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ברקוביץ' קרא לשר זאב אלקין לחבור אליו בסיבוב השני. "אנחנו הולכים לקראת סיבוב שני ומשנסים מותניים, אנחנו הולכים לנצח את הסיבוב השני. אני קורא לזאב אלקין לחבור אלינו ולהוביל את השותפות של הציבור הציוני", אמר ברקוביץ' לתומכיו. לאחר שהפסיד בצורה כואבת, אמר השר אלקין: "בפוליטיקה צריך לדעת לא רק לנצח, צריך לדעת גם להפסיד. אני מברך את שני המתחרים שעלו לסיבוב השני ומי מהם שינצח אני אשתף איתו פעולה כשר לענייני ירושלים".

בבחירות למועצת העיר, מסתמן שלמשה ליאון לא יהיה אף נציג. על פי חלוקת המנדטים עוד חלפני ספירת קולות החיילים והאסירים: דגל התורה 6, התעוררות 6, ש"ס 5, אגודה 3, רשימת אלקין 2, מר"צ 2, הבית היהודי 2, קינג 2, עץ 1, חביליו 1, הליכוד 1. רשימת ליאון ופסגת זאב בחוץ.
 
חיפה: בתום מערכת בחירות סוערת עם חמישה מועמדים לראשות העיר ועשרות סיעות למועצת העיר, מהפך גדול אירע אמש בעיר. עינת קליש רותם זכתה בניצחון סוחף על יונה יהב, ראש העיר זה 15 שנה. רק לפני כמה חודשים, אף אחד לא חשב שלמתמודדים האחרים יש סיכוי מול יהב. קליש אמרה לאחר זכייתה: "מה שקרה בחיפה היום עוד יילמד בספרי ההיסטוריה של הפוליטיקה בארץ".
 
מהפך בחיפה. קליש. צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

 

קליש־רותם, האישה היחידה שהתמודדה והבולטת ביותר, כמעט נפסלה לאחר שבית המשפט המחוזי קבע שמפלגת העבודה תמכה בה וברשימה נוספת - "אוהבי חיפה". כזכור, קליש־רותם עתרה לבית המשפט העליון, והוא הכריע בשבוע שעבר כי היא תוכל להתמודד על ראשות העירייה. קליש־רותם חברה במועצת העיר והתמודדה נגד יהב גם בבחירות הקודמות, אז נחלה כישלון צורב, כשקיבלה רק כ־14% מהקולות. סיכוייה של קליש־רותם לנצח בבחירות עלו לאחר שביום ראשון חתמה על הסכם עם דוד עציוני, מי שנחשב למועמד השלישי החזק בהתמודדות על ראשות העיר. עציוני הודיע כי יתמודד למועצת העיר בלבד ויתמוך בקליש־רותם תמיכה מלאה, זאת על אף היריבות הגדולה שהייתה ביניהם.

ראשון לציון: למרות התחזיות הלא פשוטות ועננת החקירות, התברר כי ראש העיר המכהן, דב צור, יתמודד בסיבוב שני נגד נציג הצעירים, רז קינסטליך, שהיה סגן ראש העיר. הפער בין השניים עמד בשעות הלילה על חמישה אחוזים, אך אף אחד מהם לא הגיע ל-40 האחוזים המיוחלים. בבאר שבע זכה כמובן ראש העיר רוביק דנילוביץ' בכהונה שלישית כשהוא גובר על מתחריו בפער אדיר.
 
רמת גן: אחת הערים עם מערכת הבחירות הקשה ביותר, תלך לסיבוב שני, כשחבר הכנסת לשעבר, כרמל שאמה הכהן, שהוביל את ההתמודדות, ייאלץ להתמודד ראש בראש עם ראש העירייה המכהן ישראל זינגר, שהגיע למקום השני. מרים פיירברג המשיכה בקלילות לכהונה חמישית בנתניה. נתניהו בירך אותה ואמר: "תושבי נתניה מכירים אותך, הם לא צריכים לקבל המלצות ממני - הם יודעים מה טוב להם". גם בשדרות זכה כצפוי ראש העיר המכהן אלון דוידי לכהונה נוספת.

