שלושה חודשים לאחר ש"מעריב" חשף את רשימת חברי המועצה לגיל הרך, משרד החינוך מפרסם הבוקר (חמישי) את הרכבה הסופי וניתן לראות שפרט לנציגה אחת שהוחלפה, לא חל בה שינוי, למרות מחאת רבים. גיבוש הרכב המועצה המונה 22 נציגים התעכב זמן רב - בחודש יולי שעבר עברה הצעת החוק בנושא בקריאה שנייה ושלישית והיא הייתה אמורה לקום תוך חצי שנה אך מועד הקמתה נדחה בגלל אי הסכמות על הרכבה.



המועצה היא גוף ממלכתי שיזמו פרופסור מנואל טרכטנברג (לשעבר ח"כ במחנה הציוני) וח"כ אלי אלאלוף (כולנו), יו"ר ועדת העבודה והבריאות. מטרתה לשמש גוף ממלכתי שיופקד על מדיניות לאומית כוללת לגיל הרך - מהלידה ועד גיל 6. לאחר שכיום האחריות לגילים אלה מפוזרת בין משרדי ממשלה רבים: משרד העבודה והרווחה, הבריאות, החינוך, האוצר והרשויות המקומיות.



בראשות המועצה עומד שר החינוך, נפתלי בנט, ולסגניתו מונתה סימה חדד, לשעבר ראשת האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך. כאמור, אנשי חינוך רבים הביעו תרעומת עוד לפני שפורסם ההרכב באופן רשמי כי הרכבה אינו מייצג מפני שאין אף נציג להורים והרבה מחבריה הם נציגי ארגוני מעונות היום, אך נראה שזה לא שינה דבר כי פרט לנציגה אחת, הרשימה לא השתנתה.



יערה שילה, רכזת התוכנית למנהלות מעון במכללת אפרתה וממייסדות הפורום לחינוך מלידה של אנו, התייחסה לכך ואמרה ל"מעריב-השבוע" כי "ארבעה נציגי מעונות מפוקחים נמצאים במועצה ואין שום נציגות למעונות הפרטיים. 77% מהילדים לא מיוצגים במועצה, במיוחד עכשיו כשחוק הפיקוח החשוב עבר, צריך לסייע ולתמוך בגנים הפרטיים שיהפכו למוסדות חינוכיים על מנת שהחוק יוכל לחול עליהם ביתר קלות. אנחנו מקווים שהמועצה לגיל הרך וחוק הפיקוח ביחד ישלבו כוחות למען ילדי גילאי לידה עד שלוש, זה הזמן של הגיל הרך וברגע שנשקיע ביסודות נראה צמיחה בפירות".



נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



המועצה תפעל על מנת להבטיח מדיניות של רצף חינוכי וטיפולי בילדי הגיל הרך, תנאים נאותים וסביבה טיפולית-חינוכית הולמת. במסגרת תפקידיה היא תהיה אחראית לקידום נושאים נוספים: גיבוש תוכנית לאומית רב-שנתית לשלוש שנים שמטרתה לקדם את הטיפול בתחום הגיל הרך ולהמליץ על סדרי עדיפויות ליישומה, תיאום בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות בכל הנוגע לפעילותם בתחום הגיל הרך, גיבוש המלצות לגבי ההכשרה המקצועית הנדרשת מאנשי מקצוע העוסקים בתחום הגיל הרך. בנוסף היא תמליץ על דרכי הערכה ומדידה איכותית וכמותית של פעילות המוסדות בתחום הגיל הרך ושל ההכשרות של אנשי המקצוע העוסקים בתחום הגיל הרך ואף תקים ותנהל מרכז לאומי למידע ולמחקר בתחום הגיל הרך.



שר החינוך ויו״ר המועצה, נפתלי בנט, התייחס למועצה ואמר כי ״אנחנו יוצאים כעת לדרך עם המועצה הלאומית לגיל הרך שכל עיסוקה יהיה טיפול בילדים של כולנו. לראשונה, תגבש המועצה תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח שתיתן מענה לצרכי הגיל הרך, המהווה את אחד מהשלבים החשובים ביותר בהתפתחות הילד. אני מאחל בהצלחה רבה לסימה חדד ולכל חברי המועצה, כולם נבחרו בקפידה ומהווים נבחרת ראויה ומוכשרת לעסוק במשאב החשוב ביותר של כולנו - דור העתיד״.