אנשים לא מחפשים להתלבש על דת אחרת, אלא באים לעשות שמח וליהנות", אומר נדב טובי, מנהל הבר ב"אברהם הוסטל" ברחוב לבונטין בתל אביב, שם יתקיים הערב האירוע Spooky Halloween לרגל הלואין. "בהוסטל יש קהילה בינלאומית גדולה, ואנחנו מנסים לייצר אירוע הלואין באווירה מפחידה כמו בחו"ל. זה כולל תחפושות מפחידות, ראשים ועיניים בצנצנות ותפאורה מבעיתה".



מה מניע אתכם לציין את החג הזה?


"המקום שלנו פתוח שלוש שנים, וזו השנה השלישית שאנחנו עושים כזה אירוע. בהוסטל, כל הקטע שלנו הוא בינלאומיות. אנחנו חוגגים הרבה חגים שהם לא שלנו. יש פה כ־300 תיירים שהם הבסיס לאירועים האלה. בנוסף, יש הרבה ישראלים, במיוחד בתל אביב, שמחפשים את החוויה הזאת בלי לצאת לחו"ל".


שלל אירועים ומסיבות יתקיימו הערב ובסוף השבוע (ראו בעמוד ממול) לרגל הלואין, ליל כל הקדושים, חג נוצרי מהמורשת הקלטית־גאלית המצוין ב־31 באוקטובר. בארצות הברית, בקנדה ובבריטניה מאופיינות חגיגות ליל כל הקדושים בקישוט הבתים במוטיבים מסרטי אימה. כמו כן, נפוצה המסורת "תעלול או ממתק", שבמסגרתה ילדים יוצאים בתחפושות מפחידות לרחובות, עוברים מבית לבית, דופקים על הדלת ואומרים "תעלול או ממתק!". אם האדם שנמצא בבית לא נותן לילדים ממתקים, הם מעוללים לו תעלול כלשהו, בדרך כלל זריקת ביצה על הבית או כריכת נייר טואלט סביבו.



למה מסיבת הלואין קוסמת לישראלים?


"כי אנחנו אוהבים דברים כיפיים וחוויות שונות. זה לאו דווקא קשור לאימוץ חגים לא יהודיים. זה לא קשור לנושא של דתות, אלא זו עוד סיבה לחגיגה. זה בדיוק כמו שחוגגים בארץ בהמון מסיבות את הסילבסטר או כמו שחגגנו את פסטיבל הבירה שנהוג בגרמניה. אם אנחנו יכולים לעשות אצלנו משהו שמתקשר לאירוע גדול שמתקיים בעולם, אז אנחנו שמחים לעשות זאת".



"אני חושב שאנשים מחפשים סיבות לחגיגה ואוהבים את המיוחד", אומר תומר גבאי, שיחד עם זוגתו, כריס, מארגן היום מסיבת סלסה ברוח הלואין בבר "בלזה" במתחם הבורסה ברמת גן. "תמיד יותר מעניין לעשות ערב בקונספט מיוחד. מספר החגים היהודיים שלנו מוגבל, אז אנחנו מאמצים גם חגים של אחרים".



חגיגות האלווין. צילום: אברהם הוסטל


מה מיוחד במסיבת הלואין?


"שמנו על ההזמנה תמונות של שדים, ובמקום עצמו יהיו מסכות, תפאורה של קורי עכביש, שדים, וכמובן הדלעת המפורסמת. ביקשנו גם מכולם להגיע בשחור. אני מניח שזה מוסיף קצת פיקנטריה. תמיד מעניין יותר לבוא למסיבה שיש בה רעיון מרכזי".



"אקט מרדני"


"אנשים נהנים מאוד לחוות חוויות", אומר איתי בית־הלוי, מבעלי הבר "קן הקוקייה" ביפו, שיערוך הערב אירוע הלואין עם מנות וקוקטיילים, מנות ספיישל, משחקים, חידות, מופעים ותפאורה ברוח החג. "בסופו של דבר אנשים מגיעים בגלל התוכן והחוויה, ולא בגלל חג ספציפי כזה או אחר. אנחנו מפיקים את האירוע בשיתוף חברת התוכן 'הפשע משתלם' ומשלבים את הקונספט של מה שקורה בחו"ל למה שמתאים כאן בארץ. אנשים מגיעים אלינו לחוויה שהיא מעבר ללחגוג את הלואין עצמו. הקונספט המיוחד מייצר עניין".



"כיום העולם, בהנהגת ארצות הברית, הפך להיות גלובלי, ואנחנו מחקים את מה שקורה שם", אומרת ד"ר אביטל לאופר, דקאנית בית הספר למדעי ההתנהגות באקדמית נתניה. "אנחנו קוראים לזה בשפה הסוציולוגית 'מקדונליזציה'. כיום, בחסות הרשתות החברתיות, דברים שמצטלמים יפה כמו תחפושות - גורמים לתופעה של עדר. כשישראלים חוגגים חג לא יהודי, הם לא מחקים את הפן הערכי של אותו חג, אלא בשבילם זו סיבה למסיבה בלי המשמעות הדתית. כמו שאימצנו את חגיגות הסילבסטר או הנובי גוד, הלואין הוא עוד סיבה להתחפש. מעבר לכך, ישראלים רוצים לברוח מהפוליטיקה, מהמצב הביטחוני והכלכלי, ולעטות עלינו מסיכה זה יכול להיות מאוד נחמד. אני גם רואה בזה אקט מרדני של הדור הצעיר, בלי שום קשר לדת עצמה".