גם באשדוד יהיה סיבוב שני, לאחר שראש העירייה יחיאל לסרי קיבל כ-38% מהקולות. מולו יתמודד שמעון כצנלסון שזכה לתמיכתם של 26% מהבוחרים בעיר הנמל.

בבית שמש, המקום עם המאבק הכי צמוד בארץ, התברר כי לאחר שכל הקלפיות נספרו, מתוך 43 אלף בעלי זכות הצבעה שהגיעו לממש את זכותם, יש הפרש של 251 קולות בלבד לטובתו של משה אבוטבול, ראש העיר המכהן, על פני עליזה בלוך. כעת נשארו קולות החיילים, האסירים והנכים, כך שרק ביום חמישי אפשר יהיה לדעת מי יהיה ראש העיר של בית שמש. יחד עם זאת, משערים כי הקולות האלה יילכו לטובתה של בלוך והיא צפויה לזכות בתפקיד.

פתח תקווה: המועמד רמי גרינברג שנתמך על ידי ש"ס, הדיח מהתפקיד את ראש העיר איציק ברוורמן, אחרי קדנציה אחת בלבד. בנהריה, רונן מרלי עם 58.9% הביס את ז'קי סבג שקיבל 22.4% בלבד. סבג תקף את תושבי עירו לאחר היוודע התוצאות ואמר: "אני מחפש את המילה הנכונה. בגדול, לצערי אחרי 30 שנה, הגעתי למסקנה שרוב תושבי נהריה הם כפויי טובה". מרלי אמר: "הם ניהלו מולי קמפיין מכוער, אבל התושבים נתנו לי את האמון".

בבת ים התנהלו אתמול הבחירות לראשות העיר בצל קריאתו ברגע האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתושבי העיר להצביע בעד ראש העיר המכהן יוסי בכר ולא לצביקה ברוט - אף שברוט התמודד למעשה מטעם הליכוד. שני המועמדים יתמודדו בעוד כשבועיים בסיבוב השני, זאת לאחר שבכר זכה ב-35 אחוזים מהקולות וברוט ב-30.

בבית שאן, הביס סגן השר ז'קי לוי את ראש העירייה המכהן רפי בן שטרית. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם לוי ובירך אותו על ניצחונו. לוי אמר: "אני חושב שמי שרואה את הלוחמים האלה רואה את התוצאה. אני יורד מירושלים לבית שאן, שיהיה טוב בעיר הזאת. השמצות לא יילכו. האמנתי כל הדרך שהתושבים ייתנו בי את האמון. אני קורא לכולם לעשות קואליציה מקיר לקיר. המסר שלי הוא שהבית קודם להכל. אני רוצה לקבוע את עתיד ילדינו". 

סיבוב שני בצפת: שוקי אוחנה קיבל 36.25 אחוזים מהקולות ויתמודד מול נחמן גלבך שזכה ב-25.58%. רון קובי נבחר לראש העירייה החדש של טבריה לאחר שזכה ב-45 אחוזים מקולות התושבים. קובי, שכונה "טראמפ הטברייני", הביס את יוסי בן דוד, ראש העיר המכהן.

בקרית שמונה, ראש העיר "ניצל" ממהפך, אך ייאלץ להתמודד בסיבוב השני מול אביחי שטרן, שמסכן את כהונתו. מוטי ששון נבחר לכהונה שישית בחולון. ברעננה יתקיים סיבוב שני בין חיים ברוידא לאיתן גינזבורג. גם בעיר השכנה, כפר סבא, יהיה סיבוב שני בין רפי סער לניצב בדימוס יוסי סדבון. ביבנה, ראש העירייה, צבי גוב ארי ימשיך לכהונה נוספת לאחר שהביס את מתחריו, בהם השר לשעבר מאיר שטרית.