טרמפולינה, המתקן שילדים כל כך אוהבים, נכנסה בשנים האחרונות גם למגרש של הגדולים. היא הגיחה לחדרי כושר ברחבי העולם ומבטיחה לקופצים עליה לשחרר אנרגיות, להפעיל את השרירים ולשרוף קלוריות.

הגעתי למועדון הכושר JOY שבמתחם שרונים בהוד השרון, כדי לנסות את החוויה האהובה כל כך על ילדים משום מה, ועל הדרך להזיז את הגוף ולהזיע. "בברזיל, טרמפולינה היא כלי אימון מאוד פופולרי שרץ כבר שנים", אומרת לי יפית אביאל, המנהלת המקצועית של המועדון. "זה עובד מצוין גם בארצות הברית, וכיום טרמפולינה מוצגת בכל הכנסים הבינלאומיים של הפיטנס. היתרון שלה בראש ובראשונה הוא בכך שעומדים על אביזר לא יציב, ולכן באופן אוטומטי - גם אם זו פעילות אירובית או פעילות כוח - אנחנו מתחילים להפעיל את קבוצת שרירי הליבה ושורפים המון קלוריות בשעה אחת. חוץ מזה, מדובר באימון שמח, כיפי, מלא באנרגיה עם מוזיקה קצבית ואוכלוסייה צעירה".

ניסיתי את אימון "טרמפו פיט", המתמקד בעבודה אירובית ושיפור סיבולת לב־ריאה, בעבודת כוח לחיזוק השרירים ובעבודה המאתגרת את שרירי היציבה. האימון נמשך כשעה, וובמהלכו ניתן לשרוף כ־400־600 קלוריות. יחד איתי נמצאות בשיעור שמונה נשים צעירות בגילי 20־30 וגם בחור אחד. כל אחד מביא לעצמו טרמפולינה ונעמד עליה.

רק עליתי על הטרמפולינה וכבר אחזה בי הבהלה. בעודי מנסה לייצב את עצמי על המכשיר, שאר המשתתפים נמצאו כבר עמוק בתוך החימום האינטנסיבי. המדריכה מפעילה מוזיקה קצבית, ולצלילה אנחנו עורכים חימום, שנמשך 5־7 דקות וכולל ריצה, קפיצות קלות ועוד.

אימון על טרמפולינה. צילום: יח"צ


ואז מתחילים בנושא שלשמו התכנסנו: קפיצות. אודה ולא אבוש: בקושי רב הצלחתי לנתר כמה סנטימטרים, כשלצדי אחת המתאמנות מגיעה בקפיצה אחת כמעט עד לתקרה. ואם זה לא מספיק, אז כדי להוסיף על המבוכה, אני קולטת שאני לא מסוגלת לשחרר את המעקה מרוב לחץ ליפול בשל חוסר היציבות.

באימון הזה, שעה שלמה, כן? לא זוכים ולו לדקה אחת של מנוחה. אבל לפחות התנחמתי בעובדה שלאחר חצי שעה על הטרמפולינה, ירדנו לרצפה, אין כמו קרקע יציבה, לביצוע מגוון תרגילים בשילוב טרמפולינה. על הרצפה מבצעים מגוון תרגילים - מבעיטות לצדדים ועד החלפות רגליים. ואז הגיע השלב היחיד באימון הזה, שבו את מקום הבושה תפסה תחושת גאווה אישית. זה היה כשהתבקשנו לשכב על הגב על הטרמפולינה, ולעשות כפיפות בטן. הו, לזה אני מסוגלת לגמרי.

בסוף האימון לא התאפקתי. הייתי חייבת לשאול את המדריכה, נוי גיטלמן, כמה זמן ייקח לי עד שאגיע ליכולות המופלאות שהפגינו משתתפי השיעור. "הם 'חיות', נכון?", היא שואלת, לא מחכה לתשובתי, ומסבירה שרוב הקבוצה כבר מתאמנת שנתיים. עכשיו הכל ברור, אני חושבת לעצמי. שנתיים של קפיצות, וגם אני מגיעה לתקרה.

"אל תתייאשי", היא מנסה לעודד, "צריך לפחות שני שיעורים כדי שהגוף יתרגל בכלל לעמוד על הטרמפולינה, ואז צריך ללמוד לעבוד על זה - לעמוד בקצב, להיות זריזה ומהירה. אחרי חמישה שיעורים, כבר תהי מקצועית". מקצועית כבר לא בטוח שאהיה, וספק אם אחזור לקפוץ בקרוב, אבל זה היה בהחלט אימון שהחזיר אותי לרגע קט, שלעתים נראה כמו נצח, לילדות.

המיתוס: לחם מחיטה מלאה פחות משמין מלחם מקמח לבן

 "הקלוריות שבדגנים הלבנים - שמקורם בעיקר מהעמילן שבדגנים וגם קצת מהחלבון שבדגנים - זהות לדגנים המלאים. אך הדגנים המלאים בריאים, מזינים ומשביעים יותר מהדגנים הלבנים ולכן גם מומלצים יותר", אומרת קרן שחף אלקלעי, דיאטנית בכירה של הכללית במחוז חיפה. "לכן, באופן עקיף ניתן לומר שאם הדגנים המלאים משביעים יותר, אז הם גם יעזרו לשמירה על המשקל ולהרזיה, כי אז צורכים מהם פחות. הסיבים התזונתיים שבדגנים המלאים גם תורמים ליציאות מעיים תקינות וליצירת המיקרוביום - חיידקים טובים של מערכת העיכול התורמים לבריאות, לשמירה על המשקל ולבריאות כללית טובה יותר